مدتی است که از ابلاغ مصوبه استانداری فارس مبنی بر عدم دریافت کپی از ارباب رجوع به دستگاه های اجرایی، نهادها و بانک‌ها می گذرد با این حال هنوز مراجعه‌کنندگان در کش و قوس ارائه یا عدم ارائه کپی در نقطه آغازین خدمات هستند.
کد خبر: ۸۱۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ 21 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:بانک‌ها و موسسات اعتباری پیش‌تر موظف بودند برای احراز هویت مشتریان، تصویر شناسنامه آنها را اخذ و نگهداری کنند، اما در سال‌های گذشته، با توجه به توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه‌های اجرایی و به منظور رضایت بیشتر مردم و ارائه خدمات باکیفیت و پرهیز از تبـادل اطلاعات کاغذی غیرضروری برای دریافـت خدمات، ابلاغیه‌هایی از سوی معـاون توسـعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور صادر شد که درآن مقرر شد طرح دریافت نکردن تصویر شناسنامه و کارت ملی در استان قم به عنوان استان پایلوت اجرا شود.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آبان‌ماه گذشته بخشنامه عدم اخذ تصویر شناسنامه و کارت ملی از مشتریان را به بانک‌ها ابلاغ کرد.
استانداری فارس نیز حدود سه ماه قبل بخشنامه مشابهی را به دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان ابلاغ کرده است.
به هر روی بر اساس این مصوبه، تمامی دستگاه های اجرایی و بانک ها بایستی خدمات احراز اصالت هویت را برخط (آنلاین) نمایند و به گفته فعالان بانکی در استان فارس، نیاز است که سازمان ثبت احوال موانع را برای این خدمات برطرف کنند.
یکی از مواردی که در ذات هویتی بانک‌ها ماندگار شده، مراجعه حضوری ارباب رجوع است و از زمان تأسیس بانک و تعریف خدمات بانکداری تاکنون دستخوش تغییر نشده و روزانه شمار زیادی از مردم در جهت انجام فعالیت های بانکی همچون افتتاح حساب لزوما بایستی به بانک‌ها مراجعه کنند.

صف‌های طولانی و کپی از تمامی مدارک هویتی؛ خواسته بانک ها برای افتتاح حساب

حدود سه ماهی است که از ابلاغ دستورالعمل استانداری فارس مبنی بر عدم دریافت کپی از مراجعه کنندگان گذشته و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با مراجعه به یکی از بانک های غیر تجاری شرایط افتتاح حساب در آن بانک را جویا شد.
به گفته متصدی این بانک، مدارک هویتی لازم جهت افتتاح حساب شامل شناسنامه، کارت ملی جدید و کپی از تمامی صفحات بود.
در مراجعه به سایر بانکها نیز وجه مشترک تمامی بانک ها در افتتاح حساب به جز یک بانک خصوصی شامل تمامی موارد ذکر شده بود البته در بانک خصوصی متصدی بانک ضمن دریافت کارت ملی و شناسنامه، خود به صورت شخصی اقدام به دریافت کپی از مدارک هویتی می کرد.

خبری از خدمات الکترونیکی در افتتاح حساب نیست

یکی از مراجعه کنندگان به بانک که قصد افتتاح حساب به صورت روزشمار را داشت گفت: برخلاف آنکه بانک ها تاکید بر انجام خدمات در کوتاهترین زمان را دارند خبری از خدمات الکترونیک در بانک ها نیست.
ایمان جواد فرد در این گفت و گو پس از اظهارات خبرنگار ایرنا مبنی بر الزام قانونی عدم دریافت کپی از ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی و خدماتی بیان کرد: برخلاف نظر قانون و الزامات در نظر گرفته شده در آن امکان افتتاح حساب بدون داشتن کپی در بسیاری از بانک ها فراهم نیست و یکی از ملزومات افتتاح حساب وجود کپی در فرایند ثبت نام است.
وی در خصوص ارائه خدمات الکترونیک توسط بانک ها نیز با بیان یک تجربه شخصی متذکر شد: یکی از موسسات پولی و مالی مجاز در کشور که شعبه های آن نیز در استان فعال است برای افتتاح حساب با اینکه فرایند را کاملا الکترونیکی کرده اما حساب بانکی افراد تا زمانی که به صورت حضوری به بانک مراجعه نکنند و کپی و اصل مدارک را به متصدی بانک ارائه ندهند فعال نخواهد شد.

پیگیری می‌کنیم

استانداری فارس و شورای هماهنگی بانکها دو نهاد بالا دستی هستند که تعیین خط مشی و ابلاغ سیاست گذاری ها در سطح استان از این طریق انجام می‌شود برای پیگیری این موضوع به سراغ این دو نهاد رفتیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در خصوص مشکل درخواست ارایه کپی مدارک هویتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بخشنامه دولت مبنی بر عدم دریافت کپی به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شده تا از بروکراسی اداری کاسته شود.
عبدالرضا قاسم پور با اشاره به اینکه اگر دستگاهی از این بخشنامه عدول کند، پیگیری لازم توسط استانداری فارس صورت می‌گیرد، اضافه کرد: تمامی دستگاه های اجرایی، بانک ها ، نهاد ها و شرکت های خدماتی مکلف هستند تا بخشنامه دولت را اجرایی کنند.
وی با تاکید بر اینکه با ارسال دستورالعمل‌های جدید بانک‌ها را مکلف به اجرای این بخشنامه می کنیم، اضافه کرد: در این بخشنامه حتی تمهیداتی برای ایثارگران در نظر گرفته شده که تنها با ارائه کار ایثارگری خدمات بانکی خود را انجام دهند.

 

رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس: به صورت الکترونیک، به مدارک هویتی افراد دسترسی نداریم
هنوز زیر ساخت ها فراهم نیست
رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هنوز زیرساخت های لازم برای اجرای این بخشنامه فراهم نیست.
کریم ریگی‌زادگان اضافه کرد: عدم ارائه کپی نیازمند ایجاد سامانه ای است که بتوان با ارائه شماره ملی افراد به تمامی مدارک هویتی فرد دسترسی پیدا کرد که تاکنون این مهم فراهم نشده است.
او افزود: این آمادگی در بانک ها وجود دارد که پس از تهیه زیر ساخت های لازم نیست به حذف کپی اقدام کنند.

مقایسه‌ای با یک کشور توسعه‌یافته

توسعه خدمات الکترونیک یکی از الزامات است که دولت برای دستگاه های اجرایی و نهاد ها در نظر گرفته و با سرعت رشد تکنولوژی دیگر نمی‌توان خدمات دهی در بستر الکترونیک را نادیده گرفت.
یکی از شهروندان ایرانی مقیم آلمان در خصوص ارائه خدمات الکترونیک در این کشور به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ٩٠ درصد خدمات بانکی در آلمان از جمله افتتاح حساب به صورت الکترونیک است.
میلاد احمدی افزود :عدم نیاز به مراجعه به شعبه و دسترسی در تمامی ساعات شبانه روز به خدمات الکترونیک دولتی و بانکی از جمله ویژگی های توسعه خدمات در بستر فضای مجازی در این کشور است.

ضرورت و اهمیت تحقق دولت الکترونیک و حذف کاغذبازی و بروکراسی از نظام اداری و بانکی، تصمیم‌گیران را به این نتیجه رسانده که کپی مدارک هویتی در دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها حذف شود؛‌ با توجه به آنچه که گذشت،‌ تحقق این دستورالعمل نیازمند اراده و تصمیمی در سطح ملی است که زمینه‌ساز دسترسی دستگاه‌ها و بانک‌ها به اطلاعات برخط و آنلاین سازمان ثبت احوال شوند و از این طریق، امکان احراز هویت الکترونیک افراد فراهم شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار