فریبا نعمتی گفت: تأثیری که کرونا روی همه اقشار جامعه گذاشت این بود که باعث شد قدر داشته‌هایمان را بدانیم همچنین همدردی بین مردم افزایش پیدا کرد که نمونه آن توجه بیش از پیش به کادر پزشکی است و البته این موارد بازخورد فرهنگی و معنوی بین مردم بود.
کد خبر: ۸۳۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 07 April 2020
یک کارشناس ارشد ایران‌شناسی درباره تأثیرات مثبت و منفی کروناویروس بر فرهنگ و زندگی فردی و اجتماعی مردم توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، نعمتی اظهار کرد: فرهنگ به مجموعه‌ای از آداب و سنن گفته می‌شود که از پیشینیان به ما رسیده است؛ به عنوان مثال موسیقی و نوع لباس پوشیدن میراث معنوی محسوب می‌شود و به سرعت تغییر نمی‌کند بلکه تغییرات فرهنگ به مرور زمان اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه بعضی از فرهنگ‌ها آمیخته با زندگی روزمره هستند و اجتناب ناپذیرند، گفت: کرونا بر فرهنگ معنوی تأثیر زیادی نگذاشته، اما اثرات آن بر فرهنگ مادی قابل مشاهده است؛ به عنوان مثال شیوع این ویروس بر روند غذایی ما تأثیرگذار بوده به طوریکه در برخی موارد محدودیت‌هایی درنظر گرفته‌ایم و از مواد غذایی که احتمال می‌دهیم آلوده به ویروس است کمتر استفاده می‌کنیم همچنین صرفه‌جویی در خرید ملزومات زندگی مانند خوراک و پوشاک نیز دیده می‌شود.

نعمتی ادامه داد: کرونا تأثیرات مثبت و منفی بر روابط خانوادگی داشته است، از جمله تاثیرات مثبت آن، ارتباط بیشتر اعضای خانواده با هم است و این افزایش ارتباط باعث شده که اعضا تعامل بهتری با هم داشته باشند بنابراین این موضوع هم عامل وفاق اجتماعی، خانوادگی را به همراه دارد و هم افراد به خانواده خود نزدیک‌تر شده‌اند.

این کارشناس مردم شناسی درباره تأثیر مخرب کروناویروس بر روابط خانوادگی نیز بیان کرد: ممکن است در برخی موارد، ناسازگاری‌هایی بین اعضای خانواده به وجود آید که البته تأثیرات مثبت و منفی یاد شده در وهله اول به تربیت افراد در خانواده برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: احتمال می‌رود تأثیر این ویروس بر روابط خانوادگی حدود ۶۰ درصد باعث تعامل، همدلی و نزدیک شدن افراد خانواده به یکدیگر و به وجود آمدن راحتی بیشتر در خانه شده است همچنین افزایش سطح مطالعه از اتفاقات خوب این روزهاست.

نعمتی در ادامه توضیح داد: تأثیری که کرونا روی همه اقشار جامعه گذاشت این بود که باعث شد قدر داشته‌هایمان را بدانیم همچنین همدردی بین مردم افزایش پیدا کرد که نمونه آن توجه بیش از پیش به کادر پزشکی است و البته این موارد بازخورد فرهنگی و معنوی بین مردم بود.

این کارشناس ارشد ایران‌شناسی در ادامه بیان کرد: مهمترین بازخورد کروناویروس این است که طبیعت از دست آدم‌ها نفس کشید و همزمان با تولد بهار زمین حال خوبی را تجربه کرد.

وی اضافه کرد: این ویروس روی آداب و رسوم تأثیر نگذاشته است چراکه آداب و رسومی مانند نوروز یا چهارشنبه سوری با یکبار انجام ندادن به فراموشی سپرده نمی‌شوند و در اصل آداب و رسوم معنوی تنها چیزی است که بشر نمی‌تواند بلافاصله در آن تغییر به وجود آورد.

نعمتی همچنین اظهار کرد: کرونا روی نمود اجتماعی ما تأثیر گذاشته است و به عنوان نمونه اگرچه امسال دید و بازدید نوروز انجام نشد، اما تبریک‌ها از طریق تلفن و فضای مجازی صورت گرفت، در واقع تغییراتی که به علت وجود این ویروس در زندگی و مسائل مادی مردم به وجود آمده نهایتاً تا سه ماه پایدار است چراکه انسان‌ها به سختی تغییرات را می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا دانش بومی و تجارب نیز تأثیرات خود را در جامعه نمایان کرد، گفت: به علت اینکه مردم در این مدت به سلامت خود اهمیت فراوان می‌دهند از تجارب و دانش بومی دارو‌های گیاهی نیز استفاده شد و تنها چیزی که در روز‌های کرونایی به کمک ما آمده و ملزم به انجام آن شدیم استفاده از دانش بومی و طب سنتی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار