بیشتر ورزش همدان امروز به یک تیم فوتبال و آن هم پاس ختم شده و تمامی اخبار حول این تیم می‌چرخد و از سایر رشته‌های ورزشی خبر آن چنانی نمی‌شنویم و هیئت‌های ورزشی استان نیز بیشتر به دنبال چرخش منابع مالی از طریق اماکن دولتی که به آن‌ها واگذار شده هستند تا اینکه بخواهند قهرمانی را تربیت کنند و محدود شدن منابع مالی و یا تقسیم منابع بین یک تیم و چند هیئت مورد توجه دستگاه ورزش باعث شده تا فقط بعضی از هیئت‌های ورزشی استان یک نام را یدک بکشند و بعد از انتخابات تا ۴ سال آینده از آن‌ها خبری نباشد.
کد خبر: ۸۴۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 10 May 2020
شیوع ویروس کرونا که تابه امروز تاثیرات منفی بسیاری برورزش گذاشته بهانه خوبی برای مدیران ضعیف ایجاد کرده تا رزومه کاری خود رابه خوبی پر کرده و کرونا را بهانه‌ای برای کم کاری اعلام کنند.

به گزارش مهر، محمدرضا بهرامی صفت*: بررسی دو سال گذشته ورزش دیار الوند بعد از تغییر مدیریت دستگاه ورزش و حضور مدیر کلی غیربومی بدون سابقه مدیریت کل در عرصه ورزش باعث شد تا ابتدا مخالف‌های زیادی برای جا به جایی رسول منعم که اصالتی از شهرستان ملایر داشت با محسن جهانشیر ایجاد شود.

بعد از حضور محسن جهانشیر در سکان‌داری ورزش دیار هگمتانه شاهد قول‌های فراوانی از این مدیر بودیم، اما بیشتر فعالیت‌های جهانشیر در دوره مدیریت خود تا به امروز جنبه عملی نداشته و شاهد تحولی آن چنانی در ورزش دیار هگمتانه نبوده‌ایم و حتی با گذشت یک سال و چهار ماه همچنان حتی یک مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران در استان همدان برگزار نشده و ورزش دیار هگمتانه از روز‌های خوب خود فاصله‌های زیادی دارد کمااینکه نسبت به گذشته کمتر شاهد نقد رسانه‌ها از وضعیت کنونی ورزش استان همدان هستیم.

هیئت‌های ورزشی استان همدان بیشتر به دنبال چرخش منابع مالی از طریق اماکن دولتی که به آن‌ها واگذار شده هستند

بیشتر ورزش همدان امروز به یک تیم فوتبال و آن هم پاس ختم شده و تمامی اخبار حول این تیم می‌چرخد و از سایر رشته‌های ورزشی خبر آن چنانی نمی‌شنویم و هیئت‌های ورزشی استان نیز بیشتر به دنبال چرخش منابع مالی از طریق اماکن دولتی که به آن‌ها واگذار شده هستند تا اینکه بخواهند قهرمانی را تربیت کنند و محدود شدن منابع مالی و یا تقسیم منابع بین یک تیم و چند هیئت مورد توجه دستگاه ورزش باعث شده تا فقط بعضی از هیئت‌های ورزشی استان یک نام را یدک بکشند و بعد از انتخابات تا ۴ سال آینده از آن‌ها خبری نباشد.

گذشته از این موارد بعد از پایان انتخابات مجلس شورای اسلامی و در اواخر سال ۹۸ شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور بودیم که یکی بعد از دیگری کرکره تمامی فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی را پایین کشید در این میان فعالیت‌های ورزشی یکی از نخستین مواردی بود که با تصمیم ستاد ملی کرونا تعطیل شد که با شرایط موجود آخرین مرحله بازگشایی‌ها را نیز خواهد داشت.

تعطیلی تمامی امکان ورزشی، باشگاه‌های دولتی و خصوصی، مسابقات ورزشی استانی، لیگ‌های مختلف ورزشی باعث شد تا عملاً ورزش در تمامی سطوح حرفه‌ای و آماتور از فعالیت بایستد.

این موضوع چندان هم بد نشد چراکه برای مدیران ورزشی که فعالیت خاصی انجام نمی‌دادند و ماه‌ها به دفتر هیئت‌های ورزشی خود سر نمی‌زدند شیوع ویروس کرونا بسیار مطلوب بود و به کام این مدیران و رؤسای هیئت‌های ورزشی استان همدان تمام شد، چون دیگر کسی نمی‌پرسد چرا هیئت تعطیل است و به نوعی دهان ورزشکاران را نیز برای مطالبه‌گری از مدیران و رؤسای هیئت‌های ورزشی بست.

هرچند این تعطیلی‌ها به کام این‌گونه مدیران تمام شد، اما از طرف دیگر باشگاه‌داران خصوصی ضرر‌های هنگفتی را متحمل شدند و در استان همدان طبق برآورد‌هایی که صورت گرفته کرونا بیش از ۳ میلیارد تومان به این باشگاه‌داران خسارت وارد کرد.

مردم و ورزشکاران هم سوی دیگر از این تعطیلی‌ها متضرر شدند و شاید باید به قاطعیت گفت: در طول دهه‌های گذشته شاهد این آمار در رشد بی تحرکی در بین تمامی مردم نبودیم کمااینکه ورزشکاران حرفه‌ای نیز سختی‌های زیادی را برای آماده نگه‌داشتن خود متحمل شده‌اند.

رئیس سابق تربیت بدنی علوم پزشکی همدان با اشاره به تعطیل شدن ورزش به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: برخی از شاخه‌ها با اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شدند که یکی از این شاخه‌ها بحث ورزش و اماکن ورزشی بود که به خاطر پر ریسک بودن فعالیت‌های ورزشی تعطیل شدند.

علی ثقفی افزود: در این وادی برخی از مسئولین و مدیران ورزشی و برخی از رؤسای هیئت‌ها و مدیران ورزشی دانشگاهی و حوزه‌های مختلف استان همدان که کم کار بودند و خیلی هم انگیزه‌ای برای کار نداشتند بهانه‌ای یه دست آوردند تا با تعطیلی اماکن ورزشی دیگر نه کسی به عملکرد آن‌ها ایراد بگیرد و نه سوالی از آن‌ها درباره کارهایشان پرسیده شود.

وی با اشاره به تعطیلی لیگ‌ها و مسابقات ورزشی در سطح ملی و استان‌ها گفت: بودجه ورزش همانطور که می‌دانید به نسبت سایر سطوح پاسخگوی تمام نیاز‌ها نیست و به وجود آمدن وضع موجود و تعطیل شدن مسابقات و لیگ‌ها به دلیل کرونا باعث شد تا این موضوع به نفع برنامه‌ریزان ورزشی تمام شود.

ثقفی خاطرنشان کرد: با برگزار نشدن مسابقات خیلی از فشار‌ها از روی مدیران ورزشی برداشته شد، چون به صورت قانونی اجازه برگزاری هیچ مسابقه ورزشی وجود نداشت و همین باعث شد این متولیان ورزش یک نفس راحت در این مدت بکشند.

عده‌ای از مدیران ورزشی که فقط دوست دارند دوران مدیریتشان بدون کمترین دغدغه‌ای طی شود و برای خودشان رزومه‌ای دست و پا کنند بی علاقه به ادامه این روند نیستند
رئیس سابق هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان با بیان اینکه عده‌ای در وضع موجود بسیار عذاب می‌کشند و بی‌صبرانه منتظر پایان تعطیلی‌ها از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند، بیان کرد:، اما از طرف دیگر عده‌ای از مدیران ورزشی که فقط دوست دارند دوران مدیریتشان بدون کمترین دغدغه‌ای طی شود و برای خودشان رزومه‌ای دست و پا کنند بی علاقه به ادامه این روند نیستند.

ثقفی عنوان کرد: امیدواریم هر چه زودتر شاهد پایان بحران کرونا و باز شدن اماکن ورزشی و باشگاه‌های کشور و استان همدان باشیم.

وی با نگرانی از کاهش تحرک در جامعه گفت: با بسته شدن فضا‌های امن و سالم ورزشی شاهد کاهش شدید تحرک در جامعه هستیم، چون بسیاری از رشته‌ها نیازمند فضای ورزشی هستند و به طور قطع در مقطع زمانی شاهد تأثیرات منفی بی‌تحرکی این مقطع از جامعه خواهیم بود.

این کارشناس ورزشی افزود: نمی‌توان گفت که ورزش در خانه با توجه به خانه‌های آپارتمانی و نبود تجهیزات می‌تواند این خلأ را به طور کامل جبران کند، اما باز هم به مردم توصیه می‌کنیم حداقل ورزش‌ها را در منزل انجام دهند.

شاید برای همیشه باشگاه ورزشی خود را جمع کنم

یکی از باشگاه‌داران خصوصی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خسارت زیادی را در این مدت متحمل شده است، اظهار داشت: در سال ۹۸ نسبت به بازگشایی سالن بدنسازی اقدام کردم و با هزاران قسط و قرض و وام توانستم یک باشگاه بدنسازی تأسیس کنم، اما متأسفانه به یکباره کرونا تبدیل به یک بلای خانه‌مان سوز برای ما شد.

وی افزود: عملاً چندین مربی آقا و خانم نیز در باشگاه ما که تنها از این طریق امورات خود می‌گذراندند بیکار شدند و خسارت بسیاری بر ما وارد شد و امروز حتی نمی‌توانم قرض و قسط‌هایی که دارم پرداخت کنم و شاید مجبور به بستن باشگاه به طور کامل شوم.

این باشگاه‌دار با اشاره به عدم کمک به باشگاه‌های خصوصی گفت: ما باشگاه دولتی نیستیم که دستگاه ورزش اجاره سالن و باشگاه ما را ببخشد و بتواند کمکی به ما بکند و وام‌هایی که قرار شده به باشگاه‌داران پرداخت شود نیز آنقدر کم است و سود بالایی دارد که ارزش گرفتن هم ندارند.

احمدی خاطرنشان کرد: باید وزارت ورزش و جوانان سیاست‌های خوبی را اتخاذ کند که حداقل مجبور به تعطیلی کامل نشویم.

در پایان گفتنی است؛ ویروس کرونا تأثیرات عجیب و غریبی را بر سیستم ورزش کشور گذاشته از یک طرف به کام بعضی از مدیران کم کار شده و از طرف دیگر بعضی از باشگاه‌داران را شاید به تعطیلی همیشگی مجبور کند و از طرف دیگر باعث گسترش شدید بی تحرکی در جامعه شده است.

همچنین ورزشکاران حرفه‌ای را نیز با مشکلات فراوانی رو به رو کرده که امیدواریم برای هر یک از این موضوعات وزارت ورزش و جوانان و پیرو آن مدیران کل استان‌ها تدابیری بیاندیشند تا بیش از این خسارت بر پیکره بی جان ورزش کشور وارد نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار