در خاندان سعودی چه می‌گذرد؟
بازداشت دو شاهزاده سعودی باعث گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص علت این اقدام از سوی محمد بن سلمان شده است.
کد خبر: ۸۲۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ 07 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: وال استریت ژورنال در مطلبی اختصاصی به نقل از افراد مطلع نوشت: مسئولان عربستان سعودی، دو تن از مهمترین شخصیت‌های خانواده سلطنتی این کشور را به اتهام تلاش برای کودتا بازداشت کردند. این اقدام بیش از پیش بر قدرت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌افزاید و کسانی را که زمانی رقبای جدی او برای رسیدن به سلطنت محسوب می‌شدند، از عرصه حذف می‌کند.

به گفته این افراد آگاه، بازداشت این افراد صبح جمعه اتفاق افتاد، زمانی که گارد سلطنتی، ماسک پوشیده و در لباس‌های مشکی به خانه این دو مرد رفتند، آن‌ها را بازداشت و خانه‌هایشان را تفتیش کردند.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز آل سعود، برادر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود، برادرزاده ملک سلمان که با نام (ام بی ان) هم از او یاد می‌شود، هر دو به خیانت متهم شدند. گارد سلطنتی یکی از برادران محمد بن نایف را هم بازداشت کرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ ملک سلمان/ چرا بن سلمان دو شاهزاده سعودی را بازداشت کرد؟

به گفته این منابع آگاه، دادگاه سلطنتی سعودی، این دو نفر را به توطئه برای کودتا به منظور کنار زدن پادشاه و ولیعهد متهم کرد. این دو نفر که زمانی به شکل بالقوه در صف رسیدن به پادشاهی بودند، اکنون با خطر حبس ابد و اعدام مواجهند.

شاهزاده احمد و محمد بن نایف، زمانی به عنوان وزیر کشور فعالیت داشتند، منصب قدرتمندی که کار نظارت بر سربازان و سرویس عریض و طویل اطلاعات عربستان سعودی را دارد. ام بی ان، روابط نزدیکی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) داشت و به علت اشراف بر مسائل امنیتی و تهدید‌های تروریستی در خاورمیانه، به او احترام گذاشته می‌شد، اما در سال‌های اخیر، جایگاه آن‌ها در خانواده سلطنتی، همزمان با تحکیم قدرت ملک سلمان و منصوب شدن پسرش، محمد بن سلمان، به ولیعهدی، از دست رفته است.

بازداشت این دو نفر که چنانچه ملک سلمان ۸۴ از دنیا برود یا تصمیم بگیرد از سلطنت کنار برود، می‌توانستند رقبای محمد بن سلمان در ادعای پادشاهی عربستان باشند، آن‌ها را از سر راه بی می‌دارد. محمد بن نایف تا سال ۲۰۱۷, زمانی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد معرفی شد، در صف اول افرادی قرار داشت که بعد از ملک سلمان پادشاه می‌شدند.

اقدامات اولیه محمد بن سلمان در اصلاحات اجتماعی و اقتصادی، توجه بسیاری از مقامات غربی را که از مدت‌ها قبل از این کشور پادشاهی می‌خواستند محدودیت‌های موجود برای زنان را بردارد و به جای تکیه انحصاری به نفت، به اقتصادی متنوع‌تر روی بیاورد، جلب کرد. ولیعهد سعودی برای سرکوب مخالفان و به حاشیه راندن رقبا تاکتیک‌های بسیاری را انجام داده است. محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷, تله دور از انتظاری را در هتل ریتز کارلتون ریاض گذاشت و بسیاری از قدرتمندترین بازرگانان عربستان و رقبای خود را در آنجا جمع کرد و آن‌ها را به سوءاستفاده از منابع دولتی متهم کرد. بسیاری از آن‌ها فقط پس از موافقت با برگرداندن ده‌ها میلیون دلار به دادگاه سلطنتی، امکان خارج شدن از این هتل را یافتند.

گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ ملک سلمان/ چرا بن سلمان دو شاهزاده سعودی را بازداشت کرد؟

سال بعد، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست به دست دو مرد که برای محمد بن سلمان کار می‌کردند، در ترکیه به قتل رسید و جسدش ناپدید شد. این حادثه به شکلی بی سابقه محمد بن سلمان را با تهدید مواجه کرد. بن سلمان در ادامه اقدامات خود در سرکوب مخالفان، منتقدان آنلاین خود را بازداشت کرده است و از یک ارتش توئیتری برای انتقاد از کسانی که به قدرت او شک می‌کنند، استفاده کرد.

محمد بن نایف، سال ها فرد معتمد مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بود. او در خصوص حملات برنامه‌ریزی شده، اطلاعاتی را با همتایان آمریکایی خود در میان می‌گذاشت و از این طریق متحدانی در وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پیدا کرده بود. بسیاری از مقامات آمریکایی، سال ۲۰۱۷ از کنار گذاشته شدن او ابراز نارضایتی کردند، زیرا او را قابل اعتمادترین متحد در درون خانواده سلطنتی می‌دیدند.

احمد بن عبدالعزیز نیز از زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد شد، از سیاست فاصله گرفت، اما در سال ۲۰۱۸, مطالبی را مطرح کرد و در آن مشکلات عربستان سعودی را به محمد بن سلمان نسبت داد.

در همین حال حساب توئیتری «رأی الخلیج» به نقل از منابع خود از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی به بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد و نوشت در برخی اماکن حالت فوق العاده اعلام شده است، اما خبر مرگ یا وضعیت سلامتی ملک سلمان به زودی اعلام نخواهد شد.

در همین حال برخی کارشناسان خبر بازداشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف را با این موضوع در ارتباط می‌دانند و این بازداشت را اقدامی پیشگیرانه از سوی محمد بن سلمان تفسیر کرده‌اند، زیرا او قصد دارد برادرش را به ولیعهدی برگزیند و با وجود احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف موفق به این کار نمی‌شود.

حساب توئیتری «رأی الخلیج» به نقل از منبعی انگلیسی نوشت: خبر مرگ ملک سلمان مخفی می‌ماند و بازداشت‌ شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف هرگز مانند ریتز کارتون نیست و احتمالا سرنوشتی همچون جمال خاشقجی در انتظار آنان است چرا که محمد بن سلمان آنان را به اتهام خیانت بازداشت کرده است تا هر مجازاتی بر آن‌ها اعمال شد را توجیه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار