کد خبر: ۸۴۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 12 May 2020

 

تابناک/با اینکه زنان از مسابقات بین‌المللی مدال دارند اما مجوز راه‌اندازی این رشته صادر نمی‌شود گفته می‌شود پروند‌ه‌های شکایتی که به وزارت ورزش رسیده، آنها را برای دادن مجوز دچار تردید کرده است

پاورلیفتینگ؛ ورود زنان ممنوع

لیلی خرسند- خبر‌نگار

فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، از 4سال پیش دنبال راه‌اندازی رشته پاورلیفتینگ زنان است؛ درست از همان سالی که نخستین زن در نخستین مسابقه برون‌مرزی این رشته نخستین مدال طلا را گرفت. در این مدت فدراسیون به نتیجه‌ای نرسید، اما به تعداد زنانی که پاورلیفتینگ کار می‌کنند اضافه‌تر شد. حالا فدراسیون با 2معضل روبه‌روست: 1- زنانی که غیرقانونی در این رشته فعال هستند و هر روز عکس‌های متفاوتی از آنها در فضای مجازی منتشر می‌شود و 2- مجوز راه‌اندازی این رشته که وزارت ورزش باید صادر کند و نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد مسئولان ورزش برای راه‌اندازی پاورلیفتینگ زنان تردید دارند. گفته می‌شود دلیل این ممنوعیت و مخالفت برای صدور مجوز پرونده‌های پرتعدادی است که به وزارت ورزش رسیده؛ پرونده‌های شکایت زنان از مربیان مرد در پاورلیفتینگ. در این رشته چون از قبل زنی فعال نبوده، مربیان مرد، آموزش زنان را به‌دست گرفته‌اند و بعضی از این مربیان مشکلاتی را برای زنان ایجاد کرده‌اند که منجر به شکایت شده است. تعداد بالای این شکایت‌ها بعضی از زنان را مطمئن کرده است که وزارت ورزش حاضر نمی‌شود برای این رشته مجوزی صادر کند. البته نظر بعضی‌ها این است که اگر در این رشته هم مثل کشتی و وزنه‌برداری از ابتدا مجوز صادر می‌شد شاید در این حد مشکل پیش نمی‌آمد. با اینکه پاورلیفتینگ مجوزی ندارد، اما چند سالی است که نفرات مختلف به مسابقات برون مرزی اعزام می‌شوند. حتی مدال‌هایی هم گرفته‌اند. فدراسیون بارها اعلام کرده است که مخالف این اعزام‌هاست و مسئولیتی در این مورد ندارد، اما آخرین خبری که از آخرین مسابقه پاورلیفتینگ زنان در ایران منتشر شده، خبر برگزاری مسابقات قهرمانی کشور است که با حضور 120زن دی‌ماه سال گذشته در تهران برپا شد. قرنی مصطفی‌پور، رئیس اداره کل ورزش و جوانان مهاباد 28دی، پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا این خبر را تأیید کرده بود.

مجوز بدهند تا زیرزمینی کار نشود
زهره مرزوقی، نایب‌رئیس فدراسیون از سال1396 به‌دنبال راه‌اندازی رشته پاورلیفتینگ زنان است، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. او در گفت‌وگو با همشهری مسائل بیشتری را درباره این رشته مطرح می‌کند:
چند سالی است که فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام دنبال راه‌اندازی رشته پاورلیفتینگ زنان است، اما به نتیجه نمی‌رسد.
فدراسیون، رشته‌های مختلف دارد اما بیشتر مردان هستند که زیرنظر فدراسیون کار می‌کنند ما برای اینکه زنان را هم فعال کنیم، از سال1395 رشته مچ‌اندازی زنان را راه‌اندازی کردیم. 3 دوره هم مسابقات قهرمانی کشور برگزار شد. بعد از آن برای رشته فیتنس هم مجوز گرفتیم و قرار بود امسال مسابقات قهرمانی کشور برگزار شود که فعلا کرونا اجازه این کار را به ما نداده است.در پاورلیفتینگ هم زنان پتانسیل و علاقه‌ای زیادی دارند، اما هنوز نتوانسته‌ایم این رشته را راه بیندازیم. وزارت ورزش مجوزی نداده است.
شما و فدراسیون از سال1396 درخواست داده‌اید، در این مدت پیگیر بودید که به جواب برسید؟
بله. خیلی زیاد. سال96 زمانی که فریبا محمدیان، معاونت زنان را داشت، فدراسیون نامه زد. توجهی به این نامه و درخواست ما نشد. در دوره‌ای که زهرا موسوی، سرپرست معاونت شد، کپی درخواست را برای ایشان هم فرستادیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم. بهمن98 دوباره کپی این نامه را به مهین فرهادی‌زاد که هم‌اکنون معاون وزیر هستند، فرستادیم.
فرهادی‌زاد هم توجهی نکرد؟
اتفاقا ایشان تنها کسی بودند که جواب دادند. گفتند لباس طراحی کنید. ما هم لباس را طراحی کردیم و خبر دادیم که لباس آماده است.
گفتیم اگر وزارتخانه اجازه می‌دهد از لباس رونمایی شود و بقیه کارها را هم انجام بدهیم تا این رشته فعالیتش را شروع کند. از بهمن منتظر جواب هستیم ولی هنوز خبری نشده.
شاید وزارتخانه مخالف فعالیت زنان در این رشته است؟
اگر مخالف است، اعلام کند که نه نمی‌شود.
برای راه‌اندازی فیتنس و مچ‌اندازی هم به مشکل خوردید؟
نه اصلا. لباس مچ‌اندازی را خودم طراحی کردم.
در طراحی لباس تخصص دارید؟
بله. دارم. خیاطی را خوب بلدم، ورزشی‌ام هستم و به‌خاطر همین توانستم لباس مناسب طراحی کنم. با آن لباس موافقت شد و کارمان را زود شروع کردیم. فیتنس هم که لباس خاصی نمی‌خواهد چون مسابقات داخلی است با هر لباسی می‌شود این ورزش را انجام داد.
لباس پاورلیفتینگ را چطور، باز خود شما طراحش بودید؟
طرح اولیه‌اش را من دادم اما از یک طراح خوشفکر هم کمک گرفتیم، لباس طراحی و دوخته شد. الان در گاوصندوق فدراسیون است.
نمی‌شود لباس را دید؟
نه. تا زمانی که مجوز صادر نشود، از لباس رونمایی نمی‌شود. ما حتی اجازه نداریم از رنگ و مدلش صحبت کنیم. لباس پاورلیفتینگ نباید گشاد یا تنگ باشد. ما لباسی طراحی کرده‌ایم که هم بشود در مسابقات داخلی از آن استفاده کرد و هم در مسابقات خارجی.
شما می‌گویید زنان علاقه‌مند به پاورلیفتینگ زیاد است، آماری از تعداد این علاقه‌مندان دارید؟ به‌نظر می‌رسد تعداد محدودی از زنان به این رشته علاقه داشته باشند.
 در همین فضای مجازی خیلی از آنها را می‌بینم که کار می‌کنند. اگر رشته راه‌اندازی بشود تعداد علاقه‌مندان بیشتر مشخص می‌شود. وقتی مچ‌اندازی راه افتاد، کسی فکر نمی‌کرد زنان خیلی به این رشته علاقه داشته باشند. اما در مسابقاتی که سال پیش در گیلان برگزار شد، 250نفر مسابقه دادند. در والیبال مسابقه کشوری می‌گذارند این همه آدم شرکت نمی‌کند.
 شاید نظر وزارت ورزش این است که پاورلیفتینگ به زنان آسیب می‌زند و به‌خاطر همین تمایلی به دادن مجوز ندارد؟
نه. اصلا اینجور نیست. اگر آسیب‌دیدگی هست، چرا برای وزنه‌برداری مجوز دادند.
گفته می‌شود شما به‌خاطر عکس‌هایی هم که از پاورلیفتینگ زنان در فضای مجازی منتشر شده، بازخواست شده‌اید؟
بله. وزارت ورزش من را خواست که چرا این عکس‌ها هست، من هم گفتم وقتی من برای این رشته مجوز ندارم، کارهایی هم که می‌شود زیرنظر فدراسیون و هیأت‌ها نیست. من اطلاعی از این افراد ندارم، نمی‌دانم کی هستند و کجا کار می‌کنند.
هیأت‌ها و باشگاه‌ها هم درخواست راه‌اندازی را دارند و منتظرند فدراسیون مجوز بگیرد یا آنها کار خودشان را می‌کنند؟
در مجمع عمومی فدراسیون که زمستان98 برگزار شد، نمایندگان 31استان حضور داشتند. همه آنها داد و بیداد می‌کردند که چرا پاورلیفتینگ زنان راه‌اندازی نمی‌شود. در آن جلسه دکتر احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش وکیکاووس سعیدی نماینده کمیته ملی المپیک بود که در حضور آنها همه درخواست راه‌اندازی این رشته را داشتند.
ولی قبول دارید که بدون مجوز همه دارند کارشان را می‌کنند؟
بله. هیأت‌ها هم نگران همین کارهای زیرزمینی هستند. ما به آنهایی که دارند کار می‌کنند، می‌گوییم کار نکنید و به مسابقات اعزام نشوید اما آنها که تابع نظر ما نیستند. تاریخ نخستین نامه‌ای که ما به وزارت ورزش دادیم، 26تیر96 بود. ما از این تاریخ برای ساماندهی پاورلیفتینگ زنان و این فعالیت‌های غیرقانونی که می‌شود، درخواست دادیم ولی به جوابی نرسیدیم. من 2‌ماه فقط درگیر طراحی لباس بودم. همانطور که وزنه‌برداری، کشتی و دیگر رشته‌ها راه افتاد بهتر است اجازه بدهند این رشته هم با مجوز قانونی کار کند نه زیرزمینی.
فرهادی‌زاد: نظر وزارت ورزش «نه» نیست
مهین فرهادی‌زاد، معاون وزارت ورزش در امور زنان مخالفتی برای راه‌اندازی پاورلیفتینگ زنان نمی‌بیند: «ما دنبال این نیستیم که خارج از مبانی تربیت‌بدنی عمل کنیم. اما اینطور هم نیست که چیزی را به زنان تحمیل کنیم و فقط نه بگوییم و اجازه ندهیم در رشته‌ای فعالیت کنند.»
قبل از اینکه رشته‌ای راه‌اندازی شود، گروهی از کارشناسان و متخصصان باید نظر بدهند. فرهادی‌زاد پیگیر برگزاری جلسه است: «ما تنهایی نظر نمی‌دهیم. شورایی از متخصصان تصمیم می‌گیرند. این شورا پزشک، فیزیولوژیست و... دارد. باید ببینیم این رشته به زنان آسیب می‌زند یا نه. البته زنان وزنه‌برداری هم کار می‌کنند و به‌نظر نمی‌رسد مشکلی باشد. وزنه‌برداری سنگین‌تر از پاورلیفتینگ است.» موضوع این است که چرا قبل از این بررسی‌ها و نظر نهایی، از فدراسیون خواسته شده تا لباس طراحی کنند: «در این جلسه لباسی هم که ورزشکاران استفاده می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.» بی‌جواب گذاشتن درخواست‌های فدراسیون در 4سال گذشته، این شائبه را ایجاد کرده است که شاید وزارت ورزش چندان موافق پاورلیفتینگ زنان نیست. فرهادی‌زاد این موضوع را قبول ندارد: «نه اصلا اینطور نیست. نمی‌دانم قبلا چه صحبت‌هایی شده ولی من پیگیر بودم که این موضوع به نتیجه برسد و اینطور نبود که فدراسیون را سردرگم بگذاریم. به‌هرحال بیش از 2‌ماه است که ما درگیر کرونا هستیم و در جلسه‌ای که برای بررسی این درخواست باید برگزار شود، حدود 20نفر می‌نشینند. در این شرایط نگران بودیم که این جلسه را برگزار کنیم یا نه.» فرهادی‌زاد معتقد است که باید به نیازی که هست پاسخ داده شود: «باید پاسخگوی علاقه زنانی باشیم که تمایل دارند در این رشته فعالیت کنند.»

سحر عمادی: به‌خاطر قهرمانی، پاورلیفتینگ را انتخاب کردم
سحر عمادی از ورزشکاران پاورلیفتینگ است، از پیشروان این رشته . او می‌گوید در شرایطی که هیچ زنی در این رشته فعال نبوده و مربی زنی هم وجود نداشته، کار را شروع کرده: «یکی از مربیان مرد ادعا کرد که مربی زنان است و خودش پاورلیفتینگ زنان را راه‌اندازی کرده است. در تلگرام تبلیغاتش را دیدم و رفتم که تست بدهم ولی ماندگار شدم. خیلی از زنان بعدها به‌خاطر مشکلاتی که پیش آمد از پیش این مربی رفتند اما مربیان دیگر شروع به‌کار کردند. من پیش آقای صامد قریشی رفتم که نمایندگی چند تا سبک را از اتحادیه جهانی داشت. 3 سال مسئول کمیته زنان بودم و چند دوره هم در سالن‌هایی که اجاره می‌کردیم برای زنان مسابقه گذاشتیم. 2 بار هم به گرجستان و اوکراین تیم اعزام کردیم. من خودم در مسابقات دیگری که در گرجستان و آذربایجان برگزار شد، طلا گرفتم.» عمادی شناگر بوده اما بعدها به سمت پاورلیفتینگ آمده: «در شنا ورزشکاران مورد توجه قرار نمی‌گیرند. من ورزشکار بودم و دوست داشتم قهرمانی داشته باشم، دلم می‌خواست پرچم کشورم روی شانه‌هایم باشد. به‌خاطر همین این رشته را انتخاب کردم، چون می‌شود با حجاب مسابقه داد.خیلی از زنان برای اینکه بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند و تلاش آنها در فضای ورزشی و قهرمانی دیده شود، سمت این رشته آمدند. زنان در شرایط فعلی دوست دارند فعالیت‌های ورزشی‌ و موفقیت‌هایشان دیده شود، چه زنانی که در ورزش قهرمانی کار می‌کنند چه آنهایی که زندگی عادی دارند.» عمادی به‌خاطر فشارهای اجتماعی و قضاوت‌هایی که جامعه از او و رشته‌اش داشته، ترجیح داده این رشته را کنار بگذارد.

توضیح
دیروز قبل از انتشار این گزارش، مرزوقی خبر داد که از دفتر فرهادی‌زاد با او تماس گرفته‌اند تا برای برگزاری جلسه‌ با او هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. قرار است امروز یا فردا این جلسه برگزار و شرایط راه‌اندازی پاورلیفتینگ زنان بررسی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار