یک متخصص طب ایرانی گفت: در متون طب ایرانی، حجامت در روز‌های سردِ فصل زمستان نهی شده و موجب ضعف بدن و نیرو‌های حیاتی شمرده شده است.
کد خبر: ۸۱۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 13 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مجید انوشیروانی، دکترای تخصصی طب ایرانی گفت: حجامت در هوای سرد بویژه برای سالمندان یا افراد کم‌گوشت زیان‌بارتر است همچنین حجامت زمستانی در عصر یا بعد از افول خورشید بسیار زیان‌آورتر شمرده شده است.

او ادامه داد: در کتب حکیمان بزرگ، حجامت در هنگام سردی هوا بی‌فایده یا مضرّ دانسته شده، زیرا از سویی گرایش مواد چگال و سنگین در هوای سرد به سطح بدن بسیار کمتر است و از سوی دیگر مجاری و منافذ سطحی بدن گشاده نیستند و توزیع خون در عروق مویرگی نیز کمتر از اوقات گرم سال است.

متخصص طب ایرانی گفت: اصولا در فصل زمستان، بطور طبیعی تحریک اخلاط گرم بسیار کم می‌شود و شدت بیماری‌های ناشی از اخلاط و رطوبات گرم و نیاز به حجامت از این جهت بسیار کاسته می‌شود.

انوشیروانی ادامه داد: کسانی هم که دچار غلظت خون هستند نباید فکر کنند که تنها راه بهبودشان، حجامت یا فصد است. در واقع بجز شرایط اضطراری، در سایر موارد باید از راه اصلاح تغذیه، اخلاط داخل عروق را به اندازه متعادل برگرداند.

او گفت: افراد دچار غلظت خون، باید در زمستان از خوردن تخم‌مرغ، شیرینی‌های چسبنده، گوشت قرمز بخصوص بصورت کباب، و غذا‌های خمیری بیشتر پرهیز کنند و خورش‌هایی از جمله خورش کرفس، قرمه‌سبزی و بامیه همراه لیموعمانی کامل میل کنند و برنج را هم بصورت زرشک‌پلو با قدری زیره بخورند.

این متخصص طب ایرانی گفت: حجامت در زمستان و هوای سرد هرگز نباید بدون ضرورت قطعی انجام شود. تشخیص این ضرورت برعهده پزشک متخصص طب ایرانی است و لازمه آن تامل در مبانی علاج و اصول درمان است.

برچسب ها: طب سنتی ، حجامت ، زمستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار