یزد از سرزمین‌های کهن و تاریخی ایران زمین است.ساخت یزد را به یزدگرد اول ساسانی نسبت می‌دهند. در واقع یزد اولین شهر خشتی دنیا است و بعضی نیز آن را دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا دانسته­ اند.
کد خبر: ۸۳۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 18 March 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  یکی از استان های معروف و تاریخی در کشورمان شهر یزد است که به خاطر داشتن جاذبه های دیدنی و گردشگری زیادی که دارد، هر ساله به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری انتخاب می شود. یزد یکی از زیباترین شهرهای خشتی دنیاست که ویژگی های آثار آن باعث شده تا به یکی از منحصر به فرد ترین شهرهای تاریخی دنیا تبدیل شود.در ادامه به معرفی ۴ اثر تاریخی این استان می پردازیم.

مسجد جامع یزد

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان یزد/مسجد جامع یزد، آتشکده ورهرام، مجموعه امیر چخماق، باغ دولت آباد

مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماران هنرمند ایرانی است که در دل کویر ایران در استان یزد جلوه گیری می کند و یکی از مقاصد پرگردشگری است که مسافران زیادی از داخل و خارج آن را برای گشت و گذار در یزد انتخاب می کنند. این مسجد حدود ۱۰۰ سال و در طول ۳ دوره ساخته شده و یکی از پایه های اصلی حکومت ساسانیان به شمار می رفته است. چیزی که سبب شده این مسجد به نسبت دیگر مساجد ایران تفاوت داشته باشد خوابیدگی گنبد، سر در رفیع و بلند و همچنین کاشی کاری زیبا و منحصر به ‌فرد آن می باشد که هر چشمی را به خود خیره می کنند. این اثر ارزشمند ایرانی در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آتشکده ورهرام

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان یزد/مسجد جامع یزد، آتشکده ورهرام، مجموعه امیر چخماق، باغ دولت آباد

یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر یزد که شکوه و عظمت فرهنگ یزد در زمان زرتشت را نشان می دهد، آتشکده ورهرام است. چیزی که این آتشکده را خاص کرده است، شعله ۱۵۰۰ ساله آن است که به طور مداوم فعال است. معماری که در این آتشکده به کار رفته است، جزئیات دین زرتشت و فرهنگ زرتشتی را نشان می دهد. برای مثال در ورودی این اثر تاریخی با تندیس فروهر تزیین شده است و نمای تندیس در آب حوض زیبایی که جلوی آتشکده قرار گرفته است، عظمت آن را یادآور می شود. آتشکده ورهرام داخل مجرایی برنجی و در یک اتاق مخصوص قرار گرفته است که در میان ساختمان آتشکده و در سطح بالاتری از سطح زمین نگهداری می شود. دلیل فروزنده بودن آتش آن هم این است که از باد و باران و تابش خورشید دور مانده و از آن محافظت می شود. ورود به آتشکده ورهرام آداب مختص به خود را دارد که همه باید با لباس های تمیز و آراسته وارد آن شوند و کلاه یا شال سفید داشته باشند.

مجموعه امیر چخماق

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان یزد/مسجد جامع یزد، آتشکده ورهرام، مجموعه امیر چخماق، باغ دولت آباد

یکی از آثار تاریخی یزد که از دوره تیموریان به جا مانده است، مجموعه امیر چخماق است که در بافت قدیمی شهر یزد قرار گرفته است. مجموعه امیر چخماق از معروف ترین جاهای دیدنی یزد است و اگر بخواهیم به صورت دقیق تر اهمیت این اثر تاریخی را بیان کنیم، باید بگوییم که اگر شما به یزد سفر کردید و تنها باید یکی از اثار باستانی یزد را ببینید، باید به این مجموعه زیبا بروید. این مجموعه بی نظیر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. مسجد امیر چخماق دارای گنبدی عظیم و دو شبستان زمستانی و تابستانی است. میدان امیر چخماق هم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که از آن جمله می توان به بازار، آب انبار، تکیه و مسجد اشاره کرد. این مجموعه با تلاش های زیاد امیر جلال الدین چخماق و کمک گرفتن از همسرش فاطمه خاتون بنا شده است.

باغ دولت آباد

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان یزد/مسجد جامع یزد، آتشکده ورهرام، مجموعه امیر چخماق، باغ دولت آباد

داستان باغ دولت آباد از آن جا شروع شد که در زمان زندیه قناتی با نام دولت آباد به وجود آمد و پس از آن هم باغ دولت آباد به وجود آمد. این ساختمان، محل اقامت حاکم مقتدری به نام محمد تقی خان مشهور به خان هم بوده است. باغ دولت آباد که از آثار تاریخی یزد به حساب می آید، از چندین عمارت از جمله هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سر در اصلی و سر در جنوبی تشکیل شده است. در این باغ درختانی مثل کاج، سرو، گل سرخ محمدی و درختان میوه قرار گرفته اند. یکی از چشمگیرترین ویژگی های باغ دولت آباد این است که بنای بادگیر آن در حدود ۳۴ متر است و در حال حاضر به عنوان بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود. این بنا یکی از جاهای دیدنی یزد در شب است که به خاطر نورپردازی فوق العاده ای که درون آن صورت گرفته است، در شب چشم نواز است. برای این که به این عمارت بروید، باید به بلوار دولت آباد یا خیابان رجایی یزد بروید. سر در اصلی باغ در بلوار دولت آباد و سر در جنوبی آن در خیابان رجایی واقع شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار