این روزها زنگ زرد مهمان ناخوانده و بلای جان محصول زراعی گندم شده است. این آفت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های گندم در دنیا به شمار رفته و طی سال‌های شیوع آسیب زیادی به گندم‌زارها وارد می‌آورد.
کد خبر: ۸۴۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹ 09 May 2020

هم‌اکنون در کشور نیز بسیاری از مزارع این غله دچار بیماری شده‌اند چراکه اکثر ارقام به آن حساس هستند.

آفتی نابودگر که در زمان‌های گذشته نیز وجود داشته و شیوع آن به سرعت اتفاق افتاده و تمام محصول را از ساقه تا گل نابود می‌کند.

حساس‌ترین مرحله آلودگی بر اثر این قارچ در زمان ظهور برگ پرچم، متورم شدن غلاف و تشکیل خوشه است و اگر اقدام سریع برای آن نشود محصول کشاورزان به نابودی کشیده می‌شوند.

 

زنگ زرد ۹۰ درصد عملکرد گندم را کاهش می‌دهد

در این رابطه مجید جوادی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: طی سال زراعی جاری، زنگ زرد به تهدید بزرگی برای کشور و استان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بیماری از مناطق گرمسیر کشور چون استان‌های جنوبی شروع شده و به پیش می‌رود، افزود: در استان نیز از شهرستان‌های جنوبی آغاز و به تمام مناطق شیوع می‌یابد.

جوادی بزرگترین معضل و بیماری امسال گندم را زنگ زرد دانست و اضافه کرد: این قارچ ۹۰ درصد عملکرد را پایین آورده و وزن هزار دانه نیز به شدت کاهش می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان اراضی زیرکشت گندم در استان را ۴۶ هزار هکتار آبی و بیش از ۱۹۰ هزار هکتار دیم اعلام کرد و گفت: برای مبارزه شیمیایی با این بیماری تعهد داریم که تمامی کشت‌های آبی را سم‌‌پاشی کنیم و تابه‌حال ۲۵ هزار هکتار آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه معمولا برای گندم دیم برنامه‌ای نداریم، ادامه داد: البته در نقاطی که آلودگی مشاهده شود مبارزه شیمیایی را خواهیم داشت.

جوادی بیان کرد: اراضی آبی به علت فراهم بودن رطوبت برای رشد این قارچ مناسب‌تر هستند و خطر بیشتری تهدیدشان می‌کند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: حداقل باید ۵۰ هزار هکتار عرصه گندم‌زار استان علیه این بیماری سم‌پاشی شوند و سیاست وزارت روی مبارزه قبل از ظهور علائم بیماری‌زا است.

وی با بیان اینکه بیماری زنگ زرد حداقل هر پنج تا هفت سال یک بار در کشور اپیدمی می‌شود، اضافه کرد: امسال نیز بارندگی خوبی داشتیم و شرایط برای شیوع آن مناسب بوده است.

جوادی تصریح کرد: هم‌اکنون در تمامی شهرستان‌ها به غیر از الیگودرز و ازنا عوامل بیماری‌زای این قارچ مشاهده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در ازنا پیشاپیش سه هزار هکتار از گندم‌زارهای این شهرستان علیه زنگ زرد سم‌پاشی شده‌اند که یک سوم کل اراضی زیرکشت گندم‌های آبی آن هستند.

 

حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه گندم آبی در این منطقه وجود دارد

وی با بیان اینکه به صورت مستمر و مداوم مزارع گندم استان را مورد رصد و پایش قرار می‌دهیم، ادامه داد: در این رابطه از کشاورزان درخواست می‌شود همکاری لازم را با جهاد کشاورزی داشته باشند چراکه بدون مشارکت آنان کار زیادی از پیش نمی‌رود.

جوادی بیان کرد: مبارزه شیمیایی کاری سنگین و هزینه‌بر است که بدون همراهی مردم به خوبی انجام نمی‌شود.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان برای کنترل این بیماری بین پنج تا شش هزار ناوگان سم‌پاشی استفاده شده و پهباد نیز به کار رفته است.

تمام استان در معرض اپیدمی زنگ زرد گندم است

در این خصوص عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بیان کرد: از ابتدای عملیات داشت در مزارع غلات به ویژه گندم تا ۱۲ اردیبهشت جاری مبارزه با عوامل بیماری‌زا آغاز شده است.

وی بیان کرد: در این اقدام، بیش از هفت‌هزار دستگاه سم‌پاش پشت تراکتوری، هفتاد دستگاه سم‌پاش توربولاینر، دو هزار سم‌پاش پشتی موتوری و سایر دستگاه‌ها یک‌هزار مورد استفاده شده است.

بازدار ادامه داد: همچنین در این عملیات از سه فروند پهباد استفاده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: از ابتدای مشاهده علائم بیماری‌های برگی گندم به ویژه زنگ زرد مبارزه علیه آنها انجام شده است.

وی ادامه داد: تنوع بذر مورد استفاده در لرستان زیاد است و حدود ۱۴ رقم بذر گندم دیم و ۹ مورد آبی در این منطقه کشت می‌شود.

بازدار گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود، وضعیت بارندگی‌ها، رطوبت، دمای هوا و شدت وزش باد احتمال گسترش زنگ زرد در تمامی مزارع استان وجود دارد، بنابراین تمامی شهرستان‌ها در معرض خطر و اپیدمی زنگ زرد گندم هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: برای همین ضروری است که تمامی شهرستان‌های استان با رصد و پایش‌های مداوم و هماهنگی و نظارت معاونت بهبود تولیدات گیاهی در جهت مبارزه با زنگ زرد گندم آمادگی لازم را داشته باشند.

وی عنوان کرد: اولویت مبارزه با گندم‌زارهای آبی و تمامی مزارع بذری است و به موقع علیه این قارچ و دیگر عوامل خسارت‌زای گیاهی اقدام خواهد شد.

در پایان باید گفت که هزینه‌های تولید بخش کشاورزی افزایش چشم‌گیری داشته است؛ مخصوصا در رابطه با گندم که محصول استراتژیک به حساب می‌آید.

با توجه به اینکه مبارزه علیه آفت زنگ زرد، کاری هزینه‌بر و طاقت‌فرساست و غالبا گندم‌کاران بضاعت مالی چندانی ندارند باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند؛ همچنین انتظار می‌رود سطح تعهد جهاد کشاورزی بالاتر رفته و مزارع بیشتری تحت پوشش قرار گیرند.

گزارش از سمیرا عزیزی

انتهای پیام/ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار