حدود سه ماه پس از تعطیلی مدارس، بار دیگر هیاهوی دانش‌آموزان به صورت محدود و انگشت شمار زیر سایه سنگین کرونا در مدارس گلستان پیچید و خاطره ماه مهر این بار در اردیبهشت برای معلمان و محصلان تازه شد.
کد خبر: ۸۵۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶ 17 May 2020

حدود سه ماه پس از تعطیلی مدارس، بار دیگر هیاهوی دانش‌آموزان به صورت محدود و انگشت شمار زیر سایه سنگین کرونا در مدارس گلستان پیچید و خاطره ماه مهر این بار در اردیبهشت برای معلمان و محصلان تازه شد.

حضور اختیاری دانش آموزان و ترس خانواده ها از احتمال ابتلا به این بیماری، بر تعداد صندلی خالی کلاس ها افزود اما روشن شدن چراغ علم‌آموزی و تحصیل در مدارس پس از مدت ها خاموشی، فال نیک روزهای کرونایی و نوید بخش پایان این بیماری است.

تقلای فراگیری درس از سوی دانش آموزان در سایه شیوع بیماری کرونا انگار بیشتر از قبل شده و مدت ها خانه نشینی و دوری از دوستان، آن ها را به فضای مدرسه مانوس و وابسته‌تر کرده است.

برای پی بردن به حال و هوای دانش آموزان و مدارس، حوالی ساعت ۹ صبح وارد حیاط یکی از مدارس غیر انتفاعی گرگان می شوم.

از همان ابتدا، بابای مدرسه با سخت‌گیری و کمی بد اخلاقی، دستکش و ماسک دانش آموزان را کنترل می کند و مواد ضدعفونی کننده را به سر و لباس آن ها می پاشد.

حیاط مدرسه کاملا خلوت است و به جز ۲ معلم که در گوشه ای مشغول گفت و گوی آرام هستند، خبری از شور و شوق بچه ها نیست.

هر چند دقیقه، یک دانش آموز وارد حیاط می شود و به سرعت راه کلاس درس را در پیش می گیرد. صدای والدین هم شنیده می شود که " حواست باشه به چیزی دست نزنی . سوالت رو که پرسیدی سریع بیا . توی ماشین منتظرم".

رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه متوالی اما با فاصله زیاد است . آن ها به محض دیدن هم کلاسی های خود به سرعت گروه چند نفره تشکیل داده و خبر دوستان و همکلاسی های دیگر را از هم میگیرند.

گاه و بیگاه صدای خنده های این جمع چند نفره حال و هوای دیگری به مدرسه می دهد اما فضای غالب همچنان، سکوت و خلوتی حیاط است.

خبری از برگزاری صف و شلوغی مدرسه نیست اما ناظم و مدیر سخت گیرتر از همیشه اجازه برداشتن ماسک و دستکش حتی برای لحظه ای کوتاه را نمی دهند و مانع از شوخی و دویدن و کنار هم ایستادن آن ها می شوند.

مبنای بازگشایی مدارس از دیروز (شنبه)، رفع اشکال دانش آموزان و برطرف کردن سوالات آن ها حین فراگیری آموزش در بستر شبکه شاد است اما تعدادی از آن ها می گویند که فقط برای دیدن دوستان و همکلاسی های خود به مدرسه آمده اند.

در کلاس های درس نیز به اندازه یک چهارم ظرفیت کلاس دانش آموز وارد کلاس می شود و بقیه باید منتظر باشند تا کلاس خلوت تر شود.

مدیر و ناظم مدرسه در بدو ورود دانش آموزان با آن ها خوش و بش دوستانه می کنند و در سایه این "گرم گرفتن" آماری از وضعیت بیماری کرونا در خانواده دانش آموزان می گیرند تا از سلامت دانش آموز یا نزدیکان و والدین آنها مطمئن شوند.

همانطور که شروع فعالیت مدارس با زنگ و صف نیست، پایان کار هم صدای زنگ و شادی بچه ها از تمام شدن کلاس ها شنیده نمی شود و بچه ها پس از تمام شدن کلاس به سرعت از مدرسه خارج می شوند تا راه خانه را در پیش بگیرند.

در بیرون مدرسه و به دور از چشم ناظم و مدیر، جمع های چند نفره دانش آموزان با فاصله کمتر شکل می گیرد و دویدن و خنده و شوخی های کودکانه آن ها تا زمان رسیدن به خانه ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت که در اولین روز بازگشایی مدارس پس از شیوع کرونا، حدود ۱۵ درصد دانش آموزان به مدارس مراجعه کردند که اکثر آنها دانش آموزان دوره ابتدایی بودند.

احسان گوهری راد اظهار داشت: مدارس گلستان با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال و در چند مرحله با نظارت دانشگاه علوم پزشکی ضدعفونی شد تا دغدغه والدین و دانش آموزان برای حضور در کلاس های درس به حداقل ممکن برسد.

وی گفت: دانش آموزانی که از پوشش تلویزیون و طرح شاد برای آموزش تحصیلی خود استفاده می کنند، نیاز به حضورشان در مدارس نیست اما می‌توانند برای رفع اشکال و مشورت با اساتید حضور یابند.

گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت ۳۶۲ هزار دانش آموز دارد که تحصیل این عده در ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه بر عهده ۲۳ هزار فرهنگی است.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۳۷ نفر رسید.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار