مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: همان طوری که بخش‌های تولیدی و خدماتی کشور از تعطیلی ناشی از کرونا دچار خسارت شده‌اند، حوزه فرهنگ و هنر نیز متحمل آسیب‌هایی شده و تقریبا همه بخش‌های این حوزه از حدود یک ماه و نیم گذشته تعطیل است.
کد خبر: ۸۳۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲ 08 April 2020

محمد محمدپور روز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اجرای موسیقی و تئاتر که در استان به شکل گسترده برگزار می‌شد، اکنون دچار مشکل شده و حتی تعدادی از هنرمندانی که فقط از طریق کارهای هنری چون اجرای موسیقی، تئاتر و امثال این‌ها امرار معاش می کردند، در بحران به سر می‌برند.

وی ادامه داد: آموزشگاه‌های آزاد هنری مشکل اجاره و تعهد به هنرآموزان خود را دارند؛ حوزه نشر و مطبوعات با مشکل مواجه شده و به خصوص مطبوعات مکتوب اجازه انتشار ندارند.

محمدپور یادآوری کرد: همه بخش‌های فرهنگی آذربایجان شرقی از جمله چاپ، نشر، حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها تعطیل هستند؛ موسسات فرهنگی و هنری و موسسات قرآنی فعالیت نمی‌کنند و درآمدهایشان از این راه قطع شده است و در کنار آن، هزینه‌های اجاره و تعهدات نسبت به طرف‌های قرارداد نیز وجود دارد که در نهایت آسیب‌های زیادی را به بدنه فرهنگ استان وارد کرده است.

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در راستای جبران خسارت‌های وارده، در حال جمع بندی و برآورد خسارات وارده به بخش‌های فرهنگی استان است.

وی با بیان این‌که در تلاشیم تا کسب و کارهای هنری را در فضای مجازی راه اندازی می‌کنیم، گفت: با ۲۶ کتاب فروشی سطح تبریز هماهنگ کردیم تا مردم بتوانند کتاب موردنظر خود را سفارش دهند و با رعایت موارد بهداشتی به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: هنرمندان در خانه نیز با تولیدات هنری و فعالیت در فضای مجازی تا حدودی کمبودها را جبران می‌کنند؛ مسابقات و جشنواره‌های مختلف هنری برگزار می‌شود و دولت نیز تسهیلات حمایتی برای این بخش درنظر گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت ‌های اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، گفت: پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های استان در بخش‌های مختلف خبری با وجود ریسک بالا، حاضر شده و در راه تهیه خبر و گزارش به منظور آگاه سازی مردم نسبت به مراقبت‌های بهداشتی اقدامات بسیاری را انجام می‌دهند.

محمد پور با قدردانی از اصحاب رسانه حاضر در صحنه‌های خبری، اظهار کرد: حوزه رسانه نیز هم‌پای مدافعان سلامت در صحنه حاضر بوده و در راستای آگاهی بخشی مردم نسبت به موارد بهداشتی عمل می‌کنند.

وی با بیان این‌که هنرمندان استان تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده‌اند، گفت: هنرمندان تئاتر، سینما، موسیقی و بخش‌های مختلف شعر و ادب و خوشنویسی، می‌توانند با تولیدات هنری خود و انتشار در فضای مجازی، آرامش را به جامعه تزریق کنند.

محمدپور در خاتمه گفت: با پیگیری‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سعی می‌شود تا خسارات وارده به هنرمندان تا حدودی جبران شود و هنرمندان با بهره مندی از تعطیلات پیش آمده از این دوره گذری عبور کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار