جاویدی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی‌ها فشار زیادی را به مردم وارد کرده می‌افزاید: بسیاری از همکاران من با وجود اطلاعاتی که در مورد خطر شیوع و ابتلا به کرونا دارند اما برای گذران زندگی چاره‌ای جز بازگشایی واحدهای صنفی خود ندارند.
کد خبر: ۸۳۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ 09 April 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: ویروس کرونا اواخر بهمن‌ماه سال گذشته به کشور وارد شد و به سبب خطرات بالا و شیوع سریع ده‌ها هزار نفر را درگیر خود نموده و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.
تعداد مبتلایان به کووید-19 در شهرستان فسا به 96 نفر رسیده که از این تعداد 26 نفر بهبود یافته و تعداد فوت‌شدگان نیز 2 نفر است.
بهترین راه جلوگیری از ابتلا به کووید-19، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه خانگی به شمار می‌رود اما قرنطینه خانگی از سوی دیگر موجب آسیب‌های فراوانی به اقتصاد جامعه و معیشت مردم به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد شده است.
در این میان فعالیت‌های خودجوش در تشکل‌ها و گروه‌های مردمی در راستای بالا بردن مشارکت اجتماعی و اقناع افکار عمومی در زمینه پیشگیری و مبارزه با کرونا و تأمین بخشی از مایحتاج زندگی و کمک‌های بهداشتی خانوارهای محروم موج بزرگی از همدلی را در سراسر کشور رقم زد.
برای اطلاع از فعالیت‌های مردمی با تعدادی از اعضای کمپین مردمی مبارزه با کرونا شهرستان فسا گفت‌وگو کردیم.

 

منش و تفکر سیاسی نباید جلو همدلی و خدمت‌رسانی را بگیرد

یکی از اعضای کمپین مبارزه با کرونا با اشاره به مردمی بودن تمام فعالیت‌های صورت گرفته، می‌گوید: ایده اصلی فعالیت کمپین که بلافاصله پس از پیش‌بینی خطر شیوع این ویروس‌ انجام شد، مربوط به ستاد بحران سیل‌ در سال‌های گذشته بود که مردم در کنار هم مانع از جاری شدن سیل در نقاط مختلف شهر می‌شدند.
فاطمه شیری بابیان اینکه منش و تفکر سیاسی نباید جلو همدلی و خدمت‌رسانی را بگیرد، ادامه می‌دهد: این کمپین بنای کار را بر دو اصل نادیده گرفتن منش سیاسی و کنار گذاشتن اختلافات عقیدتی همچنین تلاش برای سلامت مردم و کاستن از هزینه‌های مادی و معنوی بحران گذاشته است.
این فعال اجتماعی می‌گوید: کمپین روز سوم اسفند فعالیت خود را آغاز نمود و مردم قبل از مسؤولان دست‌به‌کار شدند به‌طوری‌که حدود 10 روز قبل از تشکیل ستاد مقابله با کرونا در فسا فعالیت‌های گسترده‌ای انجام‌شده بود که اطلاعات آن در اختیار ستاد نیز قرار گرفته است.
شیری با بیان اینکه کسبه بازار فسا ایثارگری کرده و خودجوش به عرصه آمدند، بیان می‌کند: بازار فسا شلوغ‌ترین محیط شهرستان بود که با توجه به نزدیکی شب عید درصد شیوع کرونا را بالا می‌برد و با اعتمادی که طی سال‌ها بین کسبه بازار و فعالین اجتماعی به وجود آمده بود کسبه با فداکاری مغازه‌ها را رها کرده و بازار در همان هفته اول تعطیل شد.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی اقشار آسیب‌پذیر می‌افزاید: با توجه به این ‌که ستاد شهرستانی با نهادهای دولتی مرتبط است و امکانات قابل‌توجهی در اختیار است پیشنهاد کردیم تأمین مایحتاج خانواده‌های بی‌بضاعت که از نظر معیشتی گرفتار آسیب‌ هستند را با جدیت پیگیری کنند.

 

 

مشکلات معیشتی مردم چند برابر شده است

امین جاویدی از دیگر اعضای کمپین مردمی که از کسبه شهرستان فسا است، می‌گوید: اگر با همکاری کسبه واحدهای صنفی تعطیل نمی‌شد آمار مبتلایان به کرونا بالا می‌رفت پس حالا که اصناف پای‌کار آمدند دولت هم باید مشکلات اصناف را حل کند.
وی با اشاره به مشکلات رخ‌داده برای اصناف تصریح می‌کند: بهترین فرصت برای درآمدزایی در شغل ما نزدیک به عید نوروز است اما امسال نه‌تنها درآمدی نداشتیم بلکه به خاطر تعطیلی‌ها، بسیاری از همکاران من با انبوهی از اقساط پرداخت‌نشده و چک‌های برگشتی مواجه شدند که حتی بعد از بازگشایی نیز توان پرداخت آن را ندارند.
جاویدی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی‌ها فشار زیادی را به مردم وارد کرده می‌افزاید: بسیاری از همکاران من با وجود اطلاعاتی که در مورد خطر شیوع و ابتلا به کرونا دارند اما برای گذران زندگی چاره‌ای جز بازگشایی واحدهای صنفی خود ندارند.
این عضو کمپین مردمی خاطرنشان می‌کند: اگر دولت می‌توانست حداقل برای مدت کوتاهی بخشی از مایحتاج زندگی مردم را به‌صورت رایگان یا نقدی در اختیار آنها قرار دهد، امکان ادامه قرنطینه خانگی وجود داشت اما با این اوضاع که بسیاری برای تهیه نان شب هم محتاج دیگران شده‌اند متقاعد کردن مردم برای عدم حضور جامعه کار دشواری است.

 

بسته‌های معیشتی-بهداشتی در مناطق محروم شهر توزیع می‌شود

علیرضا زارع پور به همدلی بی‌نظیر مردم فسا اشاره‌ کرده و می‌گوید: در این کمپین با توجه به تخصص‌ها، 15 کارگروه توسط مردم تشکیل‌ شده است که هر کدام فعالیت مشخصی دارند اما به‌طور مداوم با یکدیگر در ارتباط هستند.
این عضو کمپین مردمی تصریح می‌کند: مردم از روز اول با همه توان پای‌کار آمدند و اولین کارگاه دوخت ماسک در ایستگاه شماره دو آتش‌نشانی فسا راه‌اندازی شد و پس‌ از آن به ترتیب در مناطق مختلف شهرستان کارگاه‌های دیگر راه افتادند.
وی می‌افزاید: خط‌کشی مقابل صنوف پرتجمع، صفوف نانوایی‌ها و عابر بانک‌های سطح شهر توسط گروه ورزشکاران انجام شد و ضدعفونی شهر و روستاها در چندین نوبت توسط بسیج و نیروهای مساجد با همکاری و تجمیع تراکتورداران منطقه ادامه دارد.
زارع پور با اشاره به فشار ناشی از مشکلات معیشتی به وجود آمده برای اقشار محروم تصریح می‌کند: با کمک یکی از مؤسسات خیریه و حمایت تعدادی از خیرین، بسته‌های معیشتی به همراه اقلام بهداشتی با حفظ حرمت خانواده‌های بی‌بضاعت در مناطق محروم شهر توزیع می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: گروه‌های جهادی و مساجد نیز در این امر خداپسندانه فعال هستند تا کمک‌ها بهتر و سریع‌تر به دست اقشار آسیب‌پذیر شهرستان برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار