رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : درخواست بازداشت آذری جهرمی و فیروزآبادی از سوی «۴۰۰ طلبه حوزه علمیه» / ایران ۲ هزار کیت تشخیص کرونا به افغانستان اهدا کرد / وکیلی برای اصلاح‌طلبان نسخه نئواصلاح‌طلبی پیچید و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ 28 April 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
درخواست بازداشت آذری جهرمی و فیروزآبادی از سوی «۴۰۰ طلبه حوزه علمیه»

۴۰۰ نفر از اساتید، طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه از ۶۵ شهر کشور طی نامه‌ای از رییس قوه قضائیه خواستند - به تعبیر آن‌ها - عاملان ولنگاری فاجعه بار فضای مجازی کشور، آقایان آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی را بازداشت و محاکمه کند. در این نامه که همچنین به امضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم رسیده، آمده است: امام خامنه‌ای در سخنرانی ابتدای سال خود، فضای مجازی را ازجمله عرصه‌هایی معرفی کردند که قوت پیدا کردن درآن حیاتی است؛ بدیهی است تحقق این مهم وظیفه نهاد‌های مسئول است و البته این اولین بار نیست که معظم له این مطالبه را ازمسئولان مطرح کرده اند. نامه حاکیست: ایشان با معرفی فضای مجازی غیر استاندارد کنونی به عنوان قتلگاه نوجوانان و جوانان که منطقه عظیمی از آن دردست دشمن است و دارد به کشور ضربه میزند، متولیان این عرصه را موظف به تاراندن دشمن از فضای مجازی کرده اند. نامه حاکیست: با توجه به موارد ذکر شده، از جنابعالی به عنوان رئیس قوه قضائیه تقاضا مندیم در راستای عمل به وظیفه‌ی قانونی خود که همانا حمایت از حقوق عامه است، در اسرع وقت با عوامل ولنگاری فضای مجازی کشور برخورد قاطعِ قضایی صورت دهید؛ آن‌ها را بازداشت و محاکمه کنید.

عباس عبدی: صداوسیما ساختاری جزیره‌ای و خودمختار دارد

عباس عبدی درگفت وگو با شرق می‌گوید: توسعه رسانه‌های آنلاین کلا مطلوب صداوسیما نیست، چون بقای رادیو و تلویزیون رسمی ایران مبتنی‌بر رقابت رسانه‌ای نیست، مبتنی‌بر انحصار است، درحالی‌که اگر بخواهد فرکانس‌ها را به وزارت ارتباطات بدهد، در حقیقت به چیزی کمک می‌کند که نافی وجود خودش است، این جوابش ساده است. اینکه دود چنین تصمیمی هم به چشم مردم می‌رود طبعا اهمیتی در این ماجرا ندارد، چون خود این سیاست‌های انحصاری صداوسیما به صورت کلی هم برای مردم ضرر دارد. فکر نمی‌کنم نهاد ناظری بر صداوسیما وجود داشته باشد. اگر منظور شورای نظارت است، حرف این نهاد را صداوسیما اصلا جدی نمی‌گیرد. این سازمان در درون ساختاری جزیره‌ای و خودمختار است و روابط و تصمیمات و معیارهایش با همه متفاوت است.

فتح‌الله‌زاده: دو نفر اجازه ندادند «استرا» را نگه داریم

علی فتح الله زاده، مدیرعامل سابق استقلال، در مورد حواشی رفتن استراماچونی و اینکه گفته می‌شود مدیران استقلال برای مذاکره با یک مربی دیگر به دوحه سفر کرده بود هم گفت: من قبل از آن زمان که رحمان رضایی و دوستان برای صحبت به قطر بروند با رحمان رضایی صحبت کردم که با استراماچونی ارتباط بگیرد که ارتباط هم گرفت، منتهی در وسط کار متاسفانه یکی دو نفر دیگر آمدند و این ارتباط را قطع کردند و نگذاشتند که من بروم و صحبت کنم.

زیباکلام: شرط می‌بندم اردشیر زاهدی می‌خواهد با نظام مصالحه کند

صادق زیباکلام در واکنش به صحبت‌های اردشیرزاهدی در بی بی سی گفت: هروقت مساله حقوق بشر ایران مطرح می‌شد ایشان دفاع می‌کرد و می‌گفت: وضع بد نیست بلکه معترضان تحت تاثیر روشنفکران هستند یا می‌گفت: افرادی که در زندان هستند یا شکنجه می‌شوند کمونیست و تروریست‌اند و در کل مدافع جدی رژیم شاه در زمینه نقض حقوق بشر بود. همه می‌دانیم که در آن مقطع یعنی سال‌های حساس ۵۵ تا ۵۷ یک دوگانگی در واشنگتن و دردولت کارتر در ارتباط با سیاست ایران وجود داشت. یک طرف سایروس ونس و وزارت خارجه بودند که معتقد بودند شاه باید فضا را باز کند و اصلاحات سیاسی انجام دهد و یک سوی دیگر برژینسکی مشاور امنیت ملی و دیگران که می‌گفتند شاه باید اول یک ثبات ایجاد کند. بحران اعتراضات را پشت سر بگذارد و ما باید کمکش کنیم از این بحران خارج شود بعد شروع به اصلاحات سیاسی کند. یکی از کسانی که همان زمان به شدت طرفدار تز برژینسکی بود، زاهدی بود. مساله دوم حمایت ایشان از سردار سلیمانی است که از نظر من صادقانه نیست. ایشان وقتی از سردار سلیمانی تجلیل می‌کند در حقیقت از احساسات ناسیونالیستی ومیهن دوستی‌اش سخن می‌گوید درحالی که برای من یک علامت سوال بزرگ ایجاد می‌شود. چون ما در طول جنگ ۸ ساله هیچ وقت نشانی از این احساسات ناسیونالیستی آقای زاهدی ندیدیم. حتی یکبار ندیدیم که بگوید من با جمهوری اسلامی مخالفم، اما حمله صدام به ایران را محکوم می‌کنم. من یادم نمی‌آید که از ایشان در آن سال‌ها سخنی در باب وطن دوستی و احساسات میهن‌گرایانه شنیده باشم. این ایرانگرایی ایشان واین که سردار سلیمانی را سمبل تمامیت ارضی ایران دانسته به تازگی مطرح شده و یک مقدار باورکردنش برای من دشوار هست. من با این که باتئوری توطئه مخالفم، اما اگر قرار بود روی انگیزه زاهدی از بیان این سخنان شرط‌بندی کنم آن را مصالحه و کنار امدن با نظام می‌دانستم.

شروع سفر‌های استانی قالیباف برای کسب رای از نمایندگان

رویداد ۲۴ نوشت: روز گذشته محمدباقر قالیباف به خوزستان رفت تا بتواند برای لابی بیشتر با ۱۸ نماینده این استان هماهنگی کند. شنیده‌ها حاکی است که از میان تنها ۲ نماینده با او همراه شده‌اند. این در حالی است که حامیان قالیباف مکررا می‌گفتند او ۱۸۰ رای برای ریاست مجلس دارد! با این حال اتفاق بی‌سابقه سفر‌های استانی برای کسب رای ریاست مجلس (اتفاقی که تا کنون در تاریخ مجالس ایران بی‌سابقه بوده است) نشان می‌دهد شرایط قالیباف در مجلس پیش رو بسیار شکننده است، زیرا او هنوز عدد کافی برای نشستن روی صندلی لاریجانی ندارد و حتی نتوانسته نظر جبهه پایداری را برای ریاست خود جلب کند.

انتقادات تند کرباسچی از اصلاح طلبان

کرباسچی: با شخصیت‌های محترم سیاسی هم رودربایستی نداشته باشیم. مثلا این که آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست‌جمهوری شدند و اصلاح‌طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کنیم و بگوییم که او حتما رییس شورای عالی باشد. آقای عارف اگر می‌تواند در شورای عالی اصلاحات، فراکسیون امید یا هر جایی نقش برجسته ایفا کند باید از او حمایت کنیم، اما اگر در عمل دیدیم که شخصیت اجرایی با توانایی برقرار کردن یک سازوکار فعال را ندارد باید تعارف را کنار بگذاریم. دبیر حزب کارگزاران با بیان اینکه کار سیاسی که رودربایستی ندارد، گفت: درباره بقیه بزرگان هم همین طور است. حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند. حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا. اگر به خاطر شخصیت‌های بزرگوار و خصلت‌های قابل تحسینی که دارند، به خاطر این که نمی‌توانند به هیچ‌کسی نه بگویند و … نباید تعارف داشته باشیم. ما باید به فکر مجموعه کشور، مردم و نظام باشیم. ما به همه شخصیت‌ها احترام گذاشته و دستشان را می‌بوسیم، اما در عرصه سیاست به این شکل نمی‌توان پیش رفت.
 
کنایه صریح تخت‌روانچی با مقایسه مخارج نظامی ایران و آمریکا

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در پیامی توییتری با اشاره به گزارشی درباره مخارج نظامی کشور‌های مختلف، آمریکا را باعث پیش‌برد رقابت تسلیحاتی در منطقه تلقی کرد.مجید تخت روانچی نماینده دائمی کشورمان در سازمان ملل در پیامی توییتری درباره رقابت تسلیحاتی کشور‌های مختلف نوشت: «گزارش اندیشکده SIPRI درباره مخارج نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ کاملا واضح است:آمریکا با صرف ۷۳۲ میلیارد دلار که ۳/۴ درصد از تولید ناخالص داخلی آن می‌باشد، بیشترین هزنیه را کرده است.عربستان سعودی با ۶۱/۹ میلیارد دلار که ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی آن است، در رده پنجم قرار دارد.ایران با هزینه کردن ۱۲/۶ میلیارد دلار که ۲/۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آن است در رده هجدهم قرار دارد.بنابراین، چه کسی در حال پیش‌بردن رقابت تسلیحاتی در منطقه ما است؟»
 
عضو حزب کارگزاران: سال ملتهبی خواهیم داشت

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: به نظر می‌رسد به لحاظ سیاسی سال پر تنشی را پیش رو نخواهیم داشت، اما از نظر اقتصادی سال ملتهبی داریم و هر چه بحران کرونا استمرار داشته باشد، التهاب در حوزه اقتصاد شدیدتر خواهد بود.یدالله طاهر نژاد، عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره پیش‌بینی عملکرد مجلس یازدهم، اظهار کرد: شرایط عمومی کشور و جهان اقتضای تنش‌های ساختگی در عرصه‌های سیاسی را ندارد؛ تحریم و کرونا و قرنطینه‌ای که موجب کاهندگی روند اقتصاد کشور شده است نیز اجازه نمی‌دهد که مجلس و دولت بتوانند مقابل یکدیگر قرار بگیرند بلکه باید در کنار هم باشند تا بتوانند از بحران عبور کنند.وی تاکید کرد: مقامات عالی نظام قطعاً اجازه نخواهند داد که در این شرایط سخت، ارکان نظام مقابل یکدیگر قرار بگیرند بنابراین پیش‌بینی من این است که ما به لحاظ سیاسی سال پر تنشی را پیش رو نخواهیم داشت.طاهرنژاد گفت: از نظر اقتصادی سال ملتهبی پیش رو داریم و هر چه بحران کرونا استمرار داشته باشد، التهاب در حوزه اقتصاد شدیدتر خواهد بود. امیدواریم دنیا یک راه حل برای عبور از بحران کرونا بیابد که به تبع آن ما نیز بتوانیم از این شرایط به سلامت عبور کنیم.این عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: در اواخر سال که فضا انتخاباتی می‌شود، ممکن است بحث‌ها تند شود، اما به نظر من شاهد تنش چشمگیری نخواهیم بود.

خانم نماینده نیامده شمشیر را از رو بست

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: جریان غربگرا که در دوران مسئولیتش در کشور توان خود را معطوف به مذاکره با آمریکا کرده و توجهی به ظرفیت‌های داخلی نداشته است، حق اظهار نظر در مورد دستاورد‌ها وموفقیت‌های کشور را ندارد.زهره الهیان در گفتگو با فارس، با اشاره به برخی واکنش‌های منفی در فضای مجازی درباره پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور توسط برخی عناصر غربگرا در کشور، گفت: دستاورد بزرگ سپاه و نظام در پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور به فضا در سطح بین‌الملل انعکاس وسیعی داشته است.وی افزود: این دستاورد و موفقیت به قدری بزرگ هست که تحسین بسیاری از شخصیت‌ها و کشور‌ها را به دنبال داشته و حتی دشمن بزرگ ما آمریکا را نیز به واکنش واداشته است.منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار داشت: متاسفانه با وجود اذعان بسیاری از کشور‌ها و شخصیت‌های خارجی به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در پرتاب ماهواره نور، جریان غربگرا در کشور در صدد کم رنگ جلوه دادن این موفقیت بزرگ است.الهیان خاطرنشان کرد: این جریان غربگرا در دوران مسئولیت خود کار خاصی برای مردم نکرده و دستاورد چندانی هم نداشته است.وی در پایان گفت: این جریان غربگرا در دوران مسئولیت خود تمام توان خود را صرف مبارزه با غرب و آمریکا کرده و توجهی به ظرفیت‌های داخلی نداشته است و حال هم حق ندارد در مورد دستاورد‌های ملی، اظهار نظری داشته باشد.

اخرین وضعیت پرونده نجفی

وکیل مدافع محمدعلی نجفی از رسیدگی دوباره به پرونده موکلش در ۱۴ اردیبهشت در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد.حمیدرضا گودرزی در گفتگو با ایسنا در این باره گفت: پرونده موکلم به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ ارجاع شده است و در ۱۴ اردیبهشت ماه مجددا در شعبه مذکور به پرونده موکلم رسیدگی می‌شود.براساس این گزارش، حمیدرضا گودرزی ۱۰ فروردین ماه سال جاری به ایسنا گفته بود که پس از فرجام خواهی ما نسبت به رای صادره در دور دوم رسیدگی، پرونده به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد و در مراجعات متعددی که به شعبه ۴۱ دیوان عالی داشتم، دیوان عالی، رای صادره را نقض کرده و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع شده است.براساس این گزارش، در دور اول رسیدگی به پرونده نجفی سه جلسه دادگاه در سال ۹۸ در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد، پس از اعلام محکومیت نجفی به قصاص و حبس، خانواده میترا استاد از قصاص گذشت کردند، اما وکیل نجفی به رای صادره اعتراض کرد.پس از اعتراض به پرونده، دیوان عالی کشور حکم صادره از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران را نقض و پرونده را برای رسیدگی مجدد به همان شعبه فرستاد. دو جلسه دادگاه در دور دوم رسیدگی به این پرونده در روز‌های ۶ و ۹ آذرماه سال ۹۸ در شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و در نتیجه رسیدگی دوباره، نجفی به شش سال و شش ماه حبس تعزیری به اتهام قتل و جهت نگهداری اسلحه به یک سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

وکیلی برای اصلاح‌طلبان نسخه نئواصلاح‌طلبی پیچید

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس‌شورای اسلامی با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس یازدهم مشروعیتش را از دست داده است، گفت: ما نیازمند رونمایی نسخه‌ای از نئواصلاح‌طلبی هستیم در غیر این صورت نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ هم اصولگرایانه خواهد بود.محمدعلی وکیلی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به استعفای موسوی لاری نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در باره وضعیت این شورا گفت: این شورا تابعی است از سرنوشت کل اصلاح‌طلبان و کلیت اصلاح‌طلبان نیز در محاق هستند و به نظر من به بن بست کارکردی و جریان‌سازی رسیدند؛ لذا این جریان حتما نیاز به بازنگری دارد، کما اینکه پیش از این هم نیاز به بازنگری داشت و باید تکلیف خود را با خیلی از چیز‌ها مشخص کند.وی افزود: عناصر گفتمان اصلاح‌طلبی مخدوش شده به حدی که جامعه تکلیفش را نمی‌داند که صدای اصلاح طلبی کدام صداست، صدا‌های مختلفی به نام اصلاح طلبی پژواک پیدا کردند و مشخص نبود کدام یک منطبق بر گفتمان اصلاح‌طلبی هستند. اثر این هرج و مرج و بلبشو در انتخابات مجلس یازدهم خود را نشان داد.

دفاع کرباسچی از عملکرد روحانی

کرباسچی در مصاحبه‌ای با بیان این که دولت روحانی با داشتن برخی نواقص در مجموع عملکرد مثبتی داشته است.دبیرکل حزب سازندگی گفت: دولت آقای روحانی نسبت به دولت گذشته و آنچه ممکن بود پیش آید، قطعا متفاوت است و حتما عملکرد‌های مثبتی هم دارد که نمی‌توانیم نادیده بگیریم. بحث این است که حرکت مورد نیاز را در این زمینه‌ها نکردیم. دولت در بسیاری از ابعاد، چه در عمل چه در حرف و چه برنامه‌ریزی، بسیار مثبت عمل کرده، اما در عین حال ناتوانی‌هایی هم داشته است. ما باید خیلی عاقلانه و عادلانه پای این ناتوانی‌هایی بایستیم و بگوییم که ما دولتی را آوردیم و افراد متخصصی هم در آن بودند، اما ناتوانی‌هایی داشته است. این ناتوانی‌ها نیز بیشتر به اشخاص برمی‌گردد، افراد سالخورده که بالاخره بعد از ۶۰، ۶۵ سالگی اراده فعالیت جدی ندارند یا آن جوانگرایی که باید در سطوح عالی می‌شد، نشد. همچنین برخورد‌های توسعه‌گرا که باید در همه سطوح مدیریتی می‌شد، نشد. ما بار‌ها گفته‌ایم و نقد کردیم
 
نظر وزارت علوم درباره مدرک منتخب تفرش اعلام شد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم صحبت آقای کدخدایی در خصوص مدرک تحصیلی آقای کمال خانی کاملا درست و عین واقعیت است.علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص صحبت‌های اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمال خانی منتخب حوزه انتخابیه تفرش و حجت بودن رای و نظر وزارت علوم در تایید یا رد این موضوع گفت: این مساله در حال حاضر در یکی از ادارات وزارت علوم که مربوط به این مسائل می‌شود در حال بررسی است و نظر کارشناسی در این خصوص صادر شده است؛ اما من هنوز نامه را رویت نکرده‌ام و به خاطر حساس بودن موضوع باید از محتوای این نامه مطمئن شوم.وی ادامه داد: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم؛ صحبت آقای کدخدایی در خصوص مدرک تحصیلی آقای کمال خانی کاملا درست و عین واقعیت است.عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز طی سخنانی در رابطه با مدرک تحصیلی جعلی سینا کمالخانی منتخب حوزه انتخابیه تفرش گفت: اسناد رسمی به جهت قانونی بودن خود به خود دارای اعتبار هستند و وقتی فردی برای انتخابات ثبت نام می‌کند احراز اسناد اولیه در آغاز، برعهده هیئت‌های اجرایی فرمانداری‌ها و وزارت کشور است.چنانچه اصالت مدارکی مانند گواهی تحصیلی و مدارک سه جلدی مورد خدشه قرار نگرفته باشد، اصل بر صحت آن‌ها قرار خواهد گرفت و تا زمانی که گزارش خلافی به دست ما نرسد شورای نگهبان سوالی را مطرح نخواهد کرد.اگر گزارش خلافی نسبت به اسناد به وجود بیاید، شورای نگهبان از سازمان ثبت اسناد و وزارت علوم استعلام می‌گیرد، در رابطه با مدرک تحصیلی هم رای وزارت علوم برای ما حجت خواهد بود.

استعفای عارف تکذیب شد

مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان گفت: خبر استعفا عارف از شورایعالی سیاستگذاری صحت ندارد.علی‌رضا خامسیان، مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با شایعه استعفا محمدرضا عارف از ریاست شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از استعفا موسوی لاری از سمت نایب رئیسی این شورا، اظهار کرد: این موضوع شایعه است و استعفایی در کار نیست. استعفای موسوی لاری نیز هنوز در هیأت رئیسه شورا بررسی نشده است.وی در ادامه گفت:طرح بحث استعفا در این شرایط عجیب است؛ چراکه استعفا زمانی مطرح می‌شود که شکستی به مجموعه وارد شده باشد؛ این در حالی است که شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از سال ۹۴ تا ۹۸ پی در پی پیروزی به دست آورده بود و در موضوع اخیر هم علت شکست مشخص است که خارج از اراده شورا بود؛ پس لزوم استعفا در این بحث هم نمی‌گنجد.
 
ایران ۲ هزار کیت تشخیص کرونا به افغانستان اهدا کرد

سفارت افغانستان در تهران اعلام کرد که ایران ۲ هزار کیت تشخیص کرونا را به دولت افغانستان اهدا کرده است.سفارت افغانستان در تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشور ایران ۲ هزار کیت تشخیص کرونا را امروز (سه‌شنبه ۹ اردیبهشت) به «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در ایران تحویل داده است.بیانیه همچنین می‌افزاید که ایران مقداری از اقلام بهداشتی تخصصی مورد نیاز کادر درمانی را نیز به افغانستان اهدا کرده است.سفارت افغانستان در ایران تاکید کرد که این کمک‌ها قرار است امروز از طریق مرز زمینی به افغانستان انتقال یابد.وزارت بهداشت افغانستان بار‌ها اعلام کرده که با کمبود مواد پزشکی بویژه کیت‌های تشخیص ویروس کرونا مواجه است.براساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت افغانستان شمار مبتلایان ثبت شده ویروس کرونا در این کشور به هزار ۸۲۸ نفر رسیده و جان‌باختگان کرونا نیز ۵۸ و بهبودیافتگان این ویروس نیز ۲۲۸ نفر اعلام شده است.
 
برای ۱۴۰۰ اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار معرفی می‌کنیم
 
صوفی در واکنش به اینکه برخی چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب ازجمله محمدرضا تاجیک به‌عنوان یکی از مشاوران رئیس دولت اصلاحات اخیراً اشاره کرده است که اصلاح‌طلبان باید به تعطیلات رفته و خود را بازسازی کنند، گفت: قطعاً بازنگری مسئله مهمی است و اصلاح‌طلبان در هر شرایطی نیاز به اصلاح گفتمان و نوع تعامل با حاکمیت و توجه به فرصتی که برای فعالیت سیاسی برای آن‌ها باقی‌مانده، دارند.این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح طبان بابیان اینکه یکی از ابزار‌های قوی اصلاح‌طلبی، مشارکت در ساختار‌های قدرت در سطح حاکمیت است، عنوان کرد: وقتی این فرصت از اصلاح‌طلبان گرفته شود طبعاً آن‌ها باید به ابزار‌های دیگر برای ادامه مشی اصلاح‌طلبی و اصلاحات موردنیازی که باید انجام شود، متوسل شوند. ازجمله این ابزار‌ها می‌توان به نهاد‌های مدنی، رسانه‌ها و فضای مجازی و البته انتخابات آتی ریاست جمهوری که در اختیار فعالان سیاسی این جریان قرار دارد اشاره کرد. منتها باید به این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که سال ۹۲ و ۹۴ برای اصلاح‌طلبان دیگر تکرار نخواهد شد و اصلاح‌طلبان حتماً اگر برای ریاست جمهوری کاندیدا بدهند، این شخص اصلاح‌طلبی شناسنامه‌دار خواهند بود.وزیر تعاون دولت اصلاحات در واکنش به این گزاره که به نظر می‌رسد جریان اصلاحات مانند گذشته از یک رهبر سنتی برخوردار نیست و گروه‌های مختلف حرف‌شنوی سابق را از هسته مرکزی این جریان و شخص رئیس دولت اصلاحات ندارند و نقش خاتمی در میان گروه‌های مختلف این جریان کمرنگ شده است، گفت: من با این مطلب که شما به آن اشاره کردید موافق نیستیم. به این دلیل که در انتخابات اخیر مجالی برای اعلام نظر رهبری اصلاحات یا آقای خاتمی به‌طور کلی پیش نیامد. چراکه نقش‌آفرینی شخصی مثل آقای خاتمی زمانی مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان مانند انتخابات‌های گذشته قصد ارائه لیست داشته باشند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :