در نهایت در سال ۱۳۹۴ عامل انفجار ظهران پس از بیست سال و در لبنان دستگیر شد. وی بعد از دستگیری در بیروت به ریاض انتقال داده شد. به نوشته روزنامه شرق الاوسط این شخص احمد المغسیل نام دارد، رهبر حزب الله حجاز است و در انفجار برج الخبر در سال ۱۹۹۶ دست داشته است. در این حادثه ۱۹ آمریکایی کشته و ۵۰۰ نفر زخمی شدند.
کد خبر: ۸۳۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 19 May 2019
۴ تیر ۱۳۷۵ خورشیدی بر اثر انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در پایگاه ظهران نیرو‌های آمریکایی در شهر خُبَر عربستان، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۴۰۰ تن زخمی شدند. از این حادثه به انفجار ظهران یاد می‌شود. انفجاری که اگر چه ایران از همان ابتدا اعلام کرد که دخالتی در آن نداشته، اما اف‌بی‌آی ایران را مسئول این حادثه دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال؛ اما بعد‌ها خبرگزاری «ای پی اس» مجموعه گزارش‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد پای «القاعده» و «بن لادن» در میان است. در این گزارش‌ها آمده بود که سعودی‌ها در سال ۱۹۹۶ موفق به فریب آمریکایی‌ها شده تا آن‌ها جلوی فاش شدن نقش القاعده و بن لادن در این انفجار را بگیرند. البته این گزارش‌ها کمی دیر منتشر شد؛ چون دادگاهی در آمریکا به استناد ادعای «اف بی آی» مبنی بر نقش ایران در انفجار ظهران حکم بلوکه کردن دارایی خارجی بانک ملی ایران را برای پرداخت ۲۵۴ میلیون دلار غرامت به خانواده هفده قربانی آمریکایی صادر کرده بود! 
ویلیام پری، وزیر دفاع آمریکا در زمان بیل کلینتون، هم در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد به این نتیجه رسیده‌اند که بمب‌گذاری کار القاعده بوده و نه ایران.

در نهایت در سال ۱۳۹۴ عامل انفجار ظهران پس از بیست سال و در لبنان دستگیر شد. وی بعد از دستگیری در بیروت به ریاض انتقال داده شد. به نوشته روزنامه شرق الاوسط این شخص احمد المغسیل نام دارد، رهبر حزب الله حجاز است و در انفجار برج الخبر در سال ۱۹۹۶ دست داشته است. در این حادثه ۱۹ آمریکایی کشته و ۵۰۰ نفر زخمی شدند.

حالا پس از گذشت ۲۳ سال از انفجار در ظهران عربستان، بار دیگر برخی انگشت اتهام به سوی ایران نشانه رفته اند تا مقصر حادثه خرابکارانه در بندر الفجیره را ایران معرفی کنند. در این حادثه دو نفتکش اماراتی و دو نفتکش سعودی هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفتند. اما دست داشتن در این حادثه در همان ساعت اولیه از سوی ایران رد و محکوم شد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داده و خواهان هوشیاری کشور‌های منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد. او همچنین خواستار روشن شدن ابعاد دقیق حوادث پیش آمده برای چند کشتی در دریای عمان شد.

این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در پی حادثه برای چند نفت کش در آب‌های امارات به ایران هشدار داد.
امارات متحده عربی اعلام کرده که دست کم چهار کشور آمریکا، فرانسه، نروژ و عربستان سعودی درباره خراب کاری در چهار کشتی در بندر فجیره تحقیق می‌کنند.
گفته می‌شود تیمی آمریکایی در ارزیابی و بررسی کشتی‌های خسارت دیده به امارات کمک می‌کند، اما تاکنون ادله لازم برای دستیابی به جواب‌های قطعی درباره عملیات مذکور به دست نیامده است.

در حال حاضر شاهد تنش در منطقه خلیج فارس هستیم و اینکه چقدر گزارشات ارائه شده از حادثه انفجار چند نفت کش در الفجیره به دور از سیاسی کاری باشد، خود جای سوال دارد. 
در حادثه معروف به ظهران روابط دو کشور ایران و عربستان در سطح خوبی قرار داشت و نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی که ارتباط خوبی با ملک عبدالله داشت بی شک غیر قابل انکار است. اما در حال حاضر رابطه ایران و عربستان حسنه نیست و ایران و عربستان نیاز دارند تا با تجدی در روابط فی مابین اجازه ندهند دیگران با گل آلود کردن اب ها، ماهی‌های خود را صید نمایند. باید از گذشته درس گرفت.

اکنون سه کشور عربستان، نروژ و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل با ابراز نگرانی از این عملیات، خواستار روشن شدن ابعاد انفجار الفجیره شده اند. حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه نهایی تحقیق در خصوص ۴ کشتی نفت کش که در حوالی بندر الفجیره دچار انفجار شدند چه می‌شود. ایا آمریکاییان بازهم نفوذ کرده و نتایج تحقیقات را هدایت خواهند کرد یا اجازه می‌دهند گروه تحقیق بدون جهت گیری سیاسی به تحقیق بپردازد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار