مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:این استان با تولید سالانه بیش از ۷ میلیون اصله نهال استاندارد، یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۲۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵ 02 March 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، عزیز امانی افزود: این استان دارای ۲ مرکز کشت بافت است که ۱.۶ میلیون اصله نهال در این مراکز تولید می‌شود که به کشور‌های همسایه نیز صادر می‌شود.

امانی بیان کرد: نهالستان‌های مجوزدار آذربایجان غربی که در مجموع ۶۰ نهالستان را شامل می‌شود که در حال حاضر تعداد ۴۶ واحد نهال آماده فروش دارند، علاوه بر تامین نهال‌های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال‌های تولیدی خود را به سایر استان‌های کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشور‌های عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌کنند.

وی بیان کرد: این نهالستان‌ها در تولید ارقام مختلف نهال‌هایی با پایه بذری و پایه‌های رویشی درختان دانه دار از جمله سیب و گلابی و درختان هسته دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و بادام با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: استان در تولید گردوی پیوندی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است که عمدتا در شهرستان‌های سردشت، اشنویه، ارومیه و خوی تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: به دنبال راه اندازی مرکز نهال گواهی شده در استان هستیم که شهرستان ارومیه و میاندوآب رتبه اول تولید نهال و شهر‌های اشنویه و خوی رتبه دوم نهال را در استان دارند.

امانی گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد باغات استان فرسوده و بهره وری اقتصادی کافی را ندارند، استفاده از نهال سالم و اصلاح شده شناسه دار در جوان سازی باغات در اولویت کاری قرار دارد.

انتهای پیام/ حمید مختاری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار