کد خبر: ۸۴۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴ 08 May 2020

زلزله و یک فاجعه ملی در اواسط یک بازی جام جهانی

تابناک/ بازی برزیل و اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۹۰ در حال برگزاری بود که زلزله مهیبِ رودبار و منجیل، به وقوع پیوست و حدود ۴۰ هزار ایرانی به کام مرگ کشیده شدند.

دور سوم مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۰. دیدار برزیل و اسکاتلند در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ بود. بازی با تاخیر از تلویزیون‌های سیاه‌سفید و رنگی قرار بود پخش شود. فوتبال‌دوستان ایرانی برای تماشای این دیدار بیدار مانده بودند و هیجان داشتند. برزیل هر ۲ دیدار ابتدایی خود را با برد پشت سر گذاشته بود و اسکاتلند نیز برای صعود نیاز به برد داشت. بیش از ۶۰ هزار نفر در ورزشگاه دل‌آلپی تورین حضور داشتند.

بازی آغاز شد و خیلی از ایرانیان شروع آن را تماشا کردند اما نتوانستند تا پایان به تماشای این مسابقه بنشینند؛ حداقل آنهایی که در گیلان و زنجان بودند نتوانستند. زلزله مهیبی به قدرت ۷.۳ دهم ریشتر، منجیل، رودبار، طارم و روستاها و توابع این شهرها را لرزاند و فاجعه‌ای بزرگ را خلق کرد. حدود ۴۰ هزار نفر به کام مرگ کشیده شدند و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند. آنهایی که فوتبال می‌دیدند و بیدار مانده بودند توانسته بودند خودشان را نجات دهند اما خیل عظیمی که در خواب بودند دیگر هیچوقت بیدار نشدند.

برزیل در آن دیدار با گل مولر در دقیقه ۸۱ برنده شد و به مرحله بعدی رسید ولی خیلی‌ها گل برتری این تیم را مشاهده نکردند. یورگن کلینزمن، ستاره تیم ملی آلمان یکی از اولین تفراتی بود که با مردم ایران همدردی کرد و کمک‌هایی را هم انجام داد. هیچوقت آن مسابقه و آن شب عجیب را مردمان ایران، خصوصا گیلانی‌ها و زنجانی‌ها فراموش نمی‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار