کد خبر: ۸۳۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶ 31 March 2020

چنان که میدانیم شیوع سریع و روز افزون بیماری کرونا منجر به ایجاد موانع و محدودیت هایی در مناسبات اجتماعی کشور گردیده است.محدودیت هایی که برای حفظ سلامت آحاد جامعه کاملا لازم و ضروری است.

در این میان بسیاری از صنوف و مشاغل دولتی و غیر دولتی برای جلوگیری از شیوع کرونا به ناچار تعطیل شدند.

اما یکی از مراکز شلوغ و پر رفت و آمدی که در این میان تعطیلی آن باید مورد توجه تصمیم گیران قرار بگیرد، مجتمع های قضایی از جمله دادگاه ها و دفاتر خدمات قضایی هستند

تعطیلی مراکز قضایی به دلیل تردد و آمد و شدهای مکرر به آن به منظور کارایی بهتر طرح فاصله گذاری اجتماعی و قطع زنجیره ی شیوع این بیماری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حضور افراد ناقل از مناطق آلوده برای حضور در اولین جلسه رسیدگی که مهلت تقدیم اصول اسناد است خود منجر به شیوع بیش از پیش این بیماری خواهد شد که هم بر میزان مبتلایان خواهد افزود و هم پرسنل خدوم قضایی را درگیر خواهد کرد.

بدیهی است اعمال تمامی حقوق والای انسانی از جمله حق آزادی ، حق انتخاب ، حق رفاه و ... تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که حیاتی وجود داشته باشد و انسان در مخاطره نباشد . به همین دلیل بوده که قانونگذار مسئولیت دولت جهت تامین بهداشت عمومی که تضمین کننده بخشی از حق حیات است را در میثاقهای بین المللی حقوق مدنی ، حقوق سیاسی ، حقوق اقتصادی ، حقوق اجتماعی و حقوق فرهنگی و یا در میثاق داخلی ملت و دولت به رسمیت شناخته است.

پیداست که نقض حق حيات انساني از سوی افراد و گروهها به سرعت قابل شناسايي و در بستري محدود قابل كنترل بوده و آنچه موجب نگراني جامعه بشري بوده نقض اين حق توسط قدرت های مافوق و بعضا غيرقابل تحديد دولت هاست.

لذا در راستای بند دوم اصل ١٥٦ قانون اساسی احقاق حقوق عامه که مهمترین آن حق حیات می باشد از وظايف قوه قضائیه به عنوان يكي اركان دولت به معناي اهم آن و نه به عنوان قوه مجريه می باشد.

اکنون سوال مطرح است :

وظایف حقوقدانان (قضات،وکلا ،اساتید ،دانش آموختگان حقوق)در مقابل تهدیدات کسانی که می توانند ناقل باشند چیست؟

آیا حقی مقدم بر حق حیات هم وجود دارد؟

آیا دادرسی مقدم تر از رسیدگی به حق حیات هم وجود دارد ؟

عذر موجه عدم حضور کجاست؟

چرا مجلس شورای اسلامی تعطیل باشد اما دادگاهها نه ؟! آیا تفکیک قوا به مفهوم حرکت متعارض نیست ؟

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار