همتی گفت: عملیات برداشت محصولات جالیزی از اوایل خرداد شروع شده و تا اواسط تیر ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 01 June 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان: «مهدی همتی»، با اشاره به آغاز برداشت محصولات جالیزی در قیر و کارزین به خبرنگاران گفت: عملیات برداشت این محصولات از اوایل خرداد شروع شده و تا اواسط تیر ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی قیر و کارزین افزود: پیش بینی می شود بیش از 120 هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان تولید شود که به میادین سراسر کشور و کشورهای همسایه همچون روسیه، عراق و افغانستان ارسال می شود.

وی اضافه کرد: انواع محصولات جالیزی شامل خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک و انواع رقم های «هیبرید شمام» از جمله «ملون» و «جانا» در سطحی بالغ بر سه هزار هکتار در این شهرستان کشت شده است.

همتی عنوان کرد: بیشترین سطوح زیر کشت محصولات جالیزی در شهرستان قیر و کارزین به ترتیب متعلق به خربزه، انواع «شمام»، هندوانه، طالبی و «گرمک» است.

وی ادامه داد: میانگین تولید این محصولات در مزارع قیر و کارزین نزدیک به 35 تن در هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و دانش و تلاش کشاورزان، محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

همتی اعلام کرد: در سال زراعی جاری هزینه تولید محصولات کشاورزی به ویژه، محصولات صیفی و جالیزی افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیر و کارزین ادامه داد: رعایت الگوی کشت و سطوح ابلاغی، هماهنگی کشاورزان با مسئولین پهنه های کشاورزی و تنوع بخشی در محصولات کاشته شده در تنظیم بازار فروش محصولات حائز اهمیت است.

همتی تاکید کرد: استفاده از آبیاری تحت فشار به صورت تیپ و به کار گیری روش های کشت تونلی و کف پلاستیک در کاشت محصولات جالیزی مازاد بر کشت نشایی موجب شده علیرغم آب‌بر بودن این محصولات، مصرف آب در مزارع تا 40 درصد کاهش یابد.

وی با شاره به میزان مصرف آب برای کشت این محصولات گفت: به طور میانگین برای هر هکتار برای کشت محصولی مانند هندوانه در کشت های معمولی، بیش از 12 هزار متر مکعب آب صرف می شود.

همتی افزود: با توجه به مصرف حجم زیادی از رول های پلاستیکی در مزارع جالیز کشاورزان ملزم به رعایت محیط زیست و جمع آوری ضایعات از محل فعالیت و اراضی کشاورزی هستند.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال وابسته به کشاورزی در مناطق روستایی، عنوان کرد: از آغاز کشت تا پایان برداشت محصولات جالیزی بیش از سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شکل فصلی مشغول به کار خواهند بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیر و کارزین اعلام کرد: در سال زراعی گذشته 123 هزار تن انواع محصولات جالیزی از سطحی بالغ بر 3600 هکتار در قیر و کارزین تولید شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار