با شروع فصل برداشت سه محصول دانه روغنی کلزا، گندم و جو در گلستان، سازمان جهادکشاورزی به همراه برخی دستگاه‌های متولی ۱۷۱ مرکز خرید تضمینی در نقاط مختلف ۱۴ شهرستان این استان دایر کردند.
کد خبر: ۸۵۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸ 18 May 2020

با شروع فصل برداشت سه محصول دانه روغنی کلزا، گندم و جو در گلستان، سازمان جهادکشاورزی به همراه برخی دستگاه‌های متولی ۱۷۱ مرکز خرید تضمینی در نقاط مختلف ۱۴ شهرستان این استان دایر کردند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان امروز دوشنبه در حاشیه بازدید از برخی مزارع گندم و کلزا شهرستان در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ مقدار ۳۵۰ هزار هکتار گندم، ۸۰ هزار هکتار جو و ۵۳ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در این استان شمالی کشت شده است.

مختار مهاجر افزود: پیش بینی برداشت این سه محصول در مجموع افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن آن گندم، حدود ۱۷۰ هزار تن جو و افزون بر ۱۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا خواهد بود که با قیمت تضمینی اعلام شده از کشاورزان گلستان خریداری می‌شود.

به گفته وی، قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم درسال جاری ۲۵ هزار ریال و هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال اعلام شده و خرید جو نیز به صورت توافقی انجام می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان با اعلام آمادگی مراکز خرید برای تحویل گندم، جو و دانه روغنی کلزا در این استان اضافه کرد: برداشت دانه روغنی کلزا شروع شده و تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ تن از این محصول خریداری شد و برداشت گندم و جو نیز طی چند روز آینده ابتدا از مناطق شمالی و شرقی و به تدریج از دیگر نقاط استان گلستان شروع می‌شود.

مهاجر ادامه داد: امسال دو هزار ۸۰۰ دستگاه کمباین که تعداد زیادی از آنها کارت معاینه فنی دریافت کردند، عملیات برداشت گندم، جو و دانه روغنی را در استان گلستان برعهده دارند.

وی به کشاورزان گلستان توصیه کرد که باتوجه به خشک شدن گیاه (گندم، جو و دانه روغنی کلزا) و افزایش تدریجی دمای هوا، مراقب مزارع خود و جلوگیری از آتش سوزی باشند.

گلستان قطب کشاورزی کشور است و در تولید گندم بلحاظ کیفیت و کمیت به ترتیب رتبه اول و دوم ایران را داراست.

دلیل کیفیت بالای گندم تولیدی استان گلستان وجود گلوتن در آن است که باعث مرغوب شدن آرد و نان می‌شود.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار