ساعت ۸ صبح امروز پنج‌شنبه فرصت قانونی تبلیغات انتخاباتی برای کاندیدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به اتمام رسید و عمده تخلفات نامزدهای این دوره در شیراز که اغلب نیز هواداران چهره های شاخص مرتکب آن شده‌اند،نصب آثار تبلیغاتی در قالب بنر بیشتر از اندازه قانونی و در محل‌های غیرقانونی به عنوان عمده موارد تخلف ثبت شده است.
کد خبر: ۸۲۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 20 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:فرماندار شیراز روز پنج‌شنبه  اظهار داشت : مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری از ۱۶ بهمن ماه آغاز و به مدت ۲ هفته تا صبح امروز پنجشنبه ساعت ۸ صبح و ۲۴ ساعت قبل از زمان آغاز رای گیری به اتمام رسیده است.

محمدرضا امیری با بیان این مطلب که مهلت تبلیغات کاندیدهای مجلس شورای اسلامی نیز از ۲۴ بهمن ماه آغاز و به مدت یک هفته تا ساعت ۸ صبح امروز یکم اسفندماه ادامه داشته اظهار داشت: کمیته نظارت بر تبلیغات انتخاباتی در شهرستان شیراز متشکل از ۱۰ تیم ایجاد و از زمان شروع فرآیند تبلیغات تاکنون فضای انتخاباتی شیراز را رصد کرده‌اند.

وی عمده تخلفات انتخاباتی در شیراز را دو مورد دانست که یکی از آن نصب بنرهایی با ابعاد بیش از اندازه مجاز است و ادامه داد: براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات،کاندیدهای مجلس شورای اسلامی مجاز به نصب بنرهایی حداکثر با اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتی متر و داوطلبین مجلس خبرگان رهبری نیز مجاز به نصب بنرهایی با حداکثر اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر در مهلت قانونی تبلیغات در سطح شهر و محل های تعیین شده هستند.

وی اضافه کرد: نوع تخلفات تبلیغاتی در شهرستان شیراز عمدتا مربوط به نصب بنرهایی با سایز بیش از اندازه قانونی بوده است.

فرماندار شیراز در ادامه سخنان خود گفت: تخلف پرشمار دیگر انتخاباتی در شهرستان شیراز،نصب آثار و بنرهای تبلیغاتی کاندیدها در مکان‌های غیرمجاز بوده است.

وی اظهار داشت: براساس قانون،شهرداری و دهیاری‌ها می‌توانند مکان‌هایی برای نصب تبلیغات نامزدهای انتخابات در شهرها و روستاها پیش‌بینی کنند که بر همین مبنا شهرداری شیراز نیز ۱۲۴ هزار نقطه در سطح این کلانشهر برای نصب تبلیغات داوطلبین آماده کرده اما علیرغم این کار بسیاری از کاندیدها تبلیغات انتخاباتی خود را در محل‌های غیرمجاز نصب کرده‌اند.

امیری همچنین گفت: اغلب کاندیدهای شاخص مجلس شورای اسلامی در شیراز نیز این تخلفات انتخاباتی شامل نصب بنرهایی با اندازه بیش از حد مجاز و نصب این علایم تبلیغاتی در مکان‌های غیر مجاز را مرتکب شده‌اند.

وی ادامه داد: نصب تبلیغات انتخاباتی بر تابلوهای راهنمایی و رانندگی، بیمارستان ها و سایر مراکز و خودروهای دولتی و حتی اماکن خصوصی بدون رضایت مالکین ممنوع است.

فرماندار شیراز بیان کرد: فضای درونی تمام شعبات اخذ رای و همچنین معابر اطراف این شعب‌ها،پیش از شروع مهلت قانونی رای‌گیری فردا دوم اسفندماه ۹۸ از هرگونه علایم تبلیغاتی کاندیدها پاکسازی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی پیرامون جمع آوری بنرهای تبلیغاتی حجت الاسلام منتظری کاندید مجلس خبرگان رهبری در شیراز و فارس و انتقال آن به مکانی نامعلوم،گفت: کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات به ریاست استاندار فارس تشکیل شده و این کمیته تاکنون هیچ یک از بنرها و آثار تبلیغاتی هیچ یک از دو کاندید مجلس خبرگان رهبری در استان فارس را جمع آوری نکرده است.

امیری ضمن بیان اینکه تیم‌های نظارت بر تبلیغات انتخاباتی فرمانداری شیراز نیز تاکنون هیچ بنری از کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری در این شهرستان را جمع‌آوری نکرده‌اند،گفت: این اقدام از سوی افراد ناشناسی صورت گرفته است.

 

رییس هیات بازرسی ستاد انتخابات شهرستان شیراز هم گفت: ۱۰ درصد نامزدهای انتخابات مجلس در شیراز نسبت به تخلفات تبلیغاتی از جمله نصب بنرهای بزرگتر از حد معمول و یا نصب در محل های غیرقانونی اقدام کرده اند.

آرش اسدپور پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دوره فعلی انتخابات تاکنون تخلفات کمتری به نسبت دوره های قبل مشاهده شده،افزود: ۱۲۲ کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان شیراز احراز صلاحیت شدند و در حال حاضر نامزد انتخابات هستند.

وی بیان کرد: از این تعداد تاکنون ۱۲ نفر از آنها که حدود ۱۰ درصد داوطلبین را شامل می‌شود در نصب آثار تبلیغاتی رعایت قوانین را نکرده‌اند که تذکرات لازم به آنها از طریق پیامک ارسال شده است و روند رسیدگی به این تخلفات تبلیغاتی در حال طی مراحل قانونی است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفندماه ۹۸ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

در استان فارس و چهار استان دیگر، به صورت همزمان انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.

سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در استان فارس برای اخذ رای از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند پیش‌بینی شده است.

استان فارس در برگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.

بنا بر اعلام رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد نامزدهای نمایندگی مجلس در این استان ۳۲۵ نفر است که از این تعداد ۲۹۰ نفر مرد و ۳۵ نفر زن هستند.

سید احمد احمدی زاده افزود:‌ از شروع ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان فارس، ۹۲۴ نفر در این استان اقدام به نام‌نویسی کردند و ۹ نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از سایر نقاط کشور به فارس انتقال دادند که در این میان،‌ تاکنون ۱۳۰ نفر از کاندیداهای نمایندگی مجلس انصراف داده‌اند.

بنا بر اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، چهار شعبه اخذ رای برای پیروان ادیان الهی (ارامنه، زرتشتیان و کلیمیان) در شهر شیراز در نظر گرفته شده است.

پس از فوت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه سابق شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات همزمان دوم اسفندماه پیش‌بینی شده است.

مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند و تکلیف یک کرسی باقیمانده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار