گزارش آ اس از تاثیر مالی بحران کرونا بر فوتبال
روزنامه اسپانیایی آ اس امروز در صفحه اول خود از تیتر "خداحافظی با کهکشانی‌ها" استفاده کرده و می‌گوید دوران ولخرجی در فوتبال به پایان رسیده است.
کد خبر: ۸۳۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ 29 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: روزنامه اسپانیایی آ اس گزارش اول و تیتر یک امروز خود را به "خداحافظی با کهکشانی‌ها" اختصاص داده و با چاپ عکسی از نیمار و کیلیان امباپه، دو ستاره پاری سن ژرمن که گمان می‌رفت انتقال های بسیار گران‌قیمتی در انتظارشان باشد می‌گوید با توجه به بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا که باشگاه‌های فوتبال با آن روبرو هستند و کاهش دستمزد بازیکنان در روزهای اخیر، پرداخت حق انتقال های نجومی به  ستاره‌های بزرگ احتمالا دیگر به تاریخ پیوسته و دنیای فوتبال با کهکشانی‌ها خداحافظی خواهد کرد.

 

 

حالا در دنیای فوتبال دوران سفت بستن کمربندها فرا رسیده. باشگاه‌های فوتبال که به دلیل لغو کلیه رقابت ها از حق پخش تلویزیونی، بلیط‌فروشی و دیگر درآمدهای خود محروم شده‌اند حالا با کسری بودجه شدید روبرو هستند. به همین علت است که این باشگاه‌ها در تلاش برای بقا چاره‌ای جز کاهش دستمزد بازیکنان و کارکنان خود نیافته‌اند.

 

آ اس می‌گوید در گفتگو با کارشناسان به این نتیجه رسیده که ویروس کرونا می‌تواند نقطه عطفی در مدل اقتصادی‌ای باشد که انتقال 222 میلیون یورویی نیمار به پاری سن ژرمن یا دستمزدهایی معادل 8.3 میلیون یورو در  ماه که به ادعای اکیپ بارسلونا هر ماه به مسی پرداخت می‌کند را ممکن کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که حباب اقتصادی فوتبال به زودی خواهد ترکید و باشگاه‌ها چاره‌ای جز محدود کردن حق انتقال ها و دستمزدها نخواهند داشت.

 

گای دلیبانا، پرفسور اقتصاد در این باره به آ اس گفت:" کل دنیای فوتبال وحشت کرده و ممکن است صدمات سنگینی ببیند. در آینده همه در بازار محتاط و عاقلانه رفتار خواهند کرد چون مسیر درآمدها بسته شده است. شاید دیگر دنیای فوتبال هرگز شبیه قبل از ویروس کرونا نشود".

 

 

اما جیمی فورتونو یک اقتصاددان دیگر به آاس می‌گوید دنیای فوتبال از نظر اقتصادی با افت شدید مواجه خواهد شد ولی شرایط دوباره به حالت قبلی برخواهد گشت. او در این باره گفت:" فوتبال با افت مواجه می‌شود ولی دوباره به شرایط نرمال برمی‌گردد. کسب و کار فوتبال به کلی به خطر نمی‌افتد بلکه در سطح با کمبود منابع مواجه شده و یکی دو سال دیگر به شرایط قبلی برمی‌گردد. البته در این مدت دیگر نقل و انتقال های بزرگ نخواهیم دید و باشگاه‌ها سراغ سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نخواهند رفت و با اینکه می‌دانند خرید نیمار یا امباپه برایشان سود زیادی خواهد داشت ولی بسیار محتاط رفتار خواهند کرد. این همچنین روی باشگاه‌هایی که قصد فروش بازیکنانی مثل دمبله و کوتینیو را دارند هم تاثیر می‌گذارد چون دیگر کسی حاضر نیست برای آنها 100 میلیون یورو بپردازد".

 

کارلس موریو رئیس جامعه اقتصاد ورزش اسپانیا هم می‌گوید در بازار نقل و انتقالات بعدی شاهد ریاضت اقتصادی باشگاه‌ها خواهیم بود. او در گفتگو با آ اس گفت:" حباب فوتبال با افزایش تقاضا بیشتر باد می‌شود ولی چون فوتبال حالا دیگر مرغ تخم طلایش را از دست داده مجبور است برای جلوگیری از ترکیدن این حباب ریاضت در پیش بگیرد. خیلی‌ها به این فکر خواهند کرد که فوتبال را در فضایی پیش ببرند که از نظر اقتصادی منطقی‌تر است. من نمی‌دانم باشگاه‌ها چطور می‌خواهند چنین دستمزدهایی به بازیکنان‌شان بدهند مگر آنها که سرمایه‌های هنگفت خارجی پشت‌شان خوابیده".

 

 

مانوئل گارسیا کویوون یکی از ایجنت‌های معروف بازیکنان اسپانیایی اما با این نظر مخالف است و می‌گوید:" این بحران درآمد باشگاه‌ها را کاهش داده و سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها روی بازیکنان را کمتر می‌کند. ولی اینکه کل بازار نقل و انتقالات به این خاطر محدود شود هیچ دلیلی ندارد. چون باشگاه‌ها با استفاده از پارامترهای حقوقی می‌توانند صورتحساب مالی خود را به شکلی سازماندهی کنند که برای سرمایه‌گذاری لازم و ضروری روی بازیکنان مورد نظرشان توان مالی داشته باشند. هر چند چون درآمد باشگاه‌ها کمتر شده، تعداد بازیکنان خریداری شده کاهش می‌یابد".

منبع: ورزش سه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار