رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: زائران خارجی حرم رضوی از حاج قاسم چه می‌گویند؟ / ترامپ همه شناور‌های آمریکایی را ۱۰۰۰ کیلومتر از ایران عقب کشید و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴ 05 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
روایت سید حسن نصرالله از نحوه شهادت سردار سلیمانی

حاج قاسم و یارانشان در پنجشنبه شب علنی به سوی فرودگاه می‌روند، در فرودگاه بغداد برادر ابومهدی به استقبال حاج قاسم آمدند، سوار خودروهایشان شدند، کل ماشین‌های آن‌ها با موشک‌های پیشرفته و وحشیانه مورد هدف قرار گرفتند. حاج قاسم و ابومهدی عربا عربا شدند، من فکر میکنم آن‌ها همیشه در ذهنشان شهادت اینطور بود که شبیه امام حسین و حضرت ابوالفضل باشند. چند دقیقه بعد وزارت جنگ آمریکا بیانیه می‌دهد که ما با دستور آقای ترامپ این کار را انجام دادیم/ صداوسیما

وحوشی که در تاریخ به کشور ما حمله کردند، رفته‌اند و ما هنوز ایستاده‌ایم

پاسخ ظریف به ترامپ: یک یادآوری به کسانی که توهم آن را دارند که می‌توانند جنایات جنگی داعش را تقلید کرده و میراث فرهنگی ما را هدف قرار دهند. در طول هزاران سال تاریخ، وحوشی آمده‌اند، شهر‌های ما را تخریب کرده‌اند، بنا‌های یادبود ما را ویران کرده‌اند و کتابخانه‌های ما را در آتش سوزانده‌اند. آن‌ها الان کجا هستند؟ ما هنوز اینجاییم و سرافراز ایستاده‌ایم. /فارس

دیگر هیچ یک از عناصر نظامی آمریکا در امان نیست

سرتیپ پاسدار دهقان در گفتگو با CNN: رهبر ما قبلا گفته بود در پی جنگ نیستیم، اما این آمریکا بود که جنگ را شروع کرد پس باید عواقب آن را بپذیرد تنها چیزی که می‌تواند این دوره جنگ را پایان دهد این است که آمریکایی‌ها ضربه‌ای را دریافت کنند که برابر با ضرباتی است که آن‌ها وارد کرده اند. آن‌ها نباید به دنبال چرخه جدید باشند. مطمئناً هیچ نظامی ارتش آمریکا، هیچ مرکز سیاسی آمریکا، پایگاه نظامی آمریکا، هیچ کشتی آمریکایی در امان نخواهد بود و آن‌ها در دسترس ما هستند. پاسخ ما قطعی بوده و یک اقدام نظامی علیه مراکز نظامی آمریکا است.

تلاش باشگاه پرسپولیس برای پرداخت نقدی به کالدرون

باشگاه پرسپولیس برای اینکه تأخیر یک روزه هم به وجود نیاید به دنبال فراهم کردن طلب کالدرون است تا آن را به صورت نقدی تحویل مدیربرنامه‌هایش در ایران دهد یا اینکه در قطر به خود کالدرون برسانند. باید دید تلاش انصاری‌فرد در این زمینه نتیجه خواهد داد یا نه. آنچه مشخص است مدیرعامل باشگاه پرسپولیس باید به تنهایی این پول را برای سرمربی تیمش فراهم کند. /تسنیم

روایت جهانگیری از رفاقت چهل ساله‌اش با حاج قاسم

معاون اول رئیس جمهور گفت: برادر بسیار عزیز سردار سلیمانی همواره برای مبارزه با تروریسم در صف مقدم بود و نقشی حیاتی و تعیین کننده برای ثبات و امنیت کشور و کل منطقه ایفا می‌کرد. از سال ۵۶ با شهید سپهبد سلیمانی سابقه دوستی داشتم و با توجه به اینکه این سردار رشید اسلام علاوه بر توانمندی و تجارب ارزشمندی که در حوزه دفاعی و امنیتی از آن برخوردار بود و در خدمت امنیت کشور به کار می‌گرفت، از نزدیک‌ترین افراد به مقام معظم رهبری نیز بود و نقش موثری در حل مسائل داخلی نیز ایفا می‌کرد. /فارس

درخواست ستاد حقوق بشر از مجامع بین‌المللی برای مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی

در این بیانیه آمده است:این اقدام جنایتکارانه مصداق بارز تروریسم دولتی بوده فلذا ذیل قوانین بین المللی مسئولیت کامل تمام عواقب آن بر عهده دولت آمریکا است. شناسایی بخشی از نیرو‌های مسلح قانونی یک دولت در ظرفیت دروغین «سازمان تروریستی خارجی» توسط آمریکا نقض اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، از جمله اصل برابری حاکمیت دولت‌ها بوده و به هیچوجه نمی‌تواند مستمسکی برای تهدید و یا استفاده از زور علیه آنها، از جمله در قلمرو کشور‌های دیگر باشد. / ایرنا

دایی: پیشنهاد ذوب‌آهن را رد کردم

چنین مسئله‌ای صحت ندارد. از اینکه مدیران باشگاه ذوب‌آهن به من اعتماد کردند تشکر می‌کنم و از آن‌ها هم عذرخواهی کردم که نمی‌توانم کمک‌‎شان کنم. به خاطر مسائل خانوادگی و به خاطر مسائل کاری نمی‌توانم از تهران خارج شوم. به همین دلیل به پیشنهاد ذوب‌آهن پاسخ منفی دادم.

میانجیگری عمانی‌ها تکذیب شد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته شده هیاتی از عمان برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرده، ولی هیچ کدام از مقامات ایرانی آن‌ها را نپذیرفته و آن‌ها دست خالی به مسقط بازگشتند گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و از عمان هیاتی به تهران نیامده است. پیشتر شبکه خبری المیادین بامداد یکشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد؛ هیأتی از عمان که برای میانجیگری به تهران سفر کرده بود، بدون دستاوردی بازگشت.

سردار کوثری: حاج قاسم در زمان ترور او از سوی آمریکا، هیچ اسلحه‌ای نداشت

سردار کوثری دو عامل رهبری و حضور مردم را دلیل عدم تحقق اهداف دشمنان دانست و تصریح کرد: فرماندهی و پیروزی‌های حاج قاسم دلیل عصبانیت و این اقدام دشمن بود، در حالیکه حاج قاسم در زمان حمله هیچ اسلحه‌ای نداشت و برای شرکت در جلسه در آن مکان حضور داشت، ولی دشمن مانند دزدان شب علیه حاج قاسم و ابومهدی حمله کرده و به خیال خود هنر کرده‌اند، در حالیکه حاج قاسم مهمان عراقی‌ها بود. جانشین قرارگاه ثارالله با ذکر خاطراتی از اخلاق و اخلاص حاج قاسم، ویژگی‌های خاص ایشان را دلیل محبوبیتشان در بین همه اقشار دانست و گفت: باید کشور را به گونه‌ای پیش ببریم که به الگو و نمونه‌ای برای جهانیان با تفکر اسلام ناب تبدیل شود. اگرچه دشمنان به مراتب از ثروت بیشتری برخوردارند، ولی ما باید با همین محدودیت‌ها توانستن را محقق کنیم، چراکه حاج قاسم نیز خواهان عزت و سربلندی ایران بودند.

دختر سردار سلیمانی: می‌دانم عموی عزیزم «نصرالله» انتقام پدرم را می‌گیرد

«زینب سلیمانی» دختر شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در گفت‌وگویی با شبکه «المنار» اعلام کرد، «دونالد ترامپِ کثیف» باید بداند با به شهادت رساندن سردار سلیمانی نمی‌تواند یاد او را از بین ببرد. وی گفت: جهان بداند شهادت حاج قاسم ما را نخواهد شکست و ما در نهایت حق او را مطالبه خواهیم کرد. زینب سلیمانی در ادامه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله را «عموی عزیز» خواند و ضمن ابلاغ سلام به وی، گفت، می‌داند وی انتقام خون پدرش را می‌گیرد.
 
کمک مالی به نامزد‌های انتخابات ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که هیچ کاندیدای انتخاباتی نمی‌تواند کمک مالی و یا غیر نقدی برای تامین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی دریافت کند. در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح دو فوریتی شفاف سازی منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی و اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس در دستور کار قرار گرفت. نمایندگان با تصویب ماده دو این طرح مقرر کردند، هیچ شخص یا نامزدی نمی‌تواند اقدام به دریافت یا پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی جهت تامین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه کرد آن‌ها نماید، مگر به صورتی که در این قانون مقرر شده است.
 
ترامپ ۴ سال پیش حتی نمی‌دانست سردار سلیمانی کیست

وقتی هیویت به ترامپ گفت که سلیمانی فرمانده نیرو‌های قدس است، او پاسخ داد: من فکر می‌کنم کردها، به هر حال، به طرز وحشتناکی مورد بدرفتاری ما قرار گرفته‌اند! هیویت گفت: نه، کرد‌ها نه، من گفتم نیرو‌های قدس، متعلق به سپاه پاسداران ایران، اون آدم‌های شرور و بد!مهدی حسن در گزارشی در اینترسپت تحت عنوان «ترامپ در حالی می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد که ۴ سال پیش حتی نمی‌دانست سردار سلیمانی کیست» نوشت: در سپتامبر ۲۰۱۵، دونالد جی ترامپ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه در برنامه تلویزیونی یکی از رسانه‌های محافظه کار، مقابل هیو هیویت نشست تا به سوالات وی در زمینه سیاست خارجی پاسخ دهد.در ادامه این مطلب آمده است: هیویت به عنوان اولین سوال از بزرگترین مالک منطقه کویین در غرب نیویورک پرسید: آیا شما ژنرال سلیمانی را می‌شناسید؟ترامپ بدون تردید گفت: بله! خوب ادامه دهید، کمی به من بگویید.وقتی هیویت به ترامپ گفت که سلیمانی فرمانده نیرو‌های قدس است، او پاسخ داد: من فکر می‌کنم کردها، به هر حال، به طرز وحشتناکی مورد بدرفتاری ما قرار گرفته‌اند!هیویت گفت: نه، کرد‌ها نه، من گفتم نیرو‌های قدس، متعلق به سپاه پاسداران ایران، اون آدم‌های شرور و بد!ترامپ مثل یک گوسفند پاسخ داد: من فکر کردم، شما کرد‌ها را گفتید!گرفتید چی شد؟! آقای ترامپ به عنوان کاندیدای حزب جمهوری خواه قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیرو‌های قدس از شاخه‌های نظامی ایران را با کرد‌ها که یک گروه قومی در خاورمیانه هستند، اشتباه گرفت!
 
ترامپ همه شناور‌های آمریکایی را ۱۰۰۰ کیلومتر از ایران عقب کشید

آمریکایی‌ها هشدار ایران که با جدیت ملی همراه است را شدیدا جدی گرفته اند و البته جدی‌ترین نشانه این جدیت آنکه لحظاتی پیش اعلام شد که ترامپ شناور‌های آمریکایی را ۱۰۰۰ کیلومتر از محدوده بیشه شیران، ایران عقب کشیده است. منابع مطلع به العالم گفتند: آمریکا تمام شناور‌های خود را به شعاع ۱۰۰۰ کیلومتری از ایران دور کرده است. پس از ان که سحرگاه جمعه سردار سلیمانی به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی طی یک عملیات تروریستی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسید ایران اعلام کرد که انتقام سختی خواهد گرفت.
 
واکنش ذوالنور به تهدید ترامپ

رئیس کمیسیون امنیت ملی در واکنش به تهدید رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر آن‌ها بخواهند ۵۲ نقطه ایران را بزنند ما به تعداد آیات قرآن مناطق آن‌ها را خواهیم زد. حجت الاسلام مجتبی ذوالنور اظهار کرد: خرسی در فلان کوه تخم گذاری کرده گفتند خرس تخم گذار نیست گفتند هر چه از آن دم بریده بگویید بر می‌آید. از قدیم گفتن با گاو درگیر نشوید، چون هیکل و شاخ دارد، اما عقل ندارد، بی عقلی و بی شعوری ترامپ ممکن است او را وادار کند دست به هر کاری بزند. اما این طور نیست که دست جمهوری اسلامی بسته باشد. مطمئن باشید ما به آن‌ها آسیب زیادی خواهیم زد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر آن‌ها بخواهند ۵۲ نقطه ما را بزنند ما از آن‌ها به تعداد آیات قرآن سیبل داریم و به تعداد ۱۲۴ هزار پیغمبر، ۱۲۴هزار نفر از آن‌ها را می‌زنیم و هدف قرار می‌دهیم. امروز عمده قوای آن‌ها در منطقه زیر سیبل و آتش ما است. از ۳۶ پایگاهی که آمریکایی‌ها در منطقه دارند یعنی بحرین به عنوان نزدیک‌ترین پایگاه و جزیره دیه گو گارسیا در اقیانوس هند به عنوان دورترین پایگاه همه در برد موشک‌های ما قرار دارند. آن‌ها نمی‌توانند عمده قوایشان را هم از منطقه خارج کنند.
 
زائران خارجی حرم رضوی از حاج قاسم چه می‌گویند؟

زائران خارجی حرم رضوی می‌گویند: ما قرار بود به عراق برگردیم، اما برای تشییع پیکر شهید سلیمانی اینجا ماندیم و امروز با قدرت در مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی شرکت می‌کنیم. زائران خارجی که برای زیارت حرم آقا امام رضا (ع) به مشهد مقدس آمده اند با تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی تاکید دارند که امیدواریم حاصل این شهادت اتحاد دو ملت و نابودی آمریکا اسرائیل و آل سعود باشد. یکی از زائران عراقی می‌گوید: ما قرار بود به عراق برگردیم، اما برای تشییع پیکر شهید سلیمانی اینجا ماندیم و امروز با قدرت در مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی شرکت می‌کنیم. یکی دیگر از زائران خطاب به مسئولان دولت عراق می‌گوید: از مسئولان عراقی و نمایندگان پارلمان می‌خواهم با توجه به شهادت حاج قاسم زمینه خروج دائمی آمریکا از عراق فراهم کنند.
 
ادعای خصمانه پمپئو علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا از ترس واکنش تهران به شهادت سردار سلیمانی علیه ایران موضع‌گیری خصمانه کرد.به گزارش الجزیره، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز یکشنبه و چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی توسط تروریست‌های وابسته به این کشور در عراق در سخنانی با طرح ادعائی مضحک و از ترس واکنش تهران ادعا کرد: ما به تصمیم گیرندگان واقعی که قصد حمله به اهداف آمریکایی را دارند، حملات مشروعی را به انجام خواهیم رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار