افزایش موارد مسمومیت با الکل صنعتی در این روزهای کرونایی، حکایت همان کسی است که مراقب بود وقتی در پشت بام ایستاده نیافتد، اما آنقدر عقب عقب رفت تا اینکه از آن طرف بام افتاد.
کد خبر: ۸۲۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 09 March 2020

متأسفانه عدم آگاهی و توجه نکردن به توصیه‌های بهداشتی در روزهایی که ترس از کرونا همه را نگران کرده است، باعث گردیده یک عده ناخودآگاه مرگ خود را جلو بیندازند. این روزها از گوشه و کنار می‌شنویم که آمار مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها به دلیل مسمومیت با الکل صنعتی، افزایش یافته است. این در حالی است که عده‌ای از هموطنان بدون توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد رعایت بهداشت فردی، خود را گرفتار بیمارستان می‌کنند.

مرگ و میر به علت مسمومیت با الکل صنعتی را نمی‌توان نادیده گرفت، حالا که باید حداقل سه ماه با بیماری کرونا کنار بیاییم تا شاید موج آن فروکش کند، می‌بایست بیش از پیش به نکات بهداشتی توجه داشت.

یکی از موارد بروز مسمومیت با الکل‌های صنعتی، عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی است که این روزها از طریق صدا و سیما انعکاس می‌یابد. بر اساس آنچه که سازمان غذا و دارو، نسبت به استفاده از متانول و یا الکل صنعتی برای ضد عفونی سطوح و دست هشدار داده است، مردم باید به تفاوت آنها دقیق شوند.

ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت، سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید یا کووید -۱۹ در کشور و تاکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضد عفونی کننده از جمله فرآورده‌هایی بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت، متأسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات به دست آمده از برخی بیمارستان‌های کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ بر اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۱۹ در برخی از بیماران گزارش شده است.

بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچ‌گونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ همراه است.

بر خلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست‌های آسیب دیده بالا بوده و می‌تواند سبب بروز مسمومیت شود.

با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچ گونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند دستگیره در، میز کار، کف و…) وجود ندارد. بر همین اساس، توصیه می‌شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول است، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارید از فرآورده‌های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنید، تنها از محلول‌های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و رعایت اصول توصیه شده باشد.

شاهین شادنیا استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه در روزهای اخیر و به طور ناگهانی موارد مسمومیت با الکل متانول افزایش یافته است، گفت: در عمده مراجعان باور غلطی ایجاد شده که مصرف الکل می‌تواند نقش پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا ویروس داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف هرگونه مواد الکلی به صورت خوراکی تأثیری در پیشگیری از ابتلاء به کرونا ندارد، افزود: ویروس‌ها به ترکیبات الکلی حاوی ۷۰ درجه صرفاً بر روی سطوح و دست‌ها مقاومند و مصرف خوراکی الکل نه تنها تأثیری در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد بلکه حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

به گفته این استاد دانشگاه، تمامی باورهای غلط درباره مصرف مواد الکلی باهدف پیشگیری از کرونا را مردود دانست و خاطرنشان کرد: مصرف الکل خصوصاً ترکیباتی که بر پایه متیلیک هستند در بدن ایجاد سمیت می‌کنند که بسیار خطرناک و دارای عوارض است.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم یادآور شد: با توجه به همه گیری ویروس کرونا حتی ممکن است فردی برای درمان مسمومیت ناشی از الکل به مراکز درمانی مراجعه کند و در مسیر منزل تا بیمارستان و مراکز درمانی بیماری ویروسی دیگری نیز گریبانگیر شخص و یا خانواده فرد شود.

منبع:مهر

برچسب ها: کرونا ، ترس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار