تابناک / مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: حداقل ۵ سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش بینی کرده ایم.
کد خبر: ۸۳۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 14 March 2020

تابناک / مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: حداقل ۵ سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش بینی کرده ایم.

 

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، عبدالرسول عمادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت مدارس در ایام اخیر و احتمال تغییر در برگزاری امتحانات و تاخیر در پایان زمان آموزش در ابن سال تحصیلی گفت: تا کنون یک ماه تعطیلی داشته ایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد. حداقل ۵ سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: اولین سناریو، تشکیل کلاس‌ها بعد از ۱۵ فروردین است. به این ترتیب یک ماه وقفه اسفند ماه را داریم که با آموزش در فضای مجازی، ارتباط معلمان با دانش آموزان و آموزش تلویزیونی تا حدی جبران شده است و پیش بینی شده ۵ شنبه‌ها هم در صورت بازگشایی مدارس به روز‌های آموزش افزوده شوند. در این صورت تغییر چندانی در برنامه امتحان نخواهیم داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته پیشنهاد کردیم با توجه به یک ماه تعطیلی اسفند، امتحانات به جای روز‌های ابتدایی خرداد، از ۱۷ خرداد برگزار و کنکور هم ۱۵ تا ۲۰ روز معوق شود.

عمادی با بیان اینکه قرار است این سناریو‌ها روز شنبه در شورای معاونین نهایی شود گفت: سناریوی بعدی این است که مدارس از اول اردیبهشت باز شود و به همین نسبت آزمون‌ها با تاخیر برنامه ریزی می‌شوند و پیشنهاد میشود کنکور هم یک تا دو هفته به تعویق بیفتد و نیمه خرداد تا اواخر خرداد را برای آن پیش بینی کردیم.

وی افزود: اگر تا آخر خرداد هم نتوانیم کلاس‌ها را تشکیل دهیم باید به برگزاری آزمون‌ها در مرداد و شهریور فکر کنیم و آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود. البته باید حواسمان باشد به سال تحصیلی بعد آسیب نرساند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که تشکیل کلاس حضوری برای رفع اشکال حتما در برنامه‌ها باشد گفت: حتی اگر بعد از عید کلاس‌ها باز هم با تاخیر شروع شد باید فرجه‌ای برای رفع اشکال گذاشته و بعد امتحانات برگزار شود.

عمادی ادامه داد: این موضوعات در جلسات شورای معاونین وزارتخانه بحث میشود و در نهایت باید در ستاد ملی کرونا هم به بررسی شود. ستاد ملی مدیریت کرونا اختیار دارد که اجازه دهد تقویم آموزشی یا زمان کنکور به تعویق بیفتد و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی درباره نقش معلمان در این ایام گفت: برنامه‌ای که طراحی شد و توسط مدیران مدارس مراقبت می‌شود این است که ارتباط معلم و دانش آموز از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برقرار باشد. تا جایی که در استان‌ها رصد شده این ارتباط برقرار است و طوری نبوده که معلمان اقدامی نکرده باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیران مدارس و ملعمان اهمیت این موضوع را بسیار سریع درک کردند و این ایام را، تعطیلی مطلق تلقی نکردند.

عمادی درباره حقوق معلمان غیردولتی، حق التدریس، مستخدمین مدارس، خرید خدماتی‌ها و ... گفت: تعطیلات اضطراری بوده است. ضمن اینکه همکاران ما کار غیرحضوری انجام داده اند و، چون تعطیلات ناخواسته بوده و هیچ کس خواهان آن نبوده بنابراین حق الزحمه معلمان و این گروه‌ها کامل پرداخت خواهد شد.

آمادگی سازمان فناوری اطلاعات برای آموزش ۵ تا ۷ هزار معلم کارآفرینی در تابستان آینده

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تولید محتوای فنی و حرفه‌ای و کاردانش به تفاهم نامه منعقد شده با وزارت کار گفت: چندماه قبل در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره آموزش‌های کارآفرینی با وزارت کار تفاهمی برای آموزش معلمان برقرار و کار انجام شد که باید از پرسشگر تشکر کنیم. فارغ از تفاهم نامه وزارت کار با آموزش و پرورش که قرار است امسال مجدد بازبینی شود، صحبت‌هایی با دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار انجام شده و امیدواریم آموزش‌ها در تابستان بعدی تداوم یابد.

وی درباره وعده نماینده سازمان فناوری اطلاعات در این برنامه مبنی بر آمادگی آموزش تخصصی به دبیران در حوزه فناوری اطلاعات گفت: میتوانیم بین ۵ تا ۷ هزار معلم را برای این آموزش‌ها پیش بینی کنیم. ما ۲۹ تیر امسال در راستای آموزش‌های مکمل و تحقق بند ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه، به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی مدارس و اتصال آن‌ها به شبکه ملی ارتباطات امضا شد.

وی افزود: میتوانیم از این ظرفیت برای توانمندسازی مدیران نیز استفاده کنیم. برنامه چند بعد دارد و دبیران فناوری این ظرفیت را دارند و باید توجه بیشتری در حوزه آموزش عمومی بشود و ظرفیت تا ۲۰ هزار نفر هم میتواند توسعه یابد.

بهمنی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی را برای مدرسان دروسی، چون کاربرد فناوری‌های نوین انجام داده ایم، اما واقعیت این است که آموزش مجازی مکملی آموزش حضوری است گفت: اگر بستری برای آموزش حضوری در تابستان محقق شود تکمیل کننده آموزش‌های حضوری است و تابستان زمان مناسبی برای این امر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه درسی و محتوای ارزشمند متناسب با استاندارد‌های ملی و بین المللی تنظیم شده است گفت: دغدغه ما فاصله محتوای تولید شده و برنامه اجرا شده است و در سطح ستاد تا صف درگیری‌هایی داریم. در همین تعطیلات اسفندماه معلمان ما خودجوش وارد عرصه آموزش مجازی شدند اگر بتوانیم به مدرسه محوری و توسعه مشارکت‌ها بیشتر توجه کرده و به سمت کاهش تمرکز برویم کیفیت و خروجی آموزش‌ها با نیاز‌های منطقه‌ای و بازار کار و نیاز ملی بیشتر فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست مدرسه محوری و آزادسازی برناه درسی را برای برنامه بوم قر ار دادیم و امید است در عمل محقق کنیم. چالش جدی ما دراین بحث این است که اجرای برنامه نیازمند زیرساخت‌های متنوعی است و تحقق آن به تنهایی از عهده آموزش و پر. رش برنمیاید و باید شرکای اجتماعی ما پای کار بیایند و کمک کنند تا کیفیت بهتری عرضه شود.

وی درباره دروس هنرستانی مرتبط با فناوری اطلاعات گفت: رشته شبکه و نرم افزار یارانه یک رشته مهارتی و پودمانی است، اما در شاخه فنی، در شورای سنجش و پذیرش دانشجو کنکور برای آن درنظر گرفته اند و دانش آوز ما باید دوباره به سمت آمادگی برای کنکور برود.

وی ادامه داد: ۱۰ رشته مرتبط با فناوری اطلاعات در شاخه کاردانش داریم که تولید محتوای الکترونیکی، بازاریابی در حوزه کاردانش، برنامه نویسی پایگاه داده، طراحی و توسعه صفحات وب، برنامه نویسی بازی‌های یارانه‌ای از جمله آنهاست. فقط آموزش و پرورش به تنهایی برنامه‌ها را تدوین نکرده و از مشارکت دستگاه‌های مختلف استفاده کرده، اما صرفا این همکاری در حوزه تولید محتوا بوده است. فرصت ارزشمندی است که بیشتر روی معلمان و مدیران مدارس تمرکز کنیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه با وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت‌ها گفت: از وزارت ارتباطات توقع بیشتری برای تحقق تعهدات تفاهم نامه داریم.

معصومه نوروزی، نماینده‌ی دفتر تولید بسته‌های یادگیری فنی حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه خوشبختانه در نظام جدید آموزشی با تدوین سند تحول بنیادین، بستر‌های خوبی برای فناوری اطلاعات و ایجاد روحیه کارآفرینی در دانش آموزان فراهم شده است گفت: در برنامه درسی ملی نیز حوزه تربیت و یادگیری کاروفناوری شکل گرفته است.

وی افزود: از پایه ششم تا نهم کتاب درسی مرتبط با کارآفرینی و فناوری اطلاعات دارند، اما در برنامه درسی ملی تاکید شده باید از پایه چهارم باشد و، چون هنوز ساعت آموزشی را برای این درس نتوانسته ایم فراهم کنیم بنابراین در برنامه درسی گنجانده نشده است.

نوروزی با بیان اینکه همگام با رشد و توسعه فناوری اطلاعات در دنیا و در کشور حرکت نکرده ایم گفت: در ششم ابتدایی فقط یک ساعت در هفته به درس کار و فناوری اختصاص داده شده است و یک تک زنگ است و در پایه هفتم تا نهم دو ساعت آموزشی برای آن درنظر گرفته شده است.

  • بیشتر بخوانید:
  • آخرین وضعیت طرح ملی مبارزه با کرونا/گیلان و قم به آرامش نسبی رسیده اند

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما عدم تربیت نیروی متخصص است گفت: در تولید کتاب و محتوا کار‌های خوبی انجام شده است. در کتاب کاربرد فناوری‌های نوین برای هنرستانی‌ها درباره ایده تا محصول بحث میشود.

وی افزود: در نظام جدید به دلیل انکه تعداد کتاب‌های جدید زیاد بود نتوانستیم معلم متخصص برای همه حوزه‌ها داشته باشیم البته دوره‌های ضمن خدمت دیده شده است، اما دروس، دروس تحولی هستند و نیازمند توجه ویژه در این زمینه هستیم.

نوروزی درباره راهکار‌های توجه جدی‌تر به رشته‌های آی تی و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر جدی گرفتن آموزش تخصصی معلمان، باید رویداد‌های کارآفرینی را توسعه داد.

شکوه اسدی، نماینده سازمان فناوری اطلاعات نیز در این باره گفت: برخی مدیران فراتر از وظایف سنتی شان حرکت کرده و دغدغه سایر حوزه‌ها را هم دارند و مدیران جدید وزارت ارتباطات این گونه اند و این دغدغه را دارند.

وی افزود: در حوزه آموزش و فناوری اطلاعات از دو وجه به موضوع نگاه می‌کنیم؛ نخست آموزش آی سی تی و دوم آی سی تی به عنوان ابزاری برای آموزش. در مورد اول بزرگترین دغدغه ما عدم تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است.

نماینده سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به مهارت فناوری اطلاعات گفت: نیرو‌هایی که تربیت میشوند نمیتوانند در بازار کار مفید باشند، زیرا مهارت‌هایی که باید بیاموزند را در مدرسه نمی‌آموزند. در حوزه کارآفرینی آموزش و پرورش محتوا را هم فراهم کرده است و بوم کسب و کار را هم در کتاب توضیح داده می‌شود. اما در بدنه آموزش و پرورش نیروی متخصصی که بتواند این کتاب را به نحوا احسن آموزش دهد نداریم.

اسدی ادامه داد: در همکاری سال گذشته با آموزش و پرورش در زمینه برنامه نویسی و کارآفرینی حدود ۳۰۰۰ دانش آموز را تربیت کردیم. اگر در بهترین حالت همکاری، این عدد به ۳۰ هزار برسد آیا ۳۰ هزار دانش آموز برای ورود به بازار کار کفایت می‌کند؟ از نظر ما خیر. برای آنکه این آموزش‌ها قابلیت تعمیم به همه کشور داشته باشد باید ما کمک کنیم در تربیت معلم که معلم‌ها بتوانند با توجه به محتوایی که وجود دارد بدرستی تربیت و آموزش دانش آموزان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ما آمادگی همکاری با آموزش و پرورش را برای تربیت نیروی انسانی و دبیر متخصص داریم گفت: تحولات حوزه فناوری اطلاعات بسیار سریع است. وزارت ارتباطات با آخرین دستاورد‌های حوزه اطلاعات آشنا است و میتوانیم این حوزه‌ها را رصد کرده و به دیگر حوزه‌ها کمک کنیم.

نماینده سازمان فناوری اطلاعات افزود: البته مشکل در حوزه‌های مختلف دیگری هم وجود دارد، اما یکی از راهکار‌های ما آموزش نیروی متخصص است. اگر کتاب فناوری اطلاعات در همه مدارس اجرا میشود آموزش و پرورش می‌تواند به ازای هر مدرسه یک معلم به ما معرفی کنند تا تحت آموزش‌های ما قرار بگیرد تا جایی که مطمئن شویم مثلا یک معلم فیزیک درس فناوری نمیدهد. می‌توانیم برای هر معلم ۲۵ ساعت آموزش کارآفرینی با تاکید روی حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما کمپ برنامه نویسی برای دختران و پسران با تمرکز بر دبیرستانی‌ها داشتیم و خروجی خیلی خوب بود گفت: در سال جدید نیز در سراسر کشور این رویداد‌ها را خواهیم داشت. بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد نیرو‌هایی که وزارت را در این رویداد‌ها کمک کردند در راستای مسئولیت اجتماعی بوده است. شرط ما برای شرکت در این رویدادها، دانش آموزان از مدارس دولتی و تمرکز بر مناطق کم برخوردار بوده است و سال آینده رویداد برنامه نویسی را برگزار خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار