استان کرمانشاه پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی خوبی در زمینه زنبورداری و تولید عسل دارد. این استان در کنار برخورداری از کوه‌ها و دشت های حاصلخیز، باغات سرسبزی هم دارد و اینها کرمانشاه را به یکی از استانهای مستعد در زمینه تولید عسل تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۱۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰ 03 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،با توسعه صنعت زنبورداری، علاوه بر اینکه میزان تولیدات عسل و دیگر فرآورده‌های زنبور عسل در استان بالا خواهد رفت، به دلیل نقش مهم زنبورعسل در گرده افشانی، افزایش محصولات کشاورزی و باغی را هم شاهد خواهیم بود.

توسعه صنعت زنبورداری با توجه به حجم بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی مرتبط با این حوزه ضمن اینکه می تواند زمینه اشتغال این افراد را فراهم کند، زمینه افزایش درآمد بهره‌برداران استان را نیز بوجود می‌آورد.

از سوی دیگر مرزی بودن استان کرمانشاه و همسایگی آن با کشور عراق، در کنار برخورداری از سیستم‌های حمل و نقل مناسب فرصت خوبی برای توسعه صادرات عسل و سایر فرآورده های صنعت زنبورداری در استان فراهم کرده است.

در میزگردی که با همکاری دانشگاه رازی کرمانشاه در دفتر ایسنای کرمانشاه برگزار شد، ظرفیت های استان در حوزه زنبورداری، برنامه های توسعه صنعت زنبورداری و موانع پیش روی آن و راهکارهای موجود برای توسعه این صنعت با حضور مسئولان و فعالین این بخش و اساتید دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش ایسنا، این میزگرد با خبرها و ایده های خوبی برای توسعه صنعت زنبورداری در استان کرمانشاه همراه بود که امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه‌ها گام‌های خوبی برای توسعه زنبورداری در استان کرمانشاه برداشته شود و کام کرمانشاهیان را شیرین کند.

 

توسعه زنبورداری در استان به طور جدی دنبال می‌شود

بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در این میزگرد با بیان اینکه تعداد کلنی‌های زنبور عسل استان کرمانشاه بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در مهر ماه امسال به ۴۴۴ هزار کلنی رسیده، گفت: از دو سال گذشته و خصوصا امسال برنامه‌های توسعه زنبورداری در استان به طور جدی دنبال شد و در تلاشیم تا با افزایش تولیدات این بخش، افزایش درآمد بهره‌برداران را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه زنبورعسل تاکنون یک حشره تک محصول فقط با دیدگاه تولید عسل به شمار می‌رفته، در حالیکه تمامی محصولات این حشره مفید از بره موم گرفته تا ژل رویال و حتی نیش آن دارای خواصی است، ادامه داد: در استان کرمانشاه ظرفیت‌های خیلی خوبی برای تولیدات زنبور عسل به وجود آمده و در همه حوزه‌ها شامل تولید، ذوب موم، کندوسازی، تولید ملکه و... ورود کرده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: امسال به عنوان سال پایه در نظر داریم هزار نفر را در حوزه پرورش زنبور عسل آموزش دهیم که همین هفته نیز کلاس ها و دوره های آموزشی را شروع خواهیم کرد.

استان کرمانشاه رتبه پنجم تولید عسل را در کشور دارد

خانی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان تولید عسل استان در سال ۱۳۹۹ به هفت هزار تن و این میزان تا سال ۱۴۰۰ به حدود هشت هزار تن خواهد رسید.

خانی گفت: در حال حاضر استان کرمانشاه با تولید ۵۴۵۵ تن رتبه پنجم تولید عسل را در کشور در اختیار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف عسل در کشور ۷۰۰ گرم برای هر نفر در سال است که با این احتساب و با توجه به جمعیت استان کرمانشاه از نظر تولید عسل هیچ کمبودی در استان نداریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: در نظر داریم تا در کنار توسعه کمی واحدها، در جهت کیفی سازی تولیدات نیز کار کرده و صنعت زنبورداری را در استان به یک صنعت پویا تبدیل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای عرضه عسل با بسته بندی متناسب با نیاز بازار و صادرات، گفت: در حال حاضر عسل تولیدی در استان کرمانشاه در ظروف پلاستیکی عرضه می‌شود، اما با این نوع بسته بندی نمی توان به رقابت با دیگر رقبا که محصولات خود را در بسته‌بندی‌های مطلوب عرضه می کنند، رفت.

صحنه شهر عسل می‌شود

وی با اشاره به برنامه ریزی برای برند کردن عسل شهرستان صحنه، گفت: به زودی این شهرستان در صنعت زنبورداری در کشور صاحب نام خواهد شد.

خانی با اشاره به تبدیل شهرستان صحنه به شهر عسل گفت: در حال کار برای نصب المان عسل در ورودی این شهر هستیم.

 

 

صحنه ظرفیت زیادی برای توسعه صنعت زنبورداری دارد

نرگس عظیمی مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم در این میزگرد با بیان اینکه بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال جاری ۳۵۰۰ نفر در استان کرمانشاه به حرفه زنبورداری مشغول هستند، گفت: بعضی از این زنبورداران زیر ۴۰ کلنی زنبور عسل دارند که در حال کار کردن برای آموزش این زنبورداران و بالا بردن تعداد کلنی های آنها برای اقتصادی کردن محصولاتشان هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان صحنه قطب زنبورداری در استان کرمانشاه است، گفت: این شهرستان ظرفیت های خیلی زیادی برای توسعه صنعت زنبورداری دارد.

 

زنجیره ارزشی عسل در کرمانشاه تدوین شده

هادی حجاریان عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد، با اشاره به تدوین زنجیره ارزش عسل با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، استانداری، بخش خصوصی و دانشگاه رازی کرمانشاه، افزود: در تلاشیم تا در قالب زنجیره ارزش عسل، ظرفیت های بالقوه استان در حوزه زنبورداری را بالفعل کنیم.

حجاریان با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری در استان کرمانشاه با محوریت شهرستان صحنه ظرفیت‌های خیلی خوبی برای توسعه دارد، اضافه کرد: کشورهای پیشرفته دنیا ظرفیت‌های اینچنینی را آنقدر بزرگ کرده که آن را به صنعت تبدیل می کنند.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور باید با تکمیل زنجیره ارزش عسل به یک استان صنعتی در حوزه زنبورداری تبدیل شود که در این راستا باید یک زنجیره از کلنی زنبور گرفته تا کارگاه نجاری کندو و صنایع جانبی مرتبط شامل صنایع بسته بندی و... شکل بگیرد.

حجاریان گفت: در حال حاضر صنایع جانبی مرتبط با صنعت زنبورداری در استان تکمیل نشده و استانهایی که میزان تولیدات کمتری هم دارند، از استان کرمانشاه صنعتی‌تر هستند.

وی ادامه داد: برای توسعه صنعت زنبورداری در استان باید در وهله اول تفکرات را تغییر داده و بجای نگاه به حرفه زنبورداری تنها از بعد تولید عسل، این حرفه را به سمت تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل مثل تولید ژل رویال که به صورت عمده با قیمت هر کیلوگرم پنج تا شش میلیون تومان و به قیمت جزیی هر کیلوگرم ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد، سوق دهیم.

وی افزود: همچنین باید با ورود به حوزه تولید محصولات تخصصی مثل تولید دارو، مواد آرایشی و... فرصت اشتغال را به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه برای ورود به حوزه زنبورداری به سرمایه‌گذاری آنچنانی نیاز نیست، گفت: این حوزه با سودآوری بالایی همراه است.

عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه سپس با اشاره به ضرورت فراهم کردن بازار فروش محصول قبل از توسعه زنبورداری، گفت: باید برندسازی در زنجیره ارزش عسل در اولویت باشد.

 

باید راه را برای ورود افراد توانمند در حوزه زنبورداری باز کرد

فرخ کفیل زاده عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه هم با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای ورود دانشجویان علاقمند به حوزه صنعت زنبورداری، از مسئولان خواستار چاره‌اندیشی برای فراهم کردن شرایط ورود این افراد که توانمند هم هستند، شد.

وی اضافه کرد: افراد توانمندی وجود دارند که به دلایلی تاکنون وارد این حوزه نشده اند و باید راه را برای ورود آنها باز کرد.

وی ادامه داد: در دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه دانشجویان علاقمندی داریم که مشغول کار در حوزه زنبور عسل با یک یا چند کندو هستند و با حمایت از آنها می توان در حوزه صنعت زنبورداری موفق عمل کرد، لذا جذب نیروهای توانمند اولین کاری است که برای توسعه صنعت زنبورداری در استان نیاز داریم.

 

 

این استاد برجسته حوزه علوم دامی ادامه داد: استان کرمانشاه با برخورداری از ظرفیت‌های علمی خوب در حوزه علوم دامی مثل وجود دانشکده های کشاورزی و دامپزشکی خیلی راحت می‌تواند در زمینه توسعه صنعت زنبورداری موفق عمل کرده و با تکیه بر ظرفیت‌های این بخش مشکل اشتغال استان را تا حدود خیلی زیادی حل کند.

کفیل زاده در ادامه برای حل مشکل بسته بندی و صنایع جانبی صنعت زنبورداری در استان، اختصاص پایان‌نامه‌های دانشجویی به این موضوع را پیشنهاد کرد.

دهکده زنبورداری معرفی شود

وی همچنین پیشنهاد فعال کردن یک روستا به عنوان جاذبه گردشگری در حوزه زنبورداری را مطرح کرد و افزود: اگر یک روستا در این زمینه معرفی شود، می‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند و در کشور برند شود. مثل قمصر کاشان که سالانه گردشگران زیادی را در فصل گلاب گیری جذب می‌کند و گردشگران در کنار تفریح، خرید هم می‌کنند.

وی گفت: می توان در این روستا یا دهکده کوچک اقتصادی آموزشی، علاوه بر در نظر گرفتن محل هایی برای بازدید افراد، کافی‌شاپ‌هایی هم برای سرو نوشیدنی‌های عسل و یا حتی رستوران‌های با پایه عسل به عنوان غذای کامل در نظر گرفته و بخش هایی را هم به مراکز و فروشگاه‌های عرضه عسل و دیگر فرآورده های زنبور عسل اختصاص داد.

کفیل‌زاده ادامه داد: این دهکده علاوه بر اینکه می تواند پذیرای تورهای علمی باشد، خواهد توانست گردشگران زیادی را جذب خود کند که البته در صورت نزدیکی این دهکده به شهر جهانی بیستون، سالانه گردشگران خارجی زیادی را هم جذب خواهد کرد.

به عسل به عنوان یک کالای لوکس نگاه می‌شود

علی جعفر سرمستی زنبوردار کرمانشاهی نیز در این میزگرد، با اشاره به پایبن بودن قیمت عسل در بازار، گفت: متاسفانه به عسل به عنوان یک کالای لوکس نگاه می‌شود. بعلاوه در حوزه صادرات این محصول هم‌ تاکنون کاری نشده است.

سرمستی با اشاره به برخورداری استان کرمانشاه از باغات و اقلیم مناسب، گفت: این استان و به طور خاص شهرستان صحنه ظرفیت های خیلی خوبی برای توسعه زنبورداری دارد.

وی که در حوزه ایجاد واحد تولید غذای زنبور ورود کرده، گفت: نمونه این واحد که محصولات آن به صورت میکرولیزه تولید می شود، در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: این واحد فرآوری با ظرفیت تولید روزانه دو تن در حال فعالیت است که خط دوم آن نیز تا نوروز وارد فاز تولید خواهد شد.

سرمستی که سال گذشته ۱۰ هزار کلنی زنبور عسل داشت، ادامه داد: سالانه ۲۰۰ تن عسل، ۱.۵ تن گرده گل و ۶۰ کیلوگرم ژله رویال در این کلنی ها تولید می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در حوزه تولید زهر زنبور عسل کاری نکرده، گفت: سال آینده در این حوزه وارد خواهم شد.

 

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار