حسین روستائی اظهار کرد: استفاده از این نوع لوله‌ها به عنوان دودکش، به علت تکنولوژی ساخت که به صورت لایه آلومینیومی روی هم پیچیده و در طول کل لوله دارای منفذ بوده، غیراستاندارد و ممنوع است.
کد خبر: ۸۱۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴ 01 February 2020
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ملایر نسبت به نصب لوله‌های فنری و انعطاف پذیر برای استفاده بخاری و آبگرمکن هشدار داد و گفت: یکی از شایع‌ترین علل بروز مسمومیت استفاده از لوله‌های فنری است.

به گزارش ایسنا، روستائی افزود: استفاده از لوله‌های قابل انعطاف فنری خرطومی یا آکاردئونی به عنوان دودکش به علت سهولت در نصب، با استقبال عمومی مواجه شده که متأسفانه دارای مشکلاتی است که در صورت بی توجهی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی اظهار کرد: استفاده از این نوع لوله‌ها به عنوان دودکش، به علت تکنولوژی ساخت که به صورت لایه آلومینیومی روی هم پیچیده و در طول کل لوله دارای منفذ بوده، غیراستاندارد و ممنوع است.

روستائی ادامه داد: به علت نوع ساختار، این نوع دودکش با گذشت زمان شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و به حالت آویزان درمی آید همچنین احتمال ایجاد پیچ و خم‌های نامناسب در طول دودکش وجود دارد، در ضمن وزن لوله آکاردئونی می‌تواند در درازمدت موجب خارج شدن آن از محل اتصال به دهانه دودکش‌های دیواری و منجر به بازگشت محصولات احتراق به محیط شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از گذاشتن لوله‌های بخاری در حال روشن در ظروف آب خوداری شود، با توجه به سپری کردن فصل سرما از شهروندان تقاضا کرد برای جلوگیری از خطرات ناشی از بروز نشتی گاز و ایجاد خفگی و نهایت مرگ خاموش از طریق وسایل گرمایشی گازسوز از قبیل: بخاری و آبگرمکن و در نصب و استفاده از این وسایل دقت لازم را داشته باشند.

روستائی با بیان اینکه باید در نصب دودکش‌ها از اجرای پیچ و خم‌های زیاد و استفاده از زانو‌های زیاد خودداری شود، گفت: از نصب آبگرمکن و بخاری گازی در اتاقی که در آن هوا جریان ندارد، خودداری شود.

سرپرست سازمان آتش نشانی ملایر با اشاره به اینکه سرد بودن لوله بخاری در حال روشن علامت کارکرد ناصحیح بخاری بوده و خطرناک است، ادامه داد: قبل از نصب بخاری و یا آبگرمکن گازسوز باید مسیر دودکش را بررسی کرده و از باز بودن آن مطمئن شوید.

روستائی با بیان اینکه نصب هر گونه وسیله گازسوز در حمام بسیار خطرناک و غیراصولی است، خاطرنشان کرد: چنانچه شعله بخاری آبی نباشد، باید حتماً به سرویس کار مربوطه مراجعه شود.

وی با اشاره به الزامی بودن لوله اچ در کلاهک ها، یادآور شد: در تهویه لوله بخاری به رعایت ارتفاع یک متر از پشت بام توجه شود چرا که ترکیب گاز مونوکسیدکربن با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از ترکیب با اکسیژن است و هرجایی که این گاز وجود داشته باشد، بلافاصله وارد خون شده و باعث مسمومیت انسان شده و در نهایت مرگ خاموش را درپی دارد.

سرپرست سازمان آتش نشانی ملایر در بخش دیگری به آموزش موارد ایمنی آتش نشانی به دانش آموزان در پارک ترافیکی کوهسار اشاره و اظهار کرد: طی هماهنگی از طرف واحد ترافیکی شهرداری ملایر، کارشناس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و اداره راهنمایی و رانندگی هر کدام به تفکیک وظیفه اقدام به آموزش‌های لازم پرداختند.

روستائی در این کلاس آموزشی نیاز‌های امدادی هنگام بروز حریق توسط کارشناس سازمان آتش نشانی و قوانین راهنمایی و رانندگی هنگام عبور و مرور و شناخت تابلو‌های سطح شهر توسط کارشناس راهور، به دانش آموزان ارائه شد تا به عنوان سفیران آتش نشانی در منازل، محله و مدارس جان خود را حفظ کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار