رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی مازندران گفت: تاکنون ۴۵۰ بازی بومی محلی در استان مازندران شناسایی شده است.
کد خبر: ۸۴۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 10 May 2020

بازی‌های محلی که ساختاری متناسب با روحیه، ظرفیت، بافت تاریخی و زیستی هر منطقه دارد، می‌تواند به عنوان مسیری برای بازیابی فرهنگ بومی استان مورد استفاده قرار گرفته و در سلامت جسم و روان مردمان مناطق مختلف در قالب فعالیت های تفریحی و ورزشی به ویژه در ایام بیماری کرونا نقش مهمی ایفا کند.
همچنین در بازی های محلی که بیشتر به صورت دسته جمعی اجرا می شود مسائل تربیتی و بار فرهنگی خاصی نهفته شده که علاوه بر پر کردن اوقات فراغت مردم در تربیت افراد جامعه تاثیر گذار است.

محمدرضا بحرگرد نیکو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ورزش های بومی محلی در مازندران، ۲۰ بازی براساس قوانین و مقررات یکپارچه در کشور به صورت مسابقه برگزار می شود.

وی ادامه داد: کشتی لوچو، چوب کشی، طناب کشی، هفت سنگ، چولنگ، درنا بازی، خروس جنگی، گردو بازی و یه قل دوقل از مهمترین این بازی ها به شمار می روند که در استان طرفداران زیادی دارد و مازندران در مسابقات کشوری و حتی جهانی در این بازی ها دارای عنوان است.

وی به قدمت ۳ هزار ساله کشتی لوچو مازندران اشاره کرد و تصریح کرد: کشتی آزاد مازندران مدیون کشتی لوچو است ولی با وجود داشتن این سابقه و کسب عنوان های مختلف همچون دومی جهان در جمهوری قرقیزستان در سال گذشته فاقد میدان اختصاصی لوچو است.

برگزاری نخستین دوره مسابقات بین المللی کشتی لوچو

رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی مازندران از برگزاری نخستین دوره مسابقات کشتی لوچو در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته و حمایت استاندار و اداره کل ورزش و جوانان مازندران در صورت فراهم بودن شرایط به لحاظ بیماری کرونا این مسابقات در مازندران برگزار خواهد شد.

وی همچنین از فعالیت بیش از ۲۵ هزار ورزشکار سازمان یافته در این هیات خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۰ درصد آقایان و بقیه بانوان هستند.

وی با اشاره به فعالیت هیات های ورزشی در تمامی شهرستانهای استان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۰ داور آقا و خانم در رشته های مختلف بازی های بومی محلی استان فعالیت دارند.

بحرگرد نیکو بر ضرورت حمایت از ورزش های روستایی تاکید کرد و خواستار صدور به موقع کارت بیمه ورزشی در روزهای نخست سال برای ورزشکاران روستایی شد.

وی ادامه داد: کارت بیمه ورزشکاران روستایی به قیمت ۱۰ هزار تومان صادر می شود ولی به دلیل تاخیر در صدور آن، ورزشکاران روستایی برای شرکت در مسابقات مجبور به دریافت کارت بیمه ورزشی شهری به مبلغ ۱۵ هزار تومان هستند.

یکهزار و ۲۰۰ بازی بومی، محلی از اقوام مختلف ایران زمین شناسایی و ثبت شده از جمله عمو زنجیر باف، قایم باشک، کلاغ پر، گل یا پوچ،لی لی، هفت‌ سنگ، وسطی و ده‌ها بازی دیگر که هر یک نامی آشنا و سرشار از خاطرات فراموش ناشدنی برای نسل‌های مختلف که می تواند فرصتی بی نظیر برای ایجاد نشاط در خانواده و جامعه فراهم کند.

مازندران ۲۳ شهرستان ، ۵۶ شهر بزرگ و کوچک و بیش از سه هزار روستا دارد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار