خرمشهری که خرمشهر ماند؛
سیزدهمین روز عملیات بیت‌المقدس موجب شد تا بیش از ۵ هزار عراقی اسیر شوند.
کد خبر: ۸۴۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ 11 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: عملیات بیت المقدس که آن را می‌توان یکی ازعملیات های پر غرور دوران دفاع مقدس دانست، فراز و فرودهای بسیاری داشته که در نهایت نیز با پیروزی ایران و باز پس گیری مجدد خرمشهر از دست دشمن بعثی همراه بود.

خبر

امروز ۲۲ اردیبهشت ۶۱ است و سیزدهمین روز از عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی بخشی دیگر از مناطق اشغال‌شده استان خوزستان ازجمله خرمشهر آغاز شده است، بجز بمباران هوایی و یک درگیری زمینی در شمال منطقه طلائیه، درگیری مهمی بین نیرو‌های ایران و عراق رخ نداد و هر دو طرف ضمن تبادل آتش روی مواضع یکدیگر به تثبیت و تحکیم مواضع خود مشغول بودند.

خبر

موفقیت پدافند هوایی ایران در سرنگونی جنگنده‌های عراقی

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی و ستاد مرکزی سپاه پاسداران در اطلاعیه مشترک شماره ۱۹ خود اعلام کردند که امروز علاوه‌بر عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در بمباران مواضع دشمن، هواپیما‌های عراقی نیز در چندین نوبت مواضع نیرو‌های ایران را بمباران کردند که در جریان این حملات ۵ هواپیمای عراقی هدف پدافند خودی قرار گرفته و سرنگون شدند. به این ترتیب، مجموع هواپیما‌های سرنگون‌شده دشمن از ابتدای عملیات بیت‌المقدس تا امروز به ۳۰ فروند رسید. از سوی دیگر، رادیو بغداد نیز گفت امروز یک جنگنده ایرانی در غرب رودخانه کارون سرنگون شده است.

خبر

موفقیت عمل یگان‌های قدس ۳ سپاه

همچنین، امروز یگان‌های قدس ۳ (تیپ ۳ لشکر ۱۶ زرهی ارتش و تیپ ۳۷ نور سپاه) در عملیاتی در شمال طلائیه موفق شدند پاسگاه شهابی را از دست قوای عراقی خارج کرده و تا سه کیلومتری جنوب این پاسگاه پیشروی کنند. در این عملیات، ۴ نفر از نیرو‌های عراقی اسیر و حدود ۱۰۰ نفر کشته یا زخمی شدند.

خبر

درخصوص تحکیم مواضع و تقویت نیروی دشمن نیز امروز اعلام شد که ارتش عراق علاوه‌بر تحکیم مواضع پدافندی خود در نوار مرزی طلائیه تا شلمچه (حدود ۱۰۰ کیلومتر)، سیل‌بند شمال نهر عرایض و سیل‌بند شمال پادگان دژ خرمشهر، لشکر ۷ پیاده و تیپ ۴۱۸ پیاده را به جبهه خرمشهر وارد کرد.

خبر

جلسه بررسی عملیات بیت المقدس تا روز سیزدهم

سه مرحله از عملیات بیت المقدس گذشته و فرماندهان و مسئولان ستادی سپاه پاسداران در ساعت ۰۹:۴۵ امروز در جلسه‌ای در قرارگاه مرکزی کربلا به بررسی مشکلات موجود در جریان سه مرحله گذشته عملیات بیت‌المقدس، پرداختند.

خبر

سپس فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در نشست بعدازظهر امروز خود باتوجه‌به نیاز به نیرو‌های پیاده بیشتر برای مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس، انتقال تعدادی دیگر از یگان‌های پیاده قرارگاه فجر از منطقه فکه به خرمشهر و نیز رهاسازی قرارگاه فتح از پدافند خط مرزی شمال شلمچه را در دستور کار قرار دادند. علاوه‌براین بررسی کلیات طرح مانور مرحله بعدی عملیات از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.

خبر

با گذشت سیزده روز از آغاز عملیات بیت‌المقدس و درحالی‌که ارائه‌نشدن آمار تلفات و خسارات واردشده بر ارتش عراق در این عملیات موجب نارضایتی فرمانده سپاهی قرارگاه کربلا شده است، سرانجام آمار اسرای عراقی این عملیات اعلام شد.

خبر

محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده سپاهی قرارگاه مرکزی کربلا، بعدازظهر امروز در جمع تعدادی از فرماندهان با گلایه اظهار کرد: «آخر ما نمی‌دانیم که دشمن چقدر منهدم شده. این هم یکی از ضعف‌های ماست.»

خبر

اسرای عراقی حاصل روز سیزدهم عملیات بیت المقدس

واحد اطلاعات عملیات سپاه در قرارگاه مرکزی کربلا در گزارشی به فرماندهی این قرارگاه، با اعلام اینکه در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس ۲۹۴ عراقی به اسارت قوای ایران درآمده‌اند، مجموع اسرای عراقی سه مرحله این عملیات را ۵۱۲۴ نفر ذکر کرد که از این تعداد، ۱۶۸ نفر افسر، ۸۶۳ تن درجه‌دار و ۴۰۹۳ نفر هم سرباز هستند.

خبر

تشییع پیکرهای شهدا در سراسر ایران اسلامی

امروز علاوه‌بر تشییع پیکر‌های شهدای بسیجی، سپاهی و ارتشی عملیات بیت‌المقدس، تعدادی از مجروحان این عملیات نیز برای درمان به مراکز درمانی چند شهر کشور منتقل شدند.

خبر

صبح امروز پیکر ۱۵۰ شهید در تهران، ۱۵ شهید در شیراز، ۲۲ شهید در زنجان و ۱۷ شهید در خرم‌آباد تشییع و در مزار شهدای این شهر‌ها به خاک سپرده شد. امروز همچنین ۳۷۶ نفر از مجروحان به مازندران منتقل و در بیمارستان‌های این استان بستری شدند. ۸۵ مجروح نیز به استان یزد اعزام شدند و به این ترتیب مجموع مجروحانی که تاکنون به این استان انتقال یافته و در مراکز درمانی بستری شده‌اند، به ۴۹۵ نفر رسید.

 

کشف و انهدام خانه‌های تیمی منافقین در کشور

در تازه‌ترین ضربات واردشده بر بازماندگان گروه‌های ضدانقلاب، امروز یک خانه تیمی متعلق به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران و ۱۰ خانه تیمی متعلق به سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر در شیراز با تلاش نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متلاشی شد. در واکنش به این دو عملیات، عناصر این دو سازمان نیز ۴ نفر را در تهران و یک نفر را در شیراز به شهادت رساندند.

خبر

درپی کشف یک خانه تیمی منافقین در خیابان دستور تهران، نیرو‌های پاسدار از ساعت ۶ صبح با ساکنان این خانه درگیر شدند. در این درگیری که تا ساعت ۰۹:۱۵ ادامه داشت، ۶ نفر از منافقین کشته شده و تعدادی اسلحه نیز از آنان به دست آمد.

در شیراز نیز پس از شناسایی ۱۰ خانه تیمی متعلق به گروه پیکار، سپاه پاسداران این شهر در عملیاتی با حمله به این خانه‌ها بیش از ۷۰ نفر از بازماندگان این گروه را که گفته می‌شود به‌دنبال ضربات واردشده به آن‌ها در ماه‌های گذشته، از سایر شهر‌ها به شیراز آمده و قصد خروج از کشور را داشتند، دستگیر کردند.

خبر

در واکنش به عملیات سپاه پاسداران در کشف و انهدام خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران، ساعت ۸ صبح، سه تن از عناصر این سازمان در خیابان سهروردی به راننده یک اتومبیل تویوتا حمله کرده و با زور و تهدید اتومبیل را به سرقت بردند و در خیابان مبارزان، ابتدای خیابان زهره، یکی از مأموران کلانتری ۵ را که با موتورسیکلت درحال گشت بود با رگبار گلوله به شهادت رساندند و از محل گریختند. این مهاجمان مسلح سپس اتومبیل سرقتی را رها کردند و بعد از ربودن یک اتومبیل پژو به زور اسلحه، در میدان ونک راه را بر خودروی گشت ۳ تن از تکاوران پلیس تهران بسته و یک نارنجک به داخل اتومبیل پرتاب کردند که براثر انفجار آن ۲ تن از سرنشینان خودرو به شهادت رسیدند. هم‌زمان، سرنشینان یک اتومبیل دیگر، که چهار روز قبل به سرقت رفته بود، به‌سوی تکاور سوم آتش گشودند و او را نیز شهید کردند. در این حادثه، ۲ عابر، یک کارگر ساختمانی و یک پسر خردسال نیز مجروح شدند.

خبر

در شیراز نیز مهاجمان مسلح به‌سوی یکی از اعضای سپاه پاسداران این شهر که عازم محل خدمت خود بود، تیراندازی کرده، او را به شهادت رساندند و سپس متواری شدند.

انهدام هواپیمای هیئت الجزایری توسط موشک‌های عراقی

به‌دنبال حمله جنگنده‌های عراقی به هواپیمای حامل وزیر امور خارجه الجزایر که به سقوط این هواپیما در خاک ایران و کشته‌شدن سرنشینان آن منجر شد، مدارک مربوط به این تهاجم در اختیار کارشناسان الجزایری قرار گرفت.

خبر

هیئت دوازده نفری کارشناسان فنی الجزایر که برای بررسی علت سرنگونی هواپیمای غیرنظامی این کشور به ایران آمده است، در مدت اقامت یک‌هفته‌ای خود موفق شد علاوه‌بر بازدید از محل سقوط هواپیما، مدارک و شواهدی را جمع‌آوری کند که نشان می‌دهد هواپیمای حامل وزیر امور خارجه الجزایر مورد اصابت موشک‌های هواپیما‌های عراقی قرار گرفته است.

خبر

ابراز نگرانی کشورهای حامی صدام از روابط حسنه ایران و سوریه

کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس که علاوه‌بر حمایت خود از حکومت عراق، به‌دنبال جلب حمایت بیشتر مصر از حکومت صدام حسین هستند، از روابط حسنه ایران و سوریه ابراز نگرانی کردند.

خبر

سیزدهمین روز عملیات بیت المقدس در آینه رسانه‌ها

درحالی‌که رزمندگان ایران در آستانه نبرد نهایی برای آزادسازی خرمشهر قرار دارند، روزنامه لوموند و خبرگزاری یونایتدپرس نبرد خرمشهر را سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده دانستند و خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز پیش‌بینی کرد که به‌زودی خرمشهر صحنه نبرد عظیمی خواهد شد.

خبر

روزنامه فرانسوی لوموند در سرمقاله امروز خود با عنوان "نبرد خرمشهر" نوشت: «خرمشهر به‌عنوان مهم‌ترین سمبل بردوباخت جنگ ایران و عراق نقش تعیین‌کننده‌ای را در منطقه خلیج فارس ایفا می‌کند. نیرو‌های ایرانی که در آغاز جنگ بیست‌ماهه خود، قبل از اینکه شهر را کاملاً دراختیار ارتش عراق قرار دهند، شدیداً به مقابله با آنان پرداختند، بار دیگر خود را آماده تسخیر خرمشهر می‌سازند. شکی نیست که نبرد خرمشهر نبردی خونین و طولانی خواهد بود. سفرای خارجی مدت‌هاست که درمورد شکست عراق کوچک‌ترین تردید به خود راه نمی‌دهند. به همین دلیل نیز نتایج این نبرد بسیار تعیین‌کننده می‌باشد.»

خبر

همچنین، رادیو صدای آمریکا نیز به نقل از یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که از جبهه عراقی‌ها دیدن کرده است، گفت: «بیشتر افراد عراقی در جنوب جبهه عقب‌نشینی کرده و به‌سوی مرز بازگشته‌اند، اما عراق به تقویت کلی نیروهایش در خرمشهر ادامه می‌دهد و خرمشهر به‌زودی صحنه نبردی عظیم خواهد شد.»

در تحلیل موضع کشور‌های غربی درباره جنگ عراق و ایران و تحولات اخیر جبهه‌های جنگ، رادیو حزب کتائب لبنان گفت مقامات اروپای غربی که نگرانی خود را حتی از جزئی‌ترین پیروزی نیرو‌های ایران پنهان نمی‌کنند، هرگز نمی‌خواهند عراق از این جنگ مغلوب و شکست‌خورده خارج شود. روزنامه کریستین ساینس مانیتور و رادیو بی‌بی‌سی نیز احتمال ورود نیرو‌های ایران به داخل خاک عراق و دخالت ایران در امور داخلی کشور‌های منطقه را عامل نگرانی کشور‌های عرب منطقه اعلام کردند. همچنین، روزنامه تایمز نوشت که بازپس‌گیری خرمشهر توسط ایران تهدید آنی برای خاک کویت به شمار می‌آید.

این داستان ادامه دارد...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار