بی‌تردید با نگاهی به سرنوشت انتقال پاس به همدان و بدهی‌های سنگینی که این انتقال بر دوش ورزش همدان گذاشت و پول‌هایی که باید خرج سایر هیئت‌های ورزشی در بخش قهرمانی می‌شد و از بودجه‌های دولتی به این تیم تزریق شد، درمی‌یابیم چنین شوآف‌هایی به غیر از ضرر هنگفت مالی عایدی برای ورزش همدان نداشته و‌ای کاش قبل از هر تصمیمی برای حضور در لیگ برتر کشتی، مسئولان استان با بزرگانی، چون سعید گودرزی، غلام موذن، علی مخزنی، صادق گودرزی، وحید بیگم جانی و جمال میرزایی (بزرگان و پیشکسوتانی که از حضور در لیگ برتر منتفع نمی‌شوند که بخواهند حق را ناحق بگویند) مشورت کنند.
کد خبر: ۸۴۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 07 May 2020
اصرار مدیران ورزش همدان بر حضور در لیگ برتر کشتی؛ "بی پولی" درد ورزش اول دیار هگمتانه
در حالی مدیران ورزش استان بر حضور تیمی از همدان در لیگ برتر کشتی اصرار دارند که روز گذشته رئیس هیئت کشتی شهرستان نهاوند به دلیل مشکلات مالی استعفا داد.

به گزارش تسنیم، بحث حضور تیمی از استان همدان در لیگ برتر کشتی کشور هر روز داغ‌تر از گذشته می‌شود و در حالی که هفته گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی با استناد به اسناد و آمار و نیز نظر کارشناسان به تفصیل به آسیب‌های حضور تیمی از همدان در لیگ برتر پرداخت، اخبار، گزارش‌ها و شواهد موجود از آن حکایت می‌کند که عزم مدیرکل ورزش و جوانان استان و رئیس هیئت کشتی برای حضور در لیگ برتر جزم شده است.

اولویت دستگاه ورزش همدان حضور در لیگ برتر است

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در دیدار هفتگی خود با خبرنگاران در ارتباط با حضور تیمی از استان همدان در لیگ برتر کشتی اظهار داشت: تیمداری در لیگ کشتی از اولویت‌های دستگاه ورزش استان در سال ۹۹ است.

 بیشتر بخوانید

 امکانات ارومیه برای میزبانی مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان ارزیابی شد

 نصیرزاده: در مسابقات کشتی باشگاه‌های جهان یک ریال هم از بودجه دولتی استفاده نکردیم/ بعضی حرف‌ها خودزنی است

 ارومیه میزبان مسابقات کشتی آزاد باشگاه‌های جهان می‌شود

محسن جهانشیر افزود: به دلیل مدیریت نادرست در سال‌های گذشته، محصول حضور در لیگ برتر بدهی بود.

وی عنوان کرد: تعهد مالی برای تسویه بدهی‌ها باعث شد تا اداره کل ورزش و جوانان استان در سال ۹۸ نسبت به تسویه آن اقدام کند.

اذعان به استفاده از کشتی‌گیران غیربومی

مدیرکل ورزش و جوانان استان با تاکید بر این که حضور در لیگ نباید باعث شود که به بی‌راهه برویم گفت: به طور قطع سال نخست حضور در لیگ برتر را با استفاده از توان کشتی‌گیران مطرح خارج از استان استارت می‌زنیم.

جهانشیر تاکید کرد: پیشنهاد ما برای فصل جدید لیگ برتر حضور با ۳ کشتی‌گیر مطرح خارجی، ۳ کشتی‌گیر مطرح ملی و ۸ کشتی‌گیر بومی است.

یک اقدام غیرقانونی؛ تسویه بدهی‌های لیگ از بودجه دولتی.

اما در رابطه با سخنان مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان ذکر چند نکته و طرح چند سوال ضروری می‌نماید. در حالی که محسن جهانشیر از عواقب حضور همدان در لیگ برتر کشتی در ادوار گذشته به دلیل عدم برخورداری ورزش همدان از یک حامی مالی قدرتمند و بدهی‌های سنگینی که بر دوش هیئت و اداره کل ورزش و جوانان استان ماند، مطلع است، چطور تصمیم دارد که دوباره همان اشتباه را تکرار کند و آزموده را دوباره بیازماید؟

وی اذعان می‌کند بدهی‌های هیئت کشتی را آن هم برای حضور در لیگ برتر در ادوار گذشته (یا به عبارتی دیگر بدهی‌های مربوط به فعالیت در حوزه ورزش حرفه‌ای) سال ۹۸ دستگاه ورزش استان پرداخته است؛ در واقع پولی که اداره کل ورزش و جوانان استان باید برای ورزش قهرمانی هزینه می‌کرد به ناچار و نیز خلاف قانون در حوزه ورزش حرفه‌ای هزینه کرده است و این در حالی است که ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های استان و هیئت‌های ورزشی همدان با مشکلات عدیده مالی مواجه‌اند.

چرا بودجه ورزش استان صرف کشتی‌گیران غیربومی شود؟

اما نکته حائز اهمیت دیگر در صحبت‌های مدیرکل ورزش و جوانان استان تاکید بر استفاده از ۶ کشتی‌گیر غیربومی (۳ کشتی‌گیر خارجی و ۳ کشتی‌گیر مطرح ملی) در تیم همدان است؛ همان خطری که کارشناسان در گفت: وگو با خبرنگار تسنیم (در گزارش پیشین) در مورد آن هشدار داده بودند.

 در واقع ۶ وزن از ۸ وزن تیم همدان را کشتی‌گیران غیر بومی تشکیل می‌دهند و به غیر از ۲ کشتی‌گیر بومی که در ترکیب ثابت خواهند بود، ۶ کشتی‌گیر بومی دیگر ذخیره محسوب می‌شوند و محال است در مسابقات حساسی، چون لیگ برتر به آن‌ها فرصتی برای عرض اندام داده شود؛ بنابراین در چنین شرایطی پول و بودجه استان و شهر همدان صرف آماده‌سازی کشتی‌گیران خارجی و غیربومی می‌شود.

حامی مالی خصوصی یا دولتی؟

محسن جهانشیر در گفت و گوی خود تاکید می‌کند که نباید دوباره به بی‌راهه برویم و با این جمله بر اشتباهات مدیران وقت هیئت اشاره می‌کند، اما جای سوال است چه تضمینی وجود دارد که باز هم به بی‌راهه نرویم؟ مگر رئیس وقت هیئت کشتی در زمان حضور در لیگ برتر (جلال صابریون) عامدانه به بی‌راهه رفته است و از قبل تصمیم داشته تصمیمات اشتباه بگیرد؟ وی نیز همانند امروز مدیران ورزش استان و هیئت کشتی گمان می‌کرده راه درست را می‌رود، اما با اشتباهات خود کمر کشتی همدان را شکست.

نکته مهم دیگر آن که حتی به فرض هزینه تیمداری همدان در لیگ برتر کشتی را یک حامی مالی از بخش خصوصی تقبل کند، بی‌تردید باز هم بخش عمده‌ای از تمرکز و ظرفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هیئت کشتی از جمله سالن مسابقه، سالن تمرین، تشک و نیروی انسانی که متعلق به اداره کل و هیئت است درگیر لیگ برتر و ورزش حرفه‌ای می‌شود و حقوق ورزشکاران فعال در ورزش قهرمانی پایمال خواهد شد.

هر چند با توجه به وضعیت اقتصادی استان و نیز تجربه بد فعالان بخش خصوصی همدان از ورود و سرمایه‌گذاری در ورزش، محال است اسپانسری هزینه‌های تیمداری همدان در لیگ برتر را بر عهده بگیرد و خواسته یا ناخواسته بخش عمده هزینه حضور در لیگ برتر باید از منابع دولتی تامین شود. بی‌شک اگر چنین حامی مالی در ورزش همدان وجود داشت اولویت مدیران ورزش استان این بود که از آن در باشگاه پاس بهره ببرند.

آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ استعفا به دلیل مشکلات مالی.

اما روز گذشته آفتاب آمد دلیل آفتاب تا ادعای کارشناسان و خبرگزاری تسنیم مبنی بر ضرورت نداشتن حضور تیمی از همدان در لیگ برتر با توجه به بار مالی سنگین این حضور و نیز شرایط اقتصادی اسفبار ورزش همدان ثابت شود.

درحالی مدیران ورزش استان اصرار به حضور در لیگ برتر دارند که دیروز رئیس هیئت کشتی نهاوند به دلیل مشکلات مالی و خالی بودن حساب هیئت کشتی این شهرستان از مسئولیت خود استعفا داد.

 نهاوند در کنار شهرستان همدان و ملایر از شهرستان‌های کشتی‌خیز و مطرح در این رشته ورزشی در استان محسوب می‌شود و قهرمانان ارزنده‌ای را به کشور، و دنیای کشتی معرفی کرده است.

با این استعفا طرح این سوال از مدیرکل ورزش و جوانان استان ضروری است که چطور وقتی حساب هیئت یکی از شهرستان‌های مطرح کشتی استان خالی از پول است، شما به دنبال حضور در لیگ برتر هستید؟ بهتر نیست هزینه‌ای که قرار است به اداره کل و هیئت استان برای این حضور تحمیل شود به هیئت شهرستان‌هایی، چون نهاوند و ملایر تزریق شود؟ حضور در لیگ برتر چه ارزشی دارد وقتی نمی‌توانیم هزینه ورزش جوانان همدانی را تامین کنیم؟

بی‌تردید با نگاهی به سرنوشت انتقال پاس به همدان و بدهی‌های سنگینی که این انتقال بر دوش ورزش همدان گذاشت و پول‌هایی که باید خرج سایر هیئت‌های ورزشی در بخش قهرمانی می‌شد و از بودجه‌های دولتی به این تیم تزریق شد، درمی‌یابیم چنین شوآف‌هایی به غیر از ضرر هنگفت مالی عایدی برای ورزش همدان نداشته و‌ای کاش قبل از هر تصمیمی برای حضور در لیگ برتر کشتی، مسئولان استان با بزرگانی، چون سعید گودرزی، غلام موذن، علی مخزنی، صادق گودرزی، وحید بیگم جانی و جمال میرزایی (بزرگان و پیشکسوتانی که از حضور در لیگ برتر منتفع نمی‌شوند که بخواهند حق را ناحق بگویند) مشورت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار