استاندار کرمانشاه گفت: احداث جاده «زله زرد» به سومار از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اهمیت زیادی برای استان دارد و شهرستان گیلانغرب را به صورت مستقیم به مرز سومار متصل می‌کند.
کد خبر: ۸۱۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 25 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرناهوشنگ بازوند روز شنبه در حاشیه بازدید از روند احداث جاده گیلانغرب به سومار در محور زله زرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه احداث جاده گیلانغرب به سومار در محور زله زرد از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است.

وی اظهار داشت: مرحله اول عملیات احداث جاده زله زرد به سومار اردیبهشت ماه امسال با ۱۱ میلیارد تومان آغاز شد و هم اکنون با پیشرفت ۷۵ درصدی با سرعت مناسبی در حال انجام است.

 

استاندار کرمانشاه گفت: ۶ کیلومتر از مرحله اول طرح احداث جاده زله زرد به سومار اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

بازوند با بیان اینکه پیگیر تخصیص صد درصدی اعتبار مصوب این پروژه هستیم، اضافه کرد: مرحله دوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر و با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان آماده مناقصه است تا پس از افتتاح مرحله اول آن بلافاصله کار احداث این قطعه نیز آغاز شود که شروع مرحله دوم به طور عملی اتمام کار احداث جاده گیلانغرب به سومار در محور زله زرد خواهد بود.

او ادامه داد: احداث این راه با کاهش ۴۵ دقیقه ای زمان ، ۲۰ کیلومتر از مسیر گیلانغرب به سومار را کاهش می دهد و بهره برداری از آن نقش پررنگی را در اقتصاد استان و منطقه درپی خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه همچنین بازدیدی از روستای «قمرالی» مرکز دهستان چله شهرستان گیلانغرب داشت و مسایل و مشکلات احداث آموزشگاه سه کلاسه این روستا را مورد بررسی قرارداد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه واقع است و بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت و ۲۰۸ روستا دارد که این شهرستان در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان دومین شهر مقاوم کشور ۷۵۰ شهید، ۲ هزار و ۳۰۰ جانباز و ۱۴۱ آزاده سرافراز تقدیم انقلاب و کشور کرده است.

شهرستان گیلانغرب ۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که سالیانه ۱۰۰ هزارتن محصول از این زمین ها تولید و روانه بازار می شود.

مرز سومار درفاصله پنج کیلومتری شهرسومار قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است.
فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است.
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار