مهدی همتی با اشاره به اینکه تنباکو برگ خشک عمل آوری شده گیاه توتون است، اظهار کرد: این کشت در دو مرحله خرانه و کاشت نشاء در مزرعه انجام و پیش‌بینی می‌شود قریب به پنج تن تنباکو از این مزرعه برداشت شود.
کد خبر: ۸۴۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 07 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:مهدی همتی با اشاره به اینکه تنباکو برگ خشک عمل آوری شده گیاه توتون است، اظهار کرد: این کشت در دو مرحله خرانه و کاشت نشاء در مزرعه انجام و پیش‌بینی می‌شود قریب به پنج تن تنباکو از این مزرعه برداشت شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس او با بیان اینکه شرایط این مزرعه در حال حاضر بسیار رضایت بخش و در آغاز مرحله سر زنی است، عنوان کرد: در این مرحله، گل آذین و برخی از برگ‌های فوقانی بوته به منظور افزایش کمی و کیفی سایر برگ‌های توتون قطع می‌شود.

همتی عنوان کرد: با توجه به امکان تولید مناسب این محصول در قیروکارزین و در صورت ورود شرکت دخانیات در خرید تنباکوی کشاورزان، می‌توان به استمرار و توسعه کشت این گیاه با ارزش امیدوار بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه افزایش تولید تنباکو در عدم خروج ارز از کشور با اهمیت است، خاطرنشان کرد: توسعه کاشت این گیاه به دلیل مصرف آب کم، اشتغال زایی بالای آن و صرفه اقتصادی حائز اهمیت است و در برنامه ششم توسعه کشور مقرر شده کشت توتون تا ۴۰ هزار تن توسعه پیدا کند.

همتی یاد آور شد: خشکسالی‌های اخیر و افت سفره‌های آب‌های زیر زمینی موجب شده کشاورزان ضرورت تغییر الگوی کشت را احساس و به تجربه‌های جدید در کشاوزی روی آورند.

به گفته او، همراهی کشاورزان پیشرو با کارشناسان جهاد کشاورزی در این شهرستان، باعث شده که گیاهان جدید و متنوعی مانند، سویا، توتون، پنبه، کینوا، ارزن، نرگس، و برخی دیگر از گیاهان دارویی در این شهرستان کشت و ترویج شود.

به گزارش ایسنا، مهم ترین مناطق کشت تنباکو در ایران شامل استان‌های مازندران، اصفهان، بوشهر و قسمت هایی از استان فارس است، در حال حاضر ارزان ترین نوع تنباکو هر کیلو گرم بالغ بر 30 هزار تومان ارزش دارد.

برچسب ها: برداشت ، توتون ، یروکارزین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار