تابناک / یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی معتقد است که ترس از کرونا بیشتر از خود کرونا مردم را می‌کشد و با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از ابتلا به کرونا جلوگیری کرد.
کد خبر: ۸۳۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 17 March 2020

تابناک / یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی معتقد است که ترس از کرونا بیشتر از خود کرونا مردم را می‌کشد و با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از ابتلا به کرونا جلوگیری کرد.

 
دکتر کرمی: ترس از کرونا بیشتر از خود کرونا مردم را می‌کشد!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دی‌ ماه امسال از چین خبر انتشار ویروس کرونای جدید آمد. گزارش‌هایی هم از شهر ووهان منتشر شد که در آن گوشت انواع جانوران مانند موش، خفاش، سگ، گربه و... فروخته می‌شد و از آن به‌عنوان محل شیوع این ویروس جدید نام می‌بردند.

با این حال تنها به تحقیقات و تشخیص‌های آزمایشگاهی می‌توان استناد کرد؛ به همین دلیل به سراغ دکتر علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و مؤسس بنیاد ملی سبک زندگی رفتیم تا پاسخ چند سؤال متداول را از وی بگیریم.

آیا میزان خطر و مسری بودن ویروس کرونا از آنفلوآنزا یا بیماری‌های شناخته‌شده دیگر خیلی بیشتر است یا این تلقین از جانب رسانه‌هاست؟

دکتر علی کرمی در این باره به صبح نو گفت: با توجه به مقالاتی که تاکنون منتشر شده میزان کشندگی کرونای جدید نسبت به آنفلوآنزایی که شایع شده خیلی کمتر است. در 6‌ماه گذشته در آمریکا 29 تا 31 میلیون نفر آنفلوآنزا گرفته‌اند و ارقامی که به دست ما رسیده، تا 80 هزار کشته را نشان می‌دهد. در 2 ‌ماه گذشته که کرونا اپیدمی شده، حدود 87 هزار نفر (تا 11‌اسفند ماه) در جهان مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 43‌هزار نفر بهبود یافته و 3‌هزار نفر فوت شده‌اند.در 6‌ماه گذشته در ایران 114‌نفر به علت ابتلا به آنفلوآنزای حاد (H1N1) از دنیا رفته‌اند. بنابراین بر‌اساس آمار، آنفلوآنزا بسیار کشنده‌تر از کروناست، اما عجیب است که مردم از آنفلوآنزا اینقدر نمی‌ترسند. بسیاری از افراد با علائم تب‌و‌لرز، بدن‌درد، عرق کردن، سرفه و... به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند و در نهایت مشخص می‌شود که آنفلوآنزا گرفته‌اند، نه کرونا، اما اخیراً مردم به محض اینکه خبر فوت کسی را می‌شنوند، بدون آنکه منتظر اعلام نتیجه آزمایش بمانند، سریع دلیل آن را کرونا ذکر می‌کنند؛ چون هراس کرونا در جامعه وجود دارد. مثلاً نماینده شهر آستانه و یک بازیکن ورزشی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت شدند، در حالی که دلیل مرگ آن‌ها کرونا ذکر شد.

بر‌اساس مقالات، میزان سرایت کرونای جدید نسبت به آنفلوآنزا 3‌ تا 10 برابر بیشتر است چون ویروس آن از طریق قطرات بزاق (نه از راه تنفس) منتقل می‌شود. در سرفه‌های شدید، بزاق فرد تا فاصله 2متری پرتاب می‌شود و روی سطوح می‌نشیند. ویروس کرونا بین 3 تا 9‌ساعت روی سطوح خشک، زنده می‌ماند و هنگام تماس دست آلوده با بینی، چشم و دهان، به فرد منتقل می‌شود. دو نکته در مورد کرونا مردم را به هراس انداخته؛ اول: مسری بودن بیشتر و دوم: افراد ناقل که هنوز علائمی ندارند هم می‌توانند ویروس را منتقل کنند.

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چه توصیه‌ای دارید؟

خواهش می‌کنم این موارد را با خط درشت برای مردم بنویسید؛

یک) اینقدر دنبال اخبار لحظه‌به‌لحظه از کرونا نباشید. الان در صداوسیما هم مدام از کرونا می‌گویند. واقعاً خسته‌کننده شده. آنفلوآنزا هم آمد و هنوز در حال کشته گرفتن است، پس چرا در موردش این همه اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟

دو) نترسید! الان ترس از کرونا بیشتر از خود کرونا مردم را می‌کشد. همین که افراد با کوچکترین علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزای خفیف به بیمارستان می‌روند، باعث انتقال ویروس از مبتلایان واقعی به آن‌ها و شیوع بیشتر بیماری می‌شود.

سه) تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید. مهم‌ترین عامل پیشگیری‌کننده، شست‌وشوی دست‌هاست. تماس دست‌ها را با وسایل آلوده (مانند پول) به حداقل برسانید. الان اصلاً زمان مناسبی برای سفر نیست. در موارد غیرضروری از خانه بیرون نروید. برای خرید به نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین مرکز بروید. اگر ژل ضدعفونی‌کننده در دسترس نیست، الکل 60 یا 70‌درصد را در اسپری بریزید و بعد از لمس سطوح آلوده، آن را به دست خود اسپری کنید. نیازی نیست افراد سالم ماسک بزنند.

چهار) سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید. 85‌درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، اصلاً متوجه نمی‌شوند! چون سیستم ایمنی بدن‌شان قوی است. فقط افراد بالای 55‌سال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای (کلیوی، قلبی و عروقی، ریوی، سرطان و...) یا ضعف عمومی دارند در معرض خطرند. از آن 15‌درصدی که به پزشک مراجعه می‌کنند، تنها 2‌درصدشان بستری می‌شوند و از این میزان هم فقط 1 درصدشان فوت می‌کنند. بنابراین کرونا آنقدر هم که رسانه‌ها می‌گویند کشنده و خطرناک نیست.

پنج) غذای سالم بخورید. فست‌فود و غذای بیرون را در این مدت ترک کنید. سبزیجات و میوه‌های تازه را بیشتر بخورید. تا می‌توانید مایعات بنوشید. وقتی به محل کار یا منزل می‌رسید، اول دست‌تان را خوب بشویید، بعد مقداری چایداغ بنوشید تا حلق‌تان را شست‌وشو دهد. گیرنده این ویروس، دستگاه تنفسی است و از این طریق جذب می‌شود، اما شما با نوشیدن چای داغ این اجازه را نمی‌دهید و ویروس را وارد دستگاه گوارش می‌کنید تا با اسید معده از بین برود. اگر این موارد را انجام دهید به احتمال 99‌درصد از ابتلا به کرونا در امان خواهید بود.

وضعیت کرونا در ایران چگونه است؟

پزشکان ما در جهان به نبوغ و ایثار شهرت دارند. سیستم پزشکی ما قابل‌مقایسه با پیشرفته‌ترین سیستم‌های پزشکی دنیاست. ما سه داروی خیلی خوب برای درمان کرونا داریم: داروی ضد آنفلوآنزا، داروی ضد مالاریا و داروی ضد ایدز. این سه داروی ضد ویروس، داروهای اصلی درمان هستند، اما در کنار این‌ها از روش‌های نگهدارنده (برای حفظ آب بدن بیمار) و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز استفاده می‌شود. از هفته گذشته کیت تشخیصی کرونا در بیمارستان رازی گیلان فعال شد و دیگر لازم نیست نمونه‌ها را به تهران بفرستیم. مهم‌ترین مسأله رصد، پایش، غربالگری و تشخیص سریع است. در فاصله 48ساعتی که نمونه به تهران برود و نتیجه به دست ما برسد، ممکن بود ده‌ها نفر آلوده شوند. داروهای خوبی هم داریم. هر‌کدام از قطعات زنجیره رصد تا تشخیص که بهبود پیدا کند، در کنار کار رسانه‌ای قوی، کمک می‌کند تا از این پیک با موفقیت رد شویم.

عملکرد رسانه‌ها را در موضوع کرونا چطور می‌بینید؟ آیا اطلاع‌رسانی لحظه‌به‌لحظه از آمار فوتی‌ها لازم است یا رسانه‌های داخلی از ترس آمارسازی رسانه‌های بیگانه به چاه هراس‌افکنی در جامعه افتاده‌اند؟

به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. من پیگیر اخبار از کشورهای مختلف هستم و می‌گویم این هراس در همه جای دنیا وجود دارد. چون سیستم اطلاع‌رسانی در دنیا تغییر کرده و از شبکه‌های رسمی به شبکه‌های غیررسمی منتقل شده است، اما نکته اینجاست که این ترس در ایران بسیار بیشتر تزریق می‌شود.

رهبر معظم انقلاب دو هفته پیش در درس خارج فرمودند: «در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، در جبهه ملت ایران باید میلیون‌ها نفر آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند.»، اما متأسفانه ما به فاز دفاعی رفته‌ایم و فقط شایعاتی را که آن‌ها می‌سازند انکار می‌کنیم. مثلاً گزارشی دیدم از تعداد خبرهایی که BBC، VOA، ایران اینترنشنال و رسانه‌های معاند در مورد کرونا در ایران منتشر کرده‌اند؛ این تعداد، 4‌برابر اخبار تمام دنیاست! یعنی آن‌ها بر روی ایران تمرکز کرده‌اند. چون آمریکا علاوه بر چین، با ایران هم به شدت مشکل دارد. رسانه‌های ما قوی عمل نمی‌کنند، تدافعی و انکاری عمل می‌کنند. الان آمریکا در مورد آمار مبتلایان و قربانیان به شدت پنهان‌کاری می‌کند. مگر می‌شود در آمریکای 300‌میلیون نفری، فقط یک نفر بر اثر کرونا مرده باشد؟ کاملاً مشخص است که گزارش‌هایشان دروغ و سانسور شده است. چرا رسانه‌های آمریکا یا انگلستان، مثل مسوولان ما لحظه‌به‌لحظه آمار مبتلایان، قربانیان و میزان شیوع را اطلاع نمی‌دهند؟ چرا BBC و شبکه‌های مشابه، این همه خبر در مورد ایران می‌سازند؟

ما از این طرف بام افتاده‌ایم چون به علت عملکرد نامناسب رسانه‌ای، اعتماد مردم را قدری از دست داده‌ایم. توصیه من به رسانه‌ها این است که خیلی حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر عمل کنند. همه هراس موجود در جامعه در مورد کرونا، حاصل کار رسانه‌ای است و رسانه‌های خاکستری، زرد یا حتی سیاه، به این هراس دامن زده‌اند.

شما به‌عنوان یک رسانه صادق و حرفه‌ای باید نه‌تنها در مورد کرونا مردم را آگاه کنید بلکه باید در حوزه سواد رسانه‌ای هم به مردم آموزش بدهید؛ شایعات به ابزار قتاله مردم تبدیل شده‌اند. در جنگ نرم خطرناکی هستیم. مردم باید بدانند که هراس از کرونا، بیش از خود کرونا در دنیا دارد آدم می‌کشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار