میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین آسیب به اثر۷۰۰ساله در امامزاده سید فتح الله(ع) را بر اثر اقدامات عمرانی اوقاف در امامزاده می‌داند و اوقاف نیز معتقد است به هیچ اثر ملی دسترسی نداشته که بخواهد به آن آسیبی وارد کند و در میان پاسکاری اداری و عدم اختصاص اعتبار لازم این اثر در حال از بین رفتن است.
کد خبر: ۸۵۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ 17 May 2020
کوتاهی اوقاف در تأمین اعتبار مرمت کتیبه ۷۰۰ساله در ورامین/ اوقاف: ما به اثر ملی دسترسی نداشتیم

کتیبه ۷۰۰ ساله ورامین از یکسال پیش به دنبال بازسازی شبستان و بهسازی امامزاده سید فتح الله(ع) توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های ورامین و قرچک دچار آسیب شد که برای پیگیری موارد و مشکلات موجود این موضوع را پیگیری کردیم چرا که با افزایش ترک‌های ریز این اثر تاریخی در حال نابودی کامل است.

میراث فرهنگی: اوقاف به تعهدات خود در زمینه مرمت بنا عمل کند

ژیلا حدادی رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص تخریب کتیبه ۷۰۰ ساله امامزاده سید فتح الله(ع) ورامین اظهار کرد: این اثر تاریخی مربوط به دوره ۹ هجری قمری است که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۹۷ توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین هنگام توسعه و بهسازی شبستان‌های اطراف آن تخریب کتیبه مذکور انجام شده بود.

وی ادامه داد: موضوع تخریب کتیبه توسط اوقاف ورامین در هنگام بازسازی صورت گرفته و این موضوع در همان روز به اداره کل استان تهران اعلام شد و دستور توقف پروژه مذکور از طریق دادستانی به اداره اوقاف اعلام کردند.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین افزود: طرح اجرایی پروژه بهسازی و گسترش شبستان بعد از یکسال توقف توسط کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، مقرر شد هزینه مرمت بنا و کتیبه توسط اداره اوقاف شهرستان تأمین و توسط مرمت کاران میراث استان و تحت نظارت این اداره انجام شود که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

حدادی تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین علت تأخیر را کمبود بودجه وعدم تأمین اعتبار اعلام کرده و منتظر اختصاص بودجه لازم برای پروژه است.

وی خاطرنشان کرد: کتیبه ۷۰۰ ساله امامزاده سید فتح الله(ع) ورامین در ابتدای تخریب دارای ترک‌های کوچک و معمولی بوده که در اثر طولانی شدن زمان مرمت بر اثر شرایط جوی مانند بارش باران همچنین عملیات عمرانی در نزدیکی بنا اندکی بیشتر شده است.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در پایان ابراز امیدواری کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین هر چه سریع‌تر نسبت به تعهدات خود در زمینه مرمت بنا اقدام کند.

اداره اوقاف شهرستان به هیچ اثر ملی دسترسی نداشته که بخواهد به آن آسیبی وارد کند

رشید اسد پور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص این موضوع اظهار کرد: حفظ و نگهداری آثار ملی در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی است و اداره اوقاف و امور خیریه هیچ حق تصرفی در خصوص آثار ملی ندارد.

وی ادامه داد: هیچ تأمین اعتباری برای مرمت و بازسازی کتیبه ۷۰۰ ساله هم وجود نخواهد داشت چرا که این کار وظیفه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ورامین افزود: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین به هیچ اثر ملی دسترسی و تصرفی نداشته که بخواهد به آن آسیبی وارد کند.

اسدپور یادآور شد: درخواست تأمین اعتبار در خصوص مرمت کتیبه از طرف میراث فرهنگی از اوقاف صورت گرفته و این درخواست به خاطر وضعیت مالی نامناسب میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین با یکدیگر تعامل بسیار نزدیکی دارند و از ۴۵ بقاع متبرکه شهرستان ورامین حدود ۲۰ بقعه متبرکه در آثار ملی شهرستان ثبت شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ورامین تصریح کرد: برای مرمت بنا و کتیبه ۷۰۰ساله مساعدت لازم بر حسب بومی بودن انجام خواهد شد ولی هیچ آسیب از طرف اداره اوقاف به کتیبه وارد نشده است.

اسدپور در ادامه بیان داشت: بهسازی، تجهیز و نوسازی بقاع متبرکه امامزاده سید فتح الله(ع) ورامین هزینه زیادی را به بار گذاشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وظیفه عرفی بنده نسبت به شهدای داخل امامزاده سید فتح الله(ع) هر اقدامی که در امامزاده نیاز باشد انجام خواهد شد و با تأمین اعتبار به زودی کتیبه ۷۰۰ ساله نیز مرمت و بهسازی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار