تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
کد خبر: ۸۳۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 26 March 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شرکت‌های هواپیمایی در سراشیبی ورشکستگی، بانک جهانی و IMF خواستار بخشودگی بدهی کشور‌های «بسیار فقیر» شدند، شرکت‌های نفتی آمریکایی به دنبال کاهش شدید حقوق کارکنان، نرخ تورم سالانه دو استان بالای ۴۰ درصد و پیش بینی رکورد جدید قیمت طلا را در بر دارد.

شرکت‌های هواپیمایی در سراشیبی ورشکستگی

با افزایش دو برابری (۲۵۰ میلیارد دلار) تخمین شرکت‌های هواپیمایی جهان از ضرر ناشی از شیوع کرونا به این صنعت، اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی از دولت‌ها خواست تا در کمک مالی به این بخش تعجیل کنند.

«الکساندر دو جونیاک» دبیرکل اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) گفت: واضح است که خیلی زود و به طور اضطراری به اقدامات گسترده نیازمندیم. شرکت‌های هوایی سرتاسر جهان در بحبوحه افزایش محدودیت‌های مسافرتی که به منظور کاهش سرعت شیوع کرونا طراحی شده‌اند، بخش عمده پروازهای خود را برای ذخیره پول نقد لغو و زمین گیر کرده‌اند. نتیجه این اقدام فشار زیاد بر نقدینگی شرکت‌های هوایی بوده است، به اندازه‌ای که اگر در حمایت از این صنعت اقدامی صورت نگیرد، بیش از نیمی از آنها طی چند هفته آتی در خطر ورشکستگی قرار خواهند گرفت. دو جونیاک افزود: بحران نقدینگی با تمام سرعت به سوی ما در حرکت است، هیچ درآمدی نداریم و هزینه‌ها هنوز پرداخت نشده است بنابراین ما شدیداً به نقدینگی نیاز داریم. جونیاک در حالی نسبت به این موضوع هشدار داده است که شرکت رایان‌ایر بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت اروپا به مشتریان خود اعلام کرده است که پروازهای خود را تا دو ماه آینده لغو کرده و همزمان یوروکنترل نهاد اداره کننده ترافیک هوایی اروپا دوشنبه اعلام کرد که حجم پروازها در مقایسه با همین روز در سال گذشته بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است.

تزریق نقدینگی ۲۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی سوئیس برای حمایت از اقتصاد کرونازده

«توماس جردن» رییس بانک مرکزی سوئیس در نشست مطبوعاتی مشترک با «اولی مورِر» وزیر دارایی این کشور گفت: جامعه ما و اقتصاد سوئیس با چالشی بزرگ مواجه شده است. برای مقابله با این بحران، ضرورت دارد که شرکت‌ها به اعتبار و نظام بانکی به نقدینگی دسترسی داشته باشد. 

کابینه دولت سوئیس دیروز (چهارشنبه) از طرح اضطراری ۲۰.۴ میلیارد دلاری خود رونمایی کرد؛ طرحی که براساس آن شرکت‌ها از امروز می‌توانند از طریق بانک‌هایی که با آنها داد و ستد می‌کنند، وام‌های دولتی بدون بهره تا سقف ۵۰۰ هزار فرانک سوئیس دریافت کنند. شرکت‌هایی که متحمل کاهش چشمگیر درآمد شده‌اند نیز می‌توانند به اندازه ۱۰ درصد فروش سالیانه خود تا سقف ۲۰ میلیون فرانک، برای دریافت وام کوتاه مدت ثبت نام کنند. وام‌های بیشتر از ۵۰۰ هزار فرانک تا ۸۵ درصد توسط دولت ضمانت شده و نرخ بهره آن ۰.۵ درصد خواهد بود. بانک مرکزی سوئیس به منظور افزایش تامین اعتبار برای نظام بانکی و همچنین جلوگیری از تمام شدن نقدینگی، تسهیلاتی را موسوم به «تامین مالی مجدد کووید-۱۹» راه اندازی کرده است؛ این تسهیلات از حیث مبلغ هیچ سقفی نداشته و از فردا ۲۶ مارس قابل دسترسی است. تسهیلات مذکور به بانک‌ها این اجازه را می‌دهد تا در قالب وام های با ضمانت دولت، از بانک مرکزی نقدینگی دریافت کنند. نرخ بهره معاملات تامین مالی مجدد همان نرخ بهره سیاستی بانک مرکزی سوئیس یعنی منفی ۰.۷۵ درصد است.

بانک جهانی و IMF خواستار بخشودگی بدهی کشورهای «بسیار فقیر» شدند

بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در بیانیه‌ای مشترک از بستانکاران رسمی دوجانبه خواستند تا بدهی‌ فقیرترین کشورهای جهان را که با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، به طور کامل یا جزئی ببخشند. به نقل از رویترز، در این بیانیه مشترک، نهادهای مذکور، وام‌دهندگان رسمی دوجانبه را ترغیب کردند تا در صورت درخواست کشورهای عضو انجمن توسعه بین الملل (IDA)، بدهی‌های آنها را به حالت تعلیق درآورند. این دو نهاد جهانی اعلام کردند که این کشورها که یک چهارم جمعت جهان و دو سوم فقیرترین مردم جهان را در دل خود جای داده اند، بیشترین ضربه را از ناحیه این اپیدمی جهانی متحمل خواهند شد. 

در بیانیه مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول آمده است: این اقدام به تامین نقدینگی که نیاز مبرم کشورهای عضو IDA است، کمک خواهد کرد تا با چالش‌های برخاسته از شیوع کرونا مقابله کرده و علاوه بر این فرصت ارزیابی آثار این بحران و تامین بودجه مورد نیاز هر کشور را فراهم می‌آورد. درآمد ناخالص ملی به ازای هر فرد در بیشتر ۷۶ کشور تحت پوشش و حمایت IDA، زیر یک هزار و ۱۷۵ دلار است. به نقل از ایبِنا؛ به گفته بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با تعلیق بدهی اعضای این انجمن و با رعایت مقررات داخلی کشورهای وام دهنده، «کشورهای در حال توسعه نفس راحتی می‌کشند» و اقدام مذکور علاوه بر این، پیغام مثبت و قدرتمندی را برای بازارهای مالی جهان ارسال خواهد کرد. این دو نهاد کشورهای عضو گروه جی‌۲۰ که قدرتمندترین اقتصادهای جهان را تشکیل می‌دهند، ترغیب کردند تا از درخواست آنها برای اقدام سریع حمایت کنند.

شرکت‌های نفتی آمریکایی به دنبال کاهش شدید حقوق کارکنان

رویترز: بررسی‌ها حاکی از آن است که شرکت نفتی اوستین تال پترولیوم آمریکا قصد دارد با هدف کاهش هزینه‌های خود برای مقابله با تأثیرات منفی سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، حقوق کارمندان و مدیران خود را 30 درصد کاهش دهد. قیمت نفت در بازار جهانی طی روزهای گذشته نسبت به ماه ژانویه 60 درصد کاهش یافته و دلیل آن، افت شدید تقاضا ناشی از شیوع کرونا در جهان به همراه اقدام عربستان و روسیه برای بالا بردن عرضه به بازار بوده است. شرکت اوسیتن تال با هدف کاهش هزینه‌های خود به سمت تعدیل نیرو، کاهش حقوق و فروش دارایی‌های خود روی آورده است تا بتواند پول خرید شرکت آنادارکو به ارزش 38 میلیارد دلار را که پیشتر یکی از رقبای آن بود را تأمین کند. 

نرخ تورم سالانه دو استان بالای 40 درصد

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اسفند ماه سال 98 برای کشور را منتشر کرد. این گزارش نشان می داد که نرخ تورم سالانه کل کشور 34.8 درصد بوده است. همان گونه که از نمودار زیر پیداست نرخ تورم در دو استان ایلام و لرستان به ترتیب 42 درصد و 40.2 درصد گزارش شده است و بدین ترتیب نرخ تورم این دو استان در سال 1398 بالای 40 درصد باقی ماند. نمودار زیر نشان می دهد نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اسفندماه سال 98 در 11 استان کشور پایین تر و در 20 استان کشور بالاتر از نرخ تورم سالانه کل کشور بوده است.

تزریق نقدینگی ۲۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی سوئیس برای حمایت از اقتصاد کرونازده/ ادامه تعطیلی خودروسازان آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا/ نوبخت: با افزایش قیمت گندم، نان گران نمی شود

رکورد جدید قیمت طلا در راه است

شرکت مشاوره CPM Group در گزارشی پیش بینی کرد قیمت طلا در طول سال ۲۰۲۰ به روند افزایشی خود ادامه داده و به رکورد بالای جدید صعود خواهد کرد. این شرکت اعلام کرد اپیدمی ویروس کرونا به دولتها، شرکتها و افراد در سراسر جهان سیگنالهای هشداری درباره اپیدمیهای بعدی که تاکنون ناشناخته بودند و موارد بعد آنها ارسال می کند. هنوز ارزیابی تاثیر کامل بیماری کووید ۱۹ روی اقتصاد جهانی دشوار است اما CPM Group با مطرح کردن چندین سناریو، ماه مه را برهه سرنوشت سازی دانسته است. ویروس کرونا اکنون عامل اصلی تاثیرگذار روی بازار است زیرا می تواند اقتصادهای جهان را به ورطه رکود بکشاند. این اپیدمی ممکن است تا ماه مه به بازارها و اقتصاد آسیب بزند و پس از آن با افزایش دمای هوا، فروکش کند.

تمامی تحولات اخیر در میان مدت و بلندمدت به نفع قیمت طلا است. اما حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ به دلیل شماری وقایع شامل انتخابات آمریکا، نرخهای بهره پایین یا منفی، دور شدن از جهانی سازی، نوسان بازارهای سهام، رشد سطح بدهی جهانی، تنشهای فراسرزمینی، تغییرات جوی و تقاضای بانکهای مرکزی برای خرید طلا شاهد رشد چشمگیری بود. به نقل از ایسنا؛ طلا سال گذشته برای چهارمین سال متوالی رشد قیمت سالانه داشت و میانگین هر اونس آن حدود ۱۳۹۶ دلار و ۴۷ سنت بود. نوسان قیمت طلا در مارس از سطح نوسان سال گذشته فراتر رفت و قیمتها از ۱۷۰۴ دلار در ۹ مارس تا ۱۴۵۰ دلار در ۱۶ مارس، بیش از ۲۵۳ دلار نوسان داشت. نوسان قیمت طلا در مارس از نوسان در دو ماه نخست سال فراتر رفت.

ادامه تعطیلی خودروسازان آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا

رویترز: منابع آگاه اعلام کردند که 3 شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا شامل جنرال موتورز، فیات‌کرایسلر و فورد قصد دارند، تعطیلی کارخانه‌های خود در دیترویت را به دلیل شیوع ویروس کرونا تا ماه آوریل تمدید کنند. شرکت فورد در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حالی که این شرکت قصد داشت روز دوشنبه آتی کارخانه خود را بازگشایی کند، اما از این تصمیم خود صرف‌نظر کرده است. دو منبع آگاه گفتند که فورد تا روز 6 اوریل کارخانه‌های خود را بازگشایی نخواهد کرد. سه منبع آگاه دیگر نیز اعلام کردند که 2 شرکت جنرال موتورز و فیات کرایسلر هم برنامه‌ای برای بازگشایی کارخانه‌های خود تا قبل از ماه آوریل ندارند. اخیراً فرماندار میشیگان دستور داده است تا شرکت‌هایی که فعالیت ضروری ندارند تا روز 13 آوریل شروع به کار نکنند. البته هنوز فرمانداری میشیگان اعلام نکرده که آ‌یا خودروسازی جزو فعالیت‌های ضروری است یا خیر. دبیر اتحادیه کارگران خودروسازی دیترویت اعلام کرده است که شرکت فیات کرایسلر گفته است که از دستور فرمانداری میشیگان اطاعت خواهد کرد. 2 کارمند شرکت سیات کرایسلر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

داوجونز اولین رشد متوالی دو روزه خود از ماه فوریه را ثبت کرد

سی‌ان‌بی‌سی: پس از اینکه رهبران کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند در مورد لایحه عظیم مشوق‌های اقتصادی مقابله با کند شدن اقتصاد به علت پاندمی ویروس کرونا، توافق کرده‌اند، میانگین صنعتی داوجونز جهش ۲ روزه خود را به بیش از ۱۳ درصد رساند. میانگین صنعتی داوجونز در روز چهارشنبه بیش از ۲ درصد یا ۴۹۵.۶۴ واحد جهش کرد تا به ۲۱۲۰۰.۵۵ واحد برسد. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۱.۱ درصد جهش کرد تا در ۲۴۷۵.۵۶ واحد بسته شود.

این اولین بار از ماه فوریه تا کنون است که داوجونز و اس‌اندپی در دو جلسه متوالی رشد می‌کنند. یکی از بزرگترین جهش‌ها که باعث رشد داوجونز شد مربوط به شرکت بوئینگ بود. سهام این شرکت امروز ۲۴ درصد جهش کرد. دومین عامل جهش داوجونز در معاملات امروز جهش ۹.۲ درصدی نایکی بود. البته در جلسه چهارشنبه کامپوزیت نزدک ۰.۵ درصد افت کرد تا در ۷۳۸۴.۳۰ واحد بسته شود. سهام شرکت‌های فیسبوک، اپل، نتفلیکس و شرکت مادر گوگل، آلفابت، همگی با افت مواجه شدند. این در حالی اتفاق افتاد که داوجونز و اس‌اندپی در معاملات امروز به ترتیب ۶ و ۵.۱ درصد جهش کرده بودند اما در دقایق انتهایی پس از اینکه برنی سندرز اعلام کرد به این لایحه رأی نخواهد داد مگر اینکه شرایط بهتری برای صندوق ۵۰۰ میلیارد دلاری رفاهی شرکت‌ها تعیین شود، شاخص‌ها بخش بزرگی از سود خود را از دست دادند.

نوبخت: با افزایش قیمت گندم، نان گران نمی شود

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توئیتی نوشت که قیمت نان علیرغم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، افزایش نخواهد یافت. نوبخت نوشت: با تصمیم شورای اقتصاد علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۲۵۰۰ تومان، قیمت فروش آرد به نانواییها کیلویی ۶۶۵ تومان تعیین شد؛ لذا امسال هم نان گران نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار