رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: هرچند تعدادی از خانوارهای زلزله زده شهر سرپل‌ذهاب در دو سال گذشته در محوطه باستانی قلعه گبری مستقر بودند، اما در زمان بازسازی‌ها اجازه ندادیم هیچگونه ساخت و سازی در این محوطه انجام گیرد.
کد خبر: ۸۱۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 04 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مظفر غلامی  بااشاره به وقوع زلزله 7.3 ریشتری سال 1396 در استان، اظهار کرد: در این زلزله واحدهای مسکونی بسیاری در شهر سرپل ذهاب تخریب شد که تعدادی از این واحدها در مجاورت محوطه باستان قلعه گبری این شهر قرار داشتند.

وی تصریح کرد: پس از وقوع زلزله و در مرحله اسکان موقت، کانکس‌ها و چادرهای نزدیک به 200 خانوار این شهر روی محوطه باستانی قلعه گبری مستقر شد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرپلذهاب تاکید کرد: طی دوسال گذشته و با بازسازی‌هایی که انجام گرفت، از این تعداد 170 خانوار محوطه باستانی را تخلیه کرده و در واحدهای مسکونی خود ساکن شده‌اند، اما کماکان کانکس‌ها و چادرهای 30 خانوار روی این محوطه مستقر است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه واحدهای مسکونی این خانوارها در مرحله تکمیل و یا روبه اتمام است، از آنهاخواسته‌ایم تا ظرف چند هفته آینده نسبت به تخلیه این محوطه باستانی اقدام کنند.

غلامی با رد ادعاهایی مبنی براینکه در زمان بازسازی‌ها در این محوطه باستانی ساخت و سازهایی انجام گرفته، تاکید کرد: طی دو سالی که این خانوارها در محوطه باستانی قلعه گبری مستقر بودند، تمام اقدامات حفاظتی لازم را از این محوطه تاریخی انجام دادیم و مانع از تخریب و یا حفاری غیرمجاز در آن شدیم و در زمان بازسازی هم هیچ ساخت و سازی روی این محوطه انجام نگرفت.

محوطه باستانی قلعه گبری(گوری) واقع در شهر سرپل ذهاب بخشی از یک شهرباستانی مربوط به عهد ساسانیان است که در طول قرن‌های گذشته در زیرخاک مدفون شده و باتوجه به گستردگی محوطه آن تاکنون اقدامی برای کاوش‌های باستان شناسی در آن انجام نشده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار