استاندار خوزستان گفت: خیابان ۲۱ کیانپارس اهواز می‌بایست به نام شهید مسیحی " یرمی یعقوب" برگردانده شود.
کد خبر: ۸۱۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 03 February 2020

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست با اقلیت های دینی خوزستان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، با تبریک سال نو میلادی و سال نو صائبین مندابی اظهار داشت: دهه فجر و انقلاب اسلامی در حالی وارد چهل و یکمین بهار آزادی می شود که شاهد استقلال و آزادی در کشور برای همه هستیم.

وی افزود: این استقلال و آزادی ثمره تلاش و مجاهدت مردم ایران و شهیدان والا مقام است. ایران اسلامی برای دستیابی به این حریت و استقلال مشّقت‌های زیادی را کشیده است.

شریعتی با اشاره به وجود اقلیت‌های آسمانی و الهی در خوزستان گفت: رمز ماندگاری انقلاب اسلامی همین اتحاد و انسجام اقوام و اقلیت در کنار هم و برای دفاع از اسلام و وطن است. همه برای توسعه و آبادانی این وطن باید تلاش کنیم.

وی به تعالیم قرآنی در به رسمیت شناختن ادیان الهی اشاره و گفت: ایمان به خدای یکتا و روز قیامت از جمله تعالیم مشترک بین ادیان الهی است.  قران تاکید دارد اگر به خدا و قیامت ایمان داشته باشید دچار حزن و انده نمی‌شوید. همچنین قران به مساله سبقت در کار خیر تاکید دارد که یک گزاره مشترک بین همه ادیان اسمانی است.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: ایرانی بودن و حرکت به سمت کمال و خدا حلقه وصل اقلیت‌ها و اسلام در کشور است که با تقویت این مساله می‌توانیم شاهد رشد و تعالی باشیم.

شریعتی همچنین با اشاره به پیگیری مشکلات و خواسته‌های اقلیت‌های دینی بیان داشت: رسیدگی به مشکلات شهروندان اقلیت دینی جزء اولویت‌هاست و در این چند سال تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

استاندار خوزستان همچنین با تذکر به شهرداری اهواز گفت: خیابان 21 کیانپارس می‌بایست به نام شهید مسیحی " یرمی یعقوب" برگردانده شود.

مزار شهید "مگردیچ طوماسیان" نیاز به ترمیم دارد

در ادامه این نشست، مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی و گردشگری در خوزستان با تبریک آغاز سال نو میلادی و تولد حضرت مسیح و تولد حضرت یحیی و سال نو صابئین مندایی و به خصوص جشن سده گفت: لازم است یاد و نام همه شهد به ویژه ویژه شهدای مسیحی ارمنی، کلدانی و آشوری، شهدای زرتشتی، صابئین مندایی و شهدای کلیمی را گرامی بداریم.

این فعال فرهنگی با اشاره به  ثبت و معرفی اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی افزود: امیدوارم هرچه سریعتر لوح ثبت این مساله از سوی وزیر میراث فرهنگی به استاندار خوزستان ابلاغ شود تا شاهد تحرک در بین صنعتگران استان شویم.

وی گفت:آرامستان لهستانی‌ها که در اصل آرامستان آشوری کلدانی ها است تبدیل به مکان گردشگری شده است که نیازمند توجه بیشتر است. این ساماندهی سبب شده گردشگران زیادی از کشورهای لهستان، هند و روسیه، آفریقا، عراق و افغانستان از آرامستان بازدید کنند.

گهستونی با اشاره به ضرورت ثبت کلیساهای اهواز در زمره میراث فرهنگی اظهار داشت: آرامستان ارامنه در وضعیت فجیعی به سر می برد. با وجود اینکه جناب استاندار از این مکان بازدید کرد و قول داد که به حرمت این هموطنان و همچنین شهید "مگردیچ طوماسیان" مرمت آن انجام شود اما اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی به سرانجام رسیدن مکان نیایشگاه صابئین مندایی در کنار رودخانه کارون اشاره و گفت: در راستای انجام تکالیف دینی و توسعه گردشگری فرهنگی، رسیدگی به این مکان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

این فعال فرهنگی همچنین بیان داشت: توجه و ورود اداره کل میراث فرهنگی و فرهنگ ارشاد خوزستان برای بازگشایی کلیسای شمعون مقدس در خیابان سلمان فارسی به منظور بازدید مردم و گردشگران می تواند زمینه توسعه گردشگری را فراهم کند.

41 بار ناقوس کلیسا را به پاس چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب نواخته شد

 ریشاد نوری مسئول کلیسا و آرامستان آشوری کلدانی کاتولیک و لهستانی‌های مهاجر درادامه این نشست ضمن عرض تبریک چهل ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز دهه فجر گفت: جمعیت مسیحی کلدانی آشوری کاتولیک اهواز به پاس آغاز دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی در 12 بهمن 1398 به تعداد 41 بار ناقوس کلیسا را به صدا در آورد و با نصب بنر این پیروزی را تبریک گفت.

مسئول کلیسا و آرامستان آشوری کلدانی کاتولیک و لهستانی‌های مهاجر گفت: بنده به نمایندگی از جامعه اقلیت‌های دینی شهادت فرزند وطن، سپهبد قاسم سلیمانی را از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و نام و یاد شهدای راه وطن و مدافع حرم را گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: لازم است اداره کل میراث فرهتکی خوزستان و اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان در جذب و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از کلیسا و آرامستان اهتمام بیشتری داشته باشد. متاسفانه به علت پائین بودن سطح آرامستان در اثر بارندگی های اخیر، این مکان دچار آبگرفتگی و ریزش دیوار شده که لازم است به این مساله رسیدگی شود.

نوری ادامه داد: ترمیم اتاق‌های آرامستان به جهت راه اندازی اتاق نگهبان و موزه گالری عکس، نصب پایه‌های روشنایی محوطه آرامستان، رایگان بودن هزینه‌های خدماتی آرامستان، عدم ریزش نخاله‌ها در پیرامون آرامستان و ساماندهی محل سابق میدان بارفروشان اهواز از جمله خواسته‌های این اقلیت دینی است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار