همه‌ی ما این روزها خانه‌نشین شده‌ایم و باید به این مسئله اهمیت بدهیم که آیا محیطی که تمام‌وقت در آن هستیم محیطی سالم و بهداشتی هست یا خیر؟ چگونه می‌توانیم این فضا را سالم‌تر کنیم؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چه عادت‌ها و رفتارهای غیربهداشتی در خانه را باید ترک کنید تا محیط خانه‌تان تا جایی که ممکن است سالم و تمیز باشد.
کد خبر: ۸۳۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳ 06 April 2020


هنگام نظافت، خیلی از سطوح را فراموش می‌کنید
اگر می‌خواهید خانه‌تان سالم باشد باید به تمامی سطوح توجه داشته باشید چون همان جاهایی هستند که میکروب‌ها و ویروس‌ها جا خوش می‌کنند. تحقیقات تاکنون نشان داده که ویروس جدید کرونا می‌تواند روی سطوح پلاستیکی و استیل تا 72 ساعت زنده بماند. تمام دستگیره‌ها و نرده‌ها، اسباب‌بازی بچه‌ها، کانتر آشپزخانه و میز و ... جاها و چیزهایی هستند که هنگام تمیزکاری‌هایتان نباید فراموش‌شان کنید.

اجازه می‌دهید ریخت و پاش‌ها انباشته شوند
وقتی تمام مدت خانه هستید، ریخت‌وپاش نبودن خانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چون حالا خانه‌ی شما محل کارتان، زندگی‌تان، ورزشتان، تغذیه‌تان و ... است و آشفتگی و بی‌نظمی می‌تواند تأثیرات بسیار بدی بر روانتان بگذارد. هر شب ده دقیقه قبل از خواب برای جمع‌وجور کردن خانه وقت بگذارید.

با کفش وارد خانه می‌شوید
شما با کفش‌هایتان همه جا می‌روید و طبیعی است که پُر از آلودگی باشد. شما این روزها بعد از خارج شدن از فروشگاه به دست‌هایتان ژل ضدعفونی‌کننده می‌زنید؛ اما به کفش‌هایتان فکر کرده‌اید؟ پیش از وارد شدن به خانه کفش‌ها را درآورید و این را یک قانون برای خانه‌تان کنید.

پنجره‌ها را بسته نگه می‌دارید
درست است که در اجتماع قرار نمی‌گیریم و فاصله‌‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنیم اما قرار نیست هوای تازه تنفس نکنیم. لازم نیست پنجره‌ها را ببندید. نور خورشید و هوای تازه برای سلامت جسم و روحتان ضروری است و سروتونین‌تان را افزایش می‌دهد و حالتان را خوب می‌کند. ضمناً فشارخونتان نیز پایین خواهد آمد و کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید.

دستمال استفاده شده را دور نمی‌اندازید
شما چه آلرژی داشته باشید، چه سرماخوردگی معمولی و چه COVId-19، استفاده از دستمال کاغذی برای بینی و دور نینداختن آن ممنوع است. دستمال کاغذی که شما از آن برای پاک کردن صورت، دهان و یا بینی‌تان استفاده می‌کنید حاوی میکروب‌ها و باکتری‌هایی است که ممکن است روی سطوحی که آن را می‌گذارید پخش شوند. شما ممکن است احساس ناخوشی نکنید اما کووید 19 هنوز ناشناخته‌های زیادی دارد و بهتر است تمام جنبه‌های احتیاط را رعایت کنید و اعضای خانواده را به خطر نیندازید.

کابینت‌ها را پُر از هله‌هوله می‌کنید
اگر می‌خواهید خانه‌تان سالم باشد باید از کابینت‌ها و یخچال شروع کنید. این طبیعی است که وقتی استرس دارید و بی‌حوصله‌اید سراغ غذاهای راحتی بروید اما خوردن هله‌هوله می‌تواند حالتان را بدتر کند و به شما احساس سستی بدهد. حدود 90 درصد از سروتونین بدنتان در روده‌هایتان ساخته می‌شود. وقتی شما غذاهای فرآوری شده می‌خورید، روده‌هایتان اذیت شده و در نتیجه حس و حالتان نیز بد می‌شود. با تغذیه‌ی سالم و طبیعی روده‌هایتان را سالم نگه دارید و به جنگ التهاب بروید. میوه، سبزی، غلات کامل، گوشت کم‌چرب و انواع مغزها و دانه‌ها، بهترین مواد غذایی خصوصاً برای این روزهایتان هستند.

گل و گیاه در خانه ندارید
حالا که نمی‌توانید بیرون و به دل طبیعت بروید، چرا طبیعت را به خانه نیاورید؟ اگر تا به حال اهل نگه داشتن گل و گیاه در خانه نبوده‌اید حالا وقتش است. گیاهان خانگی، هوا را تازه می‌کنند و حس خوبی هم به شما می‌دهند و البته محیطتان را زیباتر هم می‌کنند. نیازی نیست اتاق نشیمن را تبدیل به یک جنگل کنید؛ چند گلدان در گوشه و کنار خانه کافی است.

ملافه‌ها را نمی‌شویید و عوض نمی‌کنید
فقط برق زدن سطوح و پاک کردن گرد و غبار خانه را تمیز و سالم نمی‌کند، بلکه تمیز بودن ملافه‌ها و رختخواب نیز بخش بزرگی از این تمیزی است. شما باید هفته‌ای یک بار ملافه‌ها را بشویید چون بدون اینکه بدانید یا ببینید، باکتری و آلودگی بسیار زیادی جمع می‌کنند.

از محصولات پاک‌کننده‌ی سمی استفاده می‌کنید
حالا که بیشتر از هر زمان دیگری محیط خود را تمیز و ضدعفونی می‌کنید، بیشتر از هر زمان دیگری هم باید به محصولاتی که استفاده می‌کنید دقت داشته باشید. ترکیب کردن پاک‌کننده‌های خانگی می‌تواند سمی و تحریک‌کننده باشد، هم برای خودتان و هم برای سایر اعضای خانواده. آمونیاک و سایر مواد شیمیایی که معمولاً در پاک‌کننده‌های خانگی وجود دارند می‌توانند مضر باشند. این مواد شیمیایی تأثیرات بسیار منفی بر بچه‌های دچار آسم می‌گذارند و شما با استفاده‌ی نادرست از این محصولات، هوای داخل را سمی می‌کنید.
بهتر است از محصولات پاک‌کننده‌ی طبیعی یا ارگانیک که روی برچسب هم ذکر شده استفاده کنید. از الکل و وایتکس فقط طبق دستور کارشناس بهداشت استفاده کنید.

تمام مدت یک جا نشسته‌اید
قرنطینه شدن و خانه‌نشینی ظاهراً بهانه‌ی بسیار خوبی برای یک جا نشستن و بی‌تحرکی است. اما ساعت‌ها یکجا نشستن می‌تواند سلامت روح و روانتان را نیز به خطر بیندازد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روزانه بیشتر از 6 ساعت مقابل تلویزیون لم می‌دهند یا از کامپیوتر استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد دچار علائم افسردگی شوند. ساعت‌های یکجانشینی‌تان را محدود و کنترل کنید و به فعالیت‌های دیگری در خانه مشغول شوید.

فیلترهای هوا را عوض نمی‌کنید
حالا که مدت زمان‌های طولانی در خانه‌اید، کیفیت هوای داخل اهمیت بیشتری دارد. اگر فیلترهای هوا را تعویض نکنید، هوای خانه پُر از باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها و گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها خواهد شد که آزادانه در فضای خانه می‌چرخند. سردرد، احساس خستگی، حالت تهوع و گرفتگی سینوس‌ها و بینی و تحریک گلو و چشم، بخشی از عوارض تعویض نکردن فیلتر هوای آلوده است.

حواستان به اسکاچ و سیم و اسفنج ظرف‌شویی‌تان نیست
شما احتمالاً از میکروب‌ها، پاتوژن‌های ناشی از مواد غذایی و باکتری‌هایی که در آشپزخانه‌تان پنهان شده‌اند آگاه هستید. از بین بردن وسواس گونه‌ی آن‌ها از وسایل و رومیزی‌ها و ... ممکن است بهترین برنامه‌ی عملی باشد اما این تا زمانی درست است که اسفنج شما کثیف و آلوده نباشد و آلودگی‌ها را به سطوح دیگر گسترش ندهد.
یک مطالعه منتشر شده در گزارش‌های علمی نشان داد که اسفنج‌های کثیف حاوی بیش از 362 گونه مختلف باکتری است. حدود 45 میلیارد میکروب در هر سانتی‌متر مربع در این اسفنج‌ها پیدا شد. استفاده از اسفنج‌های کثیف می‌تواند این میکروب‌ها را به سایر سطوح منتقل کند و اگر به اندازه کافی مضر باشند، می‌توانند موجب بیماری شوند.
برای تمیز کردن اسفنج آشپزخانه آن را به مدت یک دقیقه در ماکروویو قرار دهید تا حدود 99٪ از باکتری‌های آن از بین برود. همچنین در صورت آسیب دیدن، تغییر رنگ یا بوی بد باید آن را تعویض کنید.

برچسب ها: کرونا ، عادت ، عادت غلط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار