معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا مصرف ضدعفونی کننده‌های برپایه الکل در کشور ما ۱۰ برابر شده است.
کد خبر: ۸۳۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 31 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،کتر قباد محمدی  گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد رواج مصرف بیش از حد الکل و محلولهای ضدعفونی بر پایه الکل هستیم که این محلول ها دارای حدود 80 درصد الکل در ترکیبات خود هستند.

وی افزود: وقتی الکل به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و مخصوصا دست استفاده می شود موجب بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی های زیست محیطی، ایجاد مقاومت میکروبی و در برخی موارد مقاومت ویروسی می شود و حتی می تواند باعث ایجاد جهش ژنتیکی شده و ویروس‌ها و میکروب های جدیدی ایجاد کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها برنامه هایی جهت کاهش مصرف یکسری از کالاها مانند دارو دارند و الکل نیز یکی از این موارد است. در واقع این یک سیاست کلی در کشورهای پیشرفته است که مصرف دارو را به حداقل برسانند و بر همین اساس در این کشورها الکل و محلول های ضدعفونی برپایه الکل یک ماده تحت کنترل بوده و دارو محسوب می‌شود.

محمدی عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما با شیوع ویروس کرونا و به دلیل فرهنگ غلط استفاده از ضدعفونی کننده های بر پایه الکل، بر اساس آخرین آمار بیش از 300 نفر در تمامی استان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: طبق آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو که بر روی محلول های ضدعفونی جمع آوری شده در سطح عرضه بازار صورت گرفته، متاسفانه بسیاری از نمونه‌ها دارای ناخالصی هایی از قبیل متانول و تولوئن بودند که این مواد بسیار خطرناک و سرطانزا هستند.

این مسئول توصیه کرد: مردم در صورت نیاز به استفاده از محلول های ضدعفونی برپایه الکل حتما این مواد را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار