افزایش تولید میوه‌های چون توت فرنگی، هلو و شلیل در فصل بهار در مازندران در سالهای اخیر باعث شده تا در اوج برداشت این محصولات به دلیل نداشتن بازار در بازه زمانی کوتاه با افت شدید قیمت و همچنین ضایعات مواجه شده که در هر ۲ حالت کشاورزان دچار ضرر و زیان می شوند.
کد خبر: ۸۵۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ 01 June 2020

افزایش تولید میوه‌های چون توت فرنگی، هلو و شلیل در فصل بهار در مازندران در سالهای اخیر باعث شده تا در اوج برداشت این محصولات به دلیل نداشتن بازار در بازه زمانی کوتاه با افت شدید قیمت و همچنین ضایعات مواجه شده که در هر ۲ حالت کشاورزان دچار ضرر و زیان می شوند.

ایرنا- اگرچه این میوه ها همواره مشتریانی پر و پا قرص داشته و در وضعیت نوبرانه تحت هر شرایطی و با هر نرخی خریداردارد ، اما با توجه به کوتاه بودن زمان برداشت، افزایش تولید و فسادپذیری این میوه ها دراوج برداشت و بازه زمانی کوتاه مدت با افت شدید قیمت و چه بسا بخشی نیز به ضایعات تبدیل می شود.

کارشناسان باغبانی مازندران معتقدند میوه های لوکس و مجلسی هلو، شلیل و توت فرنگی تولیدی استان به دلیل قیمت بالا و وجود تقاضا برای فرآوری مقرون به صرفه نیستند و در نتیجه صنایع تبدیلی این میوه ها نیز در این خطه ایجاد نشده است و تنها راه کمک به کشاورزان و حفظ تولید ،توجه به بازار صادراتی برای تازه خوری این میوه ها است.

توت فرنگی استان مازندران نخستین میوه بهاری در استان است که از اواخر فروردین وارد بازار می شود و قیمت نوبرانه این محصول خوش رنگ امسال تا ۵۰ هزار تومان در هر کیلو گرم به فروش رفته است، اما قیمت همین میوه پس از گذشت حدود ۲۰ روز در هر کیلوگرم به ۲۰هزار تومان و اکنون به نسبت کیفیت ، درشت و ریز بودن بین هفت تا ۱۳هزار تومان به وفور عرضه می شود.

گزارش های میدانی خبرنگار ایرنا از از بازار میوه و تره بار نرگسیه و امیر مازندرانی ساری نشان می دهد به دلیل افزایش عرضه ،بر خلاف گذشته اکنون تقاضا برای خرید توت فرنگی فقط به تازه چین آن است و بهترین توت فرنگی کیلویی ۱۳هزار تومان به وفور وجود دارد.

وجود انبوهی از توت فرنگی پلاسیده که با قیمت بسیار پائین هم آماده عرضه است ، اما خریداری وجود ندارد و مطمئنا باید به دور ریخته شود نیز نگران کننده است ، اما همین میوه اگر بازار صادراتی آن فراهم شده بود، به عنوان یک میوه مجلسی در بالاترین سطح قیمتی قابل عرضه بوده است.

طبق آمار جهاد کشاورزی ،مازندران با سطح زیر کشت یکهزارو ۵۰۰ هکتار پس از استان کردستان رتبه دوم تولید توت فرنگی را در کشور دارد.از یک بوته توت فرنگی تا سه مرحله برداشت می شود و متوسط برداشت توت فرنگی در هر هکتار ۱۰ تن است.
توت فرنگی میوه ای است که هر چه بیشتر نور آفتاب دریافت کند ، رنگش قرمزتر ، مزه اش شیرین تر ، کیفیتش بیشتر و خوش طعم تر می شود.

شلیل و هلو از دیگر میوه های بهاری استان مازندران هستند که در چهار سال اخیر سطح زیر کشت آن تا سه برابر افزایش یافته است. اکنون ۱۰ هزار هکتار از زمین های شرق استان زیر کشت این میوه است که طبق آمار جهاد کشاورزی بیش از ۲۵۰ هزار تن از این میوه ها امسال برداشت و روانه بازار می شود.

در حال حاضر میوه شلیل و هلو نوبرانه با قیمت ۲۵تا ۳۵هزار تومان در فروشگاه های استان مازندران به فروش می رود که این قیمت در بازار روزها تا ۲۰هزار تومان در هر کیلو گرم شکسته می شود.

طبق اعلام رسمی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون سه برابر نیاز داخلی هلو و شلیل در کشور تولید می شود و ایران رتبه هفتم جهان را در تولید این محصولات باغی دارد و در این بین استان مازندران یکی از پنج استان تولید کننده عمده هلو و شلیل است.

قیمت گیلاس منطقه لاریجان از توابع شهرستان آمل که برداشت آن نیز آغاز شده است تا ۶۰ هزار تومان در هر کیلوگرم در فروشگاه ها عرضه می شود که این میوه نیز همانند دیگر میوه های مجلسی استان در بازه زمانی کوتاه با افت شدید قیمت مواجه خواهد شد.

مازندران ۲هزار هکتار باغ گیلاس دارد و نخستین برداشت این میوه بهاری از حدود یکهزارو ۵۰۰هکتار از باغ‌های لاریجان آمل آغاز شده است.

لزوم بهره برداری از پایانه صادراتی محصولات کشاورزی مازندران در جویبار

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که میوه های نوبرانه و مجلسی بهاری استان درآمد زایی بسیار مناسبی برای کشاورزان دارد، گفت: به دلیل نبود بازار صادراتی کیف کوک تولید کنندگان در یک بازه زمانی کوتاه در زمان اوج برداشت از بین رفته و حتی منجر به ضرر و زیان نیز می شود.

هادی ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: با فنی تر شدن فعالیت باغداری وشرایط مناسب آب و هوایی توجه به کشت میوه های بهاری توت فرنگی ، هلو و شلیل طی چهار سال اخیر در مازندران بسیار جدی تر شده و شاهد افزایش چشم گیر تولید در این گونه از میوهای مجلسی هستیم.

وی با بیان این که همه میوه های بهاری استان از بازار پسندی صادراتی برخودار هستند و به طور یقین مشتریان با قیمت بالاتر از حد انتظار برای این میوه ها هزینه می کنند، اظهار داشت: به دلیل فساد پذیری و کوتاه بودن زمان برداشت ، بخشی کمی از این میوه ها با قیمت مناسب و دلخواه کشاورز به فروش می رود و مابقی علاوه بر افت شدید قیمت تا یک چهارم قیمت نوبرانه ، به ضایعات نیز تبدیل می شود.

وی وضعیت تولید امسال توت فرنگی ، هلو و شلیل مازندران را بسیار مناسب تر از سال های قبل توصیف کرد و گفت: از آنجایی که بسیاری ازباغ های این میوه ها در استان طی پنج سال اخیر کشت شده و در واقع جوان هستند ، به طور یقین هر ساله افزایش چشم گیر تولیدات این محصولات مواجه خواهیم شد.

وی متوسط عمر باغ هلو و شلیل در اراضی شرق مازندران را پنج تا هفت سال دانست و گفت: امسال در هر هکتار ۲۵تن هلو و شلیل تولید می شود که این مقدار تولید برای باغ های جوان پنج ساله است و طبق تحقیقات کشاورزی با افزایش سن درختان شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این نکته که باغداران شرق استان مازندران باید نهال درختان هلو و شلیل را بکارند، تصریح کرد: به دلیل وجود رطوبت بیشتر در منطقه مرکزی و غرب استان ، به هیچ عنوان کشت این میوه ها در این مناطق توصیه نمی شود.

ایزدی با بیان این که به دلیل نبود بازار صادراتی بخشی از میوه های هلو و شلیل استان علاوه بر کاهش شدید قیمت به ضایعات تبدیل می شود، گفت: معمولا فرآوری میوه های لوکس و مجلسی نیز مقرون به صرفه نیست و تنها راه حمایت از کشاورزان مازندران بهره برداری از پایانه صادراتی محصولات کشاورزی جویبار است.

پایانه محصولات کشاورزی مازندران در جویبار نخستین مرکز لجستکی صادراتی محصولات کشاورزی این استان است که در ۲ فاز در دست اجراست. فاز اول این واحد زیرساختی در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار در دست ساخت قرار دارد و قرار است تا پایان شهریور امسال به بهره برداری برسد.
این پایانه شامل سالن های مجهز به دستگاههای خنک کننده و سرماساز در حال تکمیل است. این پایانه در زمان بهره برداری تمامی امکانات تاسیساتی و تجهیزات لازم را برای آماده سازی، نگهداری، بازاریابی محصولات کشاورزی جهت تنظیم بازار داخلی و توزیع مدرن علمی محصولات کشاورزی و شیلاتی و تسهیل و تسریع در صادرات به طور یکپارچه فراهم می کند.

آماده‌سازی و بازاریابی محصولات کشاورزی به میزان ۳۳۰ هزار تن، نگهداری و ذخیره‌سازی ۹۰ هزار تنی انواع میوه، سبزی، گوشت قرمز و سفید و سایر محصولات، بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی، ایجاد و معرفی برند ایرانی برای محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی و اصلاح نظام نوین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از جمله اهداف این پایانه است.
مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که تاکنون به دلیل نداشتن پایانه صادراتی توفیق چندانی در امر صادرات این محصولات نداشت و پیش بینی می شود با راه اندازی پایانه صادراتی "رماک" بخش زیادی از مشکلات این خطه شمال کشور در صادرات انبوه محصولات کشاورزی کاهش یابد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار