کد خبر: ۸۴۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 02 May 2020

 

تابناک/مشکل دفن پسماند در شهرستان میاندوآب قصه سر دراز دارد که علی رغم بی توجهی مسئولان گذشته مشکلات زیادی را برای بهداشت شهری به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه،موضوع پسماند میاندوآب از مدت‌ها پیش به علت اشباع شدن محل سابق دفن زباله این شهر و مشخص نشدن مکان جدیدی برای آن به چالش بزرگی پیش‌روی مسوولان این شهرستان تبدیل شده است.

اما این قصه سر دراز دارد و برخی از کارشناسان معتقدند که مربوط به امروز و فردا نیست و چنانچه مسوولان از گذشته‌های دور نسبت به مدیریت اصولی آن اقدام می‌کردند این مشکل هم‌اکنون به مرحله بغرنج نمی‌رسید.

مشکل دفع پسماند میاندوآب از زمانی آغاز شد که سایت قدیمی دفن زباله این شهر در قوطور داغی به علت انباشته شدن زباله در آن دیگر گنجایشی برای دفن نداشت؛ محلی که تا مهر ماه  سال قبل به عنوان سایت پسماند میاندوآب به شمار می‌رفت نیز به دلیل تکمیل ظرفیت ۲۰۰ هکتاری آن یک معضل بزرگ زیست‌محیطی تبدیل شده بود.

شیرابه زباله‌های دفن شده در آن سایت با نفوذ به سمت زمین‌های کشاورزی موجب وارد شدن خسارت به اراضی این منطقه شده بود و این امر مخالفت اهالی روستا‌های اطراف محل دفن پسماند شهر میاندوآب را در پی داشت.

در کنار تکمیل ظرفیت محل دفن پسماند میاندوآب، مخالفت‌های اهالی و محدودیت‌های مسوولان در تعیین مکان جدید موجب شد تا جمع‌آوری و دفع زباله در سطح شهر میاندوآب به یکی از چالش‌های اجتماعی این شهر تبدیل شود.

این شرایط در حالی به وجود آمد که طی سال‌های گذشته، مطالعات سایت جدید پسماند از سوی شهرداری میاندوآب آغاز شده و انتخاب محل سایت جدید پسماند به یک شرکت مشاوره بخش خصوصی واگذار شده بود.

شهرداری میاندوآب درصدد انجام اقدامات اولیه برای ساماندهی محل فوق شامل فنس‌کشی، اجرای لندلیف و ... و انتقال پسماند به آنجا بود که با مخالفت اهالی این منطقه نیز مواجه شد.

تغییر مدیریت‌ها در شهرداری و فرمانداری میاندوآب برای مدتی موجب شد که انگیزه‌ها در این راستا کمرنگ شود و به علت مخالفت اهالی برای انتقال پسماند به محل جدید و برای کاستن از تنش اجتماعی، این محل از دستور کار مسوولان خارج گردد و مسوولان به فکر محل جدیدی برای جایگزینی این مکان بیافتند.

سال گذشته نیز بر اساس اعلام وزارت کشور مبنی بر اینکه سایت‌های پسماند شهر‌های نزدیک به هم به صورت تجمیعی و مشترک باشد، مطالعه بر روی یک سایت مشترک بین ۲ شهر میاندوآب و مهاباد نیز آغاز شد تا این شهر‌ها از این مکان استفاده کنند، ولی با وجود برگزاری جلسه‌های مشترک و بررسی چند مکان در عمل این طرح نیز تاکنون به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است.

پسماند میاندوآب از اوایل سال گذشته به یک بحران در این شهرستان تبدیل شد به طوری در پی نبود محل مناسب، مدتی پسماند‌ها در محل سابق کارخانه آسفالت شهرداری (شهرک آیدین- مقابل دانشگاه آزاد واحد میاندوآب) دپو و در آنجا نیز پس از بسته‌بندی، شبانه به یکی از شهر‌های استان انتقال می‌یافت و با گذشت مدتی این روند نیز با اعتراض شهروندان ساکن در این منطقه مواجه شد.

مدتی هم که به صورت جسته و گریخته زباله‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و به محل کارخانه جدید آسفالت شهرداری و از آنجا نیز به محل سایت پسماند مرکز استان انتقال می‌یافت که چند روز قبل یکی از اعضای شورای شهر ارومیه نسبت به این روند معترض و با رسانه‌ای کردن آن، مانع این انتقال شد.

درپی ممانعت از انتقال پسماند شهرداری میاندوآب به مرکز استان، از ۲ روز قبل با تصمیم مسوولان این شهرستان، زباله‌ها به محلی در زمین‌های اطراف شهر باروق انتقال داده می‌شد که با اعتراض و ممانعت اهالی این شهر مواجه شد به طوری که در این قضیه برخی از شهروندان معترض و همچنین شهردار و یکی از اعضای شورای شهر باروق نیز مورد برخورد قرار گرفتند.

دفع پسماند میاندوآب یک معضل ریشه‌دار

رییس شورای اسلامی شهر میاندوآب گفت: روزانه ۱۵۰ تن زباله در شهر میاندوآب و ۱۰۰ تن در روستا‌ها تولید می‌شود که مدیریت این حجم از زباله سخت است و علاوه بر شهرداری‌ها حتی دهیاری‌ها را نیز با مشکل و چالش مواجه کرده است.

فخرالدین آذریان با بیان اینکه انتخاب محل دفن پسماند به پروسه زیادی نیاز دارد و آنگونه نیست که با یکبار بازدید، محلی را برای دفن زباله تعیین کرد افزود: چند نقطه در طرح جامع مدیریت پسماند میاندوآب معرفی و کار مطالعات این نقاط از سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود که در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید و در نهایت پس از تایید وزارت کشور و پس از دریافت ارزیابی زیست محیطی در کارگروه‌های پسماند شهرستان و استان سایت «تلخاب» تصویب و مجوز‌های مربوطه برای آن صادر شد.

آذریان با بیان اینکه این سایت ۵۴ هکتار وسعت دارد و تمامی موارد و آیتم‌های مورد نظر را برای دفع پسماند داراست، اظهار داشت: در کنار این سایت پیش‌بینی شده بود ضمن دفن بهداشتی زباله یک واحد کارخانه بازیافت نیز ایجاد شود که برای این امر شماری سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کرده بودند.

او افزود: متاسفانه با وجود آنکه این سایت از هر لحاظ برای دفع پسماند مناسب است، ولی برخی افراد با مخالفت خود با انتقال سایت پسماند این شهرستان به این مکان باعث شدند تا این انتقال انجام نگیرد و شهر با بحران بزرگی در بخش دفع پسماند مواجه شود.

او اضافه کرد: شهرداری میاندوآب طی این مدت بیش از ۱۰ میلیارد ریال صرف هزینه‌های اضافه برای انتقال زباله به سایت پسماند شهر‌های همجوار کرده است که این هزینه می‌توانست در بخش عمران شهری هزینه شود.

رییس شورای شهر میاندوآب می‌گوید: هم‌اکنون به علت نبود مکانی مشخص، زباله‌های شهر در محل کارگاه ماشین‌آلات شهرداری دپو می‌شود که تداوم آن، مشکلات بهداشتی فراوانی را برای شهر به همراه خواهد داشت.

احداث ۲ سایت مجزا برای دفن پسماند

استاندار آذربایجان غربی به همراه معاون عمرانی خود و فرماندار میاندوآب امروز به صورت هوایی از دو سایت پیشنهادی کارگروه پسماند میاندوآب بازدید کرد.

مهدی قهرمانی فرماندار میاندوآب در این رابطه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه،  گفت: مقرر گردید ۲ سایت مجزا برای بخش مرکزی و بخش باروق میاندوآب طبق پیشنهاد کارگروه پسماند شهرستان احداث گردد، که کار مطالعه سایت تلخاب در بخش مرکزی به اتمام رسیده است و طی هفته جاری عملیات اجرایی این سایت آغاز خواهد شد.

قهرمانی ادامه داد: مقرر گردید محل پیشن‌های بخش باروق هم پس از پایان طرح مطالعاتی و تصویب در کارگروه پسماند استان اجرا شود، تا این سایت هم برای دفع پسماند باروق و روستا‌ها مورد استفاده قرار گیرد

او گفت: هفته آینده عملیات اجرایی سایت تلخاب از جمله فنس کشی، ساخت استخر برای مهار شیرابه زباله‌ها توسط شهردار میاندوآب انجام خواهد شد و پسماند بعد از فراهم شدن زیرساخت‌ها به این سایت منتقل خواهد شد، هر چند بستر سایت تلخاب هم سنگی است و در صورتی که شهرداری به موقع اقدام کند ساخت زیر ساخت‌ها طی ۳ یا ۴ روز قابل انجام است.

شهرستان میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد که دارای سه بخش مرکزی، مرحمت آباد و باروق است و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار