کیامرث حاجی زاده تاکید کرد: یکی از مشکلات استان خوزستان وجود آتشسوزی های صنعتی و طبیعی است برای همین استان خوزستان نیازمند پایگاه اطفای حریق مجهز است که تاکنون در این زمینه چندین بار با وزارت نفت مکاتبه شده و با توجه به فرسوده بودن لوله ها و خطوط نفت به طور مرتب با حوادث آتسشوزی رو به رو می شویم که وجود پایگاه اطفا حریق صنعتی بسیار در استان ضروی است.
کد خبر: ۸۲۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱ 18 February 2020

کیامرث حاجی زاده، معاون استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: ابر بحران سیلاب در استان خوزستان یک بحران استثنایی بود که موجب شد در یک بازه زمانی حدود 56 میلیارد متر مکعب آب وارد سدها و جلگه‌های خوزستان شود از این میزان اورد در حدود 14 میلیارد متر مکعب در بازه زمانی 20 روزه و در فرودین 98 وارد استان شد.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به پای کار بودن همه مسئولان نظام و دولت و پیگیری‌های استاندار و همه مسئولان در سیل گفت: سیل خوزستان بدون تلفات انسانی و خسارت جانی مدیریت شد، یکی از وزارتخانه‌‎ها و دستگاه‌‎های مهمی که در کنار مسئولان ارشد استان در این دوره ایستاد و همکاری کرد مجموعه وزارت نفت در استان بود که جا دارد از مدیر عامل شرکت نفت و مدیران آن به خاطر همراهی خوب با ستاد مدیریت بحران استان قدردانی کرد.

وی با اشاره به آغاز سریع بازسازی مناطق سیل زده در استان بلافاصله پس از سیل توضیح داد: با تشکیل قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده هشت کمیته ذیل آن ایجاد شد، دولت با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها اعتبارتی برای مناطق سیل زده اختصاص داد اما اگر کمک‌های شرکت نفت نبود در خیلی بخش‌ها نمی‌توانستیم بازسازی را تمام کنیم.

معاون استاندار با اشاره به تعهدات نفت در حوزه بازسازی سیل گفت: در طول بازسازی شرکت نفت تعمییر و تجهیز مدارس در حدود 50 میلیارد تومان، تعمییر و تجهیز مراکز و خانه‌های بهداشت در حدود 40 میلیارد تومان، تامین آهن آلات برای بنیاد مسکن، را برعهده داشت.

وی ادامه داد: پس از سیل زلزله 5.7 ریشتری مسجدسلیمان به وقوع پیوست که برای بازسازی و نوسازی در این منطقه نیز استاندار خوزستان با پیگیرهای متعدد تعهدات خوبی از نفت گرفت که از جمله آن‌ها می توان به تعهد 51 میلیارد تومان بلاعوض از طریق تسهیلات بانک برای 500 واحد نیمه تمام، نهایی شدن فروش مازارد منازل مسکونی نفت برای تامین اعتبار پروژه‌های مذکور و خسارت دیده از زلزله، جابجایی 1400 واحد مسکونی به شهرک هوانیروز مسجدسلیمان و جابجایی 10 هزار واحد مسکونی اشاره کرد.

حاجی زاده تاکید کرد: همه مردم مسجدسلیمان چشم به اقدامات نفت دوخته‌اند لذا انتظار می‌رود شرکت نفت در استان خوزستان که مهد نفت است و مسجدسلیمان اولین محل پیدایش نفت است کمک های خوبی داشته باشد.
وی گفت: وزارت نفت در زمان بسیج کردن 800 دستگاه ماشین آلات در بهمن 97 و 2 هزار دستگاه ماشین آلات در فرودین 98 به منظور پیشگیری و احداث سیل بند سهم به سزایی را در کنار دیگر دستگاه ها به خود اختصاص داد.

معاون استاندار بیان کرد: خوزستان استانی است که با مشکلات عدیده زیرساختی مواجه است و به تنها چیزی که امید دارد نفت است انتظار می رود شرکت نفت در کنار چاه های نفت خود به تکمیل زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات استان خوزستان وجود آتشسوزی های صنعتی و طبیعی است برای همین استان خوزستان نیازمند پایگاه اطفای حریق مجهز است که تاکنون در این زمینه چندین بار با وزارت نفت مکاتبه شده و با توجه به فرسوده بودن لوله ها و خطوط نفت به طور مرتب با حوادث آتسشوزی رو به رو می شویم که وجود پایگاه اطفا حریق صنعتی بسیار در استان ضروی است.

مدیر کل مدیریت بحران استان ادامه داد: از سوی دیگر در سال 96 در حدود 50 درصد آتشسوزی ها کشور متعلق به استان خوزستان بود اما هنوز امکانات آبپاش هوایی و بالگرد ابپاش در استان فراهم نشده است که ضرورت تهییه آن بسیار مهم است.

در ادامه کیخسرو چنگلوایی در این جلسه با اشاره به وارد شدن بی سابقه ترین خسارت به بخش کشاورزی خوزستان در پی سیل اخیر، اظهار کرد: ۴۳ درصد خسارتی که به بخش کشاورزی کل کشور بر اثر سیل فروردین ماه رخ داد، در خوزستان بود.

وی افزود: در سه نوبت ( آذر و بهمن ماه ۹۷ و فروردین ماه ۹۸) به بخش کشاورزی خوزستان خسارت وارد شد و در مجموع ۲۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان دچار آبگرفتگی شدید شدند و معادل ۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان به بخش زراعت، باغبانی، طیور، شیلات و زیرساخت‌های بخش کشاورزی خسارت وارد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: تصمیم گرفته شد برای تخلیه آب از مزارع از همه امکانات استفاده شود تا در صورت امکان، بخشی از محصولات برداشت و همچنین اراضی برای کشت تابستانه آماده شوند.

چنگلوایی ادامه داد: خوشبختانه در بازه زمانی کوتاه مدت، آب ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی تخلیه شد و بخش جزیی از محصولات قابل برداشت بود.

وی افزود: علیرغم اینکه ۱۶۰ هزار هکتار معادل ۲۹ درصد از کشت گندم را به طور کامل از دست دادیم اما خوشبختانه ۱۷۰ هزار تن معادل ۱۶ درصد بیش از سال گذشته در خوزستان گندم تولید شده است.

چنگلوایی تصریح کرد: همچنین در محصولی مانند دانه های روغنی حدود ۶ درصد سطح کشت را به طور کامل از دست دادیم اما ۶۰ درصد افزایش تولید داشته ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص کشت تابستانه نیز گفت: در پی رفع محدودیت کشت امسال، با احتساب کشت نیشکر ۴۷۳ هزار هکتار کشت داشته‌ایم که بدون در نظر گرفتن نیشکر نسبت به سال گذشته ۲.۳ برابر سطح زیر کشت خوزستان افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به ذخیره خوب آبی و با هدف کمک به سیل زدگان دستور رفع محدودیت کشت داده شد و خروجی آن این بود که در چهار محصول گندم، ذرت، کلزا و دانه های روغنی ۹۰۰ هزار تن بیش از سال گذشته تولید داشته‌ایم و مابه تفاوت این افزایش این تولید معادل ۵ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار