کد خبر: ۸۳۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳ 14 April 2020
قدیمی‌ترین اثر تاریخی در غرب کشور تپه گیان است. 

این مکان تاریخی در گذشته دور تا به امروز مکانی برای جذب توریست و باستان شناسان داخلی و خارجی بوده و کشف آثار بی شمار از این مکان تاریخی کمک زیادی به شناسایی تمدن کهن در ایران زمین کرده است. 

اما این روز‌ها ما شاهد تخریب چنین مکان تاریخی هستیم.
 
هر چند که این تپه مکانی برای انباشت زباله‌ها شده و دل هر دوست دار تاریخی با دیدن چنین صحنه‌هایی به درد می‌آید.

در آخرین بی تدبیری سازمان میراث فرهنگی قسمت‌هایی از تپه گیان به خاطر ریزش باران فرو ریخت.

چرا با میراث تاریخی در نهاوند چنین بی مهری می‌شود بر ما پوشیده است.

از مسئولین در خواست داریم برای حفاظت از اماکن تاریخی در نهاوند تدابیری بیاندیشند، چون اگر چنین پیش برود آیندگان فقط عکس‌های اماکن تاریخی نهاوند را خواهند دید مانند قلعه تاریخی نهاوند که امروز فقط عکسی از آن به یادگار مانده است. 

دلیل بی توجهی به هشدار‌های هواشناسی و عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه حفاظتی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تپه «گیان» نهاوند که در زمره آثار ارزشمند تاریخی، باستانیِ ثبت ملی شده بود، در حال تخریب است.

➖رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری نهاوند طی مصاحبه‌ای اعتراف کرده که"ایجاد پوشش سقفی ازلحاظ علمی کار قابل‌قبولی نیست چرا که موجب مخدوش شدن دید و منظر این تپه می شود و درثانی با توجه به اینکه این تپه درفهرست آثارملی به ثبت رسیده هرگونه تغییر درآن خلاف قانون است. "

سوال این است آیا این مکان تاریخی با نوشیجان، هگمتانه، و سیلک کاشان تفاوت دارد که همه آن‌ها را با پوشش سقفی محافظت کرده اند؟

آیا آن‌ها ثبت آثار ملی نشده اند؟

چرا کارشناسان متخصص سازمان میراث فرهنگی بین شرایط عادی و بحرانی و سازه موقت و دائمی تفاوتی قائل نیستند؟

مطالبه مردم نهاوند و گیان از سازمان متولی این است که هرچه سریعتر اقدام به پوشش سقفی برای این اثرتاریخی کنند، چرا که تعلل در این امر به زودی شاهدی نابودی این آثار با ارزش خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار