سرطان معده جزو شایع‌ترین و مرگ‌آورترین سرطان‌ها در استان فارس است.
کد خبر: ۸۲۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ 17 February 2020

تابناک فارس به نقل از صداو سیما:  رئیس بخش جراحی‌های کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سرطان معده یکی از شایع‌ترین و مرگ آورترین سرطان‌ها در کشور و از جمله فارس است و توسعه فعالیت‌های پیشگیرانه در این مورد ضروری است.
احمد ایزدپناه افزود: این بیماری جزو سرطان‌های سایه در استان است، به طوری که درصد‌ی از مبتلایان وقتی متوجه آن می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است که همین مسئله سال‌های امید به زندگی را در آن‌ها کاهش می‌دهد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهارداشت: ۹۰ درصد افراد‌ی که در درجه اول متوجه سرطان معده می‌شوند و مراجعه می‌کنند، بعد از ۵ سال پس از تشخیص زنده می‌مانند و بر عکس آن‌هایی که در مرحله اول بیماری مراجعه نمی‌کنند و در درجات بعد‌ی سراغ پزشک و درمان می‌آیند عمر ۵ ساله آن‌ها کمتر از ۱۰ درصد است.
رئیس بخش جراحی‌های کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به اهمیت موضوع با مراجعه به موقع می‌توان سرطان معده را زود تشخیص داد و درمان کرد، افراد بالای ۴۰ سال در برخی کشور‌ها غربالگری می‌شوند؛ منظور از غربالگری این است که پس از بررسی وضعیت فرد، اندوسکوپی برای او انجام می‌گیرد و در صورتی که سرطان معده تشخیص داده شود، بیمار شناسایی شده تحت جراحی‌های وسیع قرار می‌گیرد و براساس مطالعات، امید به زندگی این افراد به حد قابل توجهی بالا می‌رود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به عوامل موثر بر ابتلا به سرطان معده، افزود: ژنتیک می‌تواند یکی از این دلایل باشد و افراد‌ی که یکی از بستگان نزدیک آن‌ها دچار سرطان معده شده اند، باید حساسیت بیشتری نسبت به شرکت در غربالگری‌ها نشان دهند.
ایزد پناه تاکید کرد: این افراد باید به طور دوره‌ای توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند، تا در صورت ابتلا، بیماری آن‌ها به موقع تشخیص داده شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: غذا‌های پخته که طولانی مدت فریز شود نیز می‌تواند جزو عوامل ایجاد کننده سرطان معده باشد و از مردم درخواست می شود این مسئله را رعایت کنند و سعی کنند غذا‌های تازه استفاده کنند.
ایزد پناه گفت: غذا‌هایی که طولانی مدت فریز می‌شود به دلیل تغییراتی که در آن‌ها ایجاد می‌ شود می‌تواند باعث بروز سرطان معده شود.
رئیس بخش جراحی‌های کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ماهی‌های نمک سود نیز یکی از دلایل مستعد کننده سرطان معده است و عدم مصرف این نوع مواد غذایی توصیه می‌شود تا سلامت خانواده بیش از پیش حفظ شود.
ایزدپناه گفت: تغییر سبک زندگی از جمله کاهش مصرف بی رویه فست فود‌ها و استفاده از سبزی و میوه تازه می‌تواند در کاهش احتمال بروز سرطان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: مردم باید علائمی از جمله درد معده هنگام خوردن غذا را جد‌ی بگیرند و افراد با این علایم به خصوص بالای ۴۰ ساله‌ها تحت بررسی و اندوسکوپی قرار می‌گیرند و در صورت لزوم با نمونه برداری از زخم در معد ه و توده موجود، بیماری آن‌ها تشخیص داده می‌شود.
ایزد پناه گفت: از دیگر علامت‌های این بیماری اشکال در بلع و خوردن غذا و یا عدم عبور غذا از معده به روده است؛ در این باره به خصوص بالای ۴۰ ساله‌ها اگر با مشکلات هضم یا بلع غذا و یا علامت‌های جدید‌ی در قسمت بالای شکم، مثل درد‌هایی که قبلا فرد نداشته مواجه شوند، باید تحت بررسی کامل قرار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار