رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی استان طی سال زراعی گذشته ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود امسال به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.
کد خبر: ۸۲۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 04 February 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رسول جلیلی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از این میزان، افزون بر یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی است که ۷۵۰ هزار تن از آن در سردخانه‌ها ذخیره شده که روزانه بیش از سه میلیون تن از آن به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

جلیلی اضافه کرد: هم اکنون بازار داخلی در زمینه تقاضا برای سیب،رونق بسیار مطلوبی دارد و نوید بخش سال خوبی برای کشاورزان در آذربایجان‌غربی است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی موجود است،افزود: با ادامه روند صادرات تا پایان سال جاری، همه ذخایر سیب مازاد مصرف استان صادر شده یا به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار، آذربایجان‌غربی به عنوان استان معین برای تأمین سیب مورد نیاز ۱۱ استان دیگر در شب عید انتخاب شده و بیش از هشت هزار و ۸۰۰ تن از سیب مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

او با بیان به اینکه اقتصاد و اشتغال اول استان وابسته به بخش کشاورزی است، افزود: متوسط کشوری اشتغال در حوزه کشاورزی ۱۸ درصد اعلام شده که این میزان در استان بین ۳۲ تا حداکثر ۳۸درصد است.

جلیلی ادامه داد: امسال شاهد تولید یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن چغندرقند در استان بودیم که این میزان نسبت به ۲ سال گذشته ۱۵۰ هزار تن کمتر شده است.

او تصریح کرد: در راستای رسیدن به خودکفایی در تولید شکر، سطح زیر کشت چغندرقند در شمال استان افزایش می‌یابد که به این منظور، مشوق‌هایی برای کشاورزان تعریف شده که از آن جمله می‌توان به واگذاری تسهیلات به چغندرکاران، پیش‌پرداخت اجاره اراضی و خرید تضمینی چغندرقند توسط کارخانجات قند اشاره کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی به افتتاح کارخانه قند مهاباد طی سال آینده اشاره کرد و گفت: این کارخانه با ظرفیت جذب سالانه ۲۵۰ هزار تن، سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

آذربایجان غربی استانی با ۲۳۵ هزار بهره بردار کشاورزی است که سالانه با تولید انواع محصولات در راستای خودکفایی کشور حرکت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار