همانگونه که فرمانده ستاد مقابله با کرونا به درستی به ان اشاره داشته اند ؛«کاهش مراجعات بیماران در روزهای اخیر» نشانه «تسلط بر اوضاع» نیست و اگر مسئولان اشتباه راهبردی در تصمیم‌گیری داشته باشند، وضعیتی همانند «جنگ احُد» در صدر اسلام رخ خواهد داد.
کد خبر: ۸۳۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹ 05 April 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::از اولین گزارش تشخیص نمونه های مبتلا به ویروس کووید 19در کشور  تقریبا 47 روز می گذرد ،روز وشب های پر التهاب و دلهره آوری که به مردم گذشت ،از آن روز تاکنون نزدیک به  60هزار نفر از هموطنانمان به این ویروس مبتلا شده ،بیش از 3هزار وششصد نفر جان خودشان را از دست داده اند .

ویروس گرونا در این مدت بخش های متعدد آموزشی ،فرهنگی و اقتصادی کشور را به تعطیلی کشانیده و بخش اعظم انرژی دستگاههای دولتی وحاکمیتی نیز بر مقابله با این ویروس تمرکز یافته است . شاید اگر دولت وحاکمیت از ابتدای آغاز شیوع این ویروس در کشور موضوع را جدی می گرفت ،اوضاع کشور تا این اندازه به هم نمی ریخت.

قطعا بخش قابل توجه مردم کشور ،سیاسیون ودغدغه مندان براین موضوع صحه می گذارند که اگر تصمیم گیران کشور از همان ابتدای راه به دغدغه کارشناسان و متخصصین این حوزه توجه وقرنطینه استانهای آلوده را به قول رییس جمهور نه به سبک چینی ها ،بلکه به هر سبک دلخواهی  ! اجرا می کردند ،قطعا الان شاهد این حجم از پیشرفت کرونا در بین شهرها وروستاهای دور افتاده نبودیم .

شاید تصور وتوجیه مسئولین در مخالفت با سخت گیری در تردد ها وبنوعی اعمال قرنطینه در شهرهای مختلف کشور ،تحت شعاع قرار گرفتن بخش های اقتصادی ودرآمدی کشور ،عدم همراهی مردم وبر انگیخته شدن اعتراضات مردمی و نهایتا تحمیل هزینه به کشور بوده است ،اما به هرحال چه با قرنطینه وچه بدون قرنطینه باید پذیرفت که هم اقتصاد کشور تعطیل شده وهم اینکه بخش های خرد وکلان درآمدی مردم کساد شده است .

این نکته قابل توجه نباید از قلم بیافتد که مردم ما در مواجهه با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تعطیلات نوروز و اوج آن در سیزدهم فروردین همراهی قابل قبولی را به نمایش گذاشتند ،چرا که بیش از 90 درصد مردم کشور با تمکین به طرح های دولت ،قید تفریح و گردش در خیابانها و تفرج گاههای سراسر کشور را زدند .این موضوع ثابت می کند که اگر مسئولین از همان روزهای ابتدایی همین طرح فاصله گذاری احتماعی را عملیاتی می کردند ،امروز وضعیت متفاوت تری را در کشور شاهد بودیم !

از سویی این روزها زمزمه های قابل تامل ونگران کننده ای از زبان مسئولین ارشد ومیانی کشور در خصوص عادی شدن وضعیت یا کاهش طرح فاصله گذاری اجتماعی با اشتباه برداشت تسلط بر اوضاع و جمع شدن بحران کرونا به گوش می رسد که یقینا این تصمیم با درک شرایط حال حاضر و بر مبنای واقعیت های میدانی کشور اتخاذ نشده است .

بله درست است ،نزدیک به دو ماهی می شود که بخش های مختلف کشور تعطیل شده ،چرخ اقتصاد کشور نمی چرخد ،منابع درآمد ارزی محدود شده و در یک کلام وضعیت مطلوبی در کشور حکمفرما نیست و هزینه ها از درآمد پیشی گرفته اند .بنابراین دولت باید دغدغه فردای کشور وعملکرد خود را نیز داشته باشد.

اما منطقی نیست که موضوع کرونا در کشور سیاسی شود و مناسبات سیاسی وجریانی به مبنایی برای تصمیم گیری در این حوزه تبدیل شود ،این راهبرد درستی نیست که به خاطر نقد ونهیب های جریان مخالف کشور ونمایش برتری جویی مدیریتی و عملکردی بر واقعیت میدانی کرونا پا گذاشته و زود هنگام  وبر اساس تصورات دهنی برخی مشاوران ،تصمیمی اتخاذ شود که خروجی آن به خطر افتادن سلامت مردم باشد .

همانگونه که از یک سو  وزیر بهداشت کشور و  از سویی رییس سازمان بهداشت جهانی به صراحت گوشزد کرده اند که نباید واقعیت های ویروس کرونا در کشور نادیده گرفته شود و زودهنگام بساط طرح های فاصله گذاری اجتماعی بر چیده و وضعیت سفید اعلام شود ،چرا که موج اثرگذاری مسافرین نوروزی درمناطق مختلف کشور وبازگشت آنان به محل های سکونت هنوز روی خود را نشان نداده است .

این درحالیست باید این واقعیت نیز از دیده پنهان نماند که آمار فعلی  مبتلایان به ویروس کرونا  منحصر به افرادی با شرایط حاد است که تست آنها مثبت شده و  در مراکز درمانی بستری شده اند ،این اصل مهم را نباید از یا دبرد که علایم این ویروس در قریب به 80درصد ناقلین مشهود نیست و رفع محدودیت ها ،برداشتن طرح های فاصله گذاری و تردد آزادانه مردم به شکل عادی منجر به شیوع دوباره این ویروس وبحرانی تر شدن اوضاع خواهد انجامید .

همانگونه که فرمانده ستاد مقابله با کرونا به درستی به ان اشاره داشته اند ؛«کاهش مراجعات بیماران در روزهای اخیر» نشانه «تسلط بر اوضاع» نیست و اگر مسئولان اشتباه راهبردی در تصمیم‌گیری داشته باشند، وضعیتی همانند «جنگ احُد» در صدر اسلام رخ خواهد داد.

همه سرگذشت جنگ احد را وعبرتهای ناشی از یک تصور سرمستانه منجر به غفلت در گردنه احد را از بر هستیم ،غفلتی که چگونه یک پیروزی صد درصدی را به شکستی دردآور و تاریخی مبدل کرد . بنابراین لازم است در این شرایط نگذاریم این اتفاق دردآور در کشور تکرار شود .

 در روزهای گذشته،  رییس جمهور حسن روحانی  ، با ابراز خوشحالی از کاهش مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها، وضعیت را در ۲۳ استان کشور قابل قبول دانسته بود. در همین حال دولت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را برای مقابله با شیوع کرونا تا 20فروردین تمدید کرد و امروز نیز در نطقی اعلام نمود که برخی مشاغل از 23فروردین فعالیت خود را از سر خواهند گرفت .

این درحالیست که  علی نوبخت، رئيس کمیسیون بهداشت مجلس، هم در واکنش به این ادعا گفته است که «عادی جلوه دادن موضوع کرونا» می‌تواند «تلفات وسیع انسانی» به همراه داشته باشد. او خواستار پرهیز از ساده‌اندیشی و عدم دخالت افراد غیرمسئول شده و درباره «عجله در شروع فعالیت‌های جمعی» هشدار داد.
 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار