سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های ورزشی و تصمیم گیری‌های جدید ستاد مقابله با کرونا در ورزش صحبت کرد.
کد خبر: ۸۵۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ 02 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص آخرین جلسه‌ ستاد مقابله با کرونا در ورزش گفت: جلسه‌ بیست و دوم از ستاد مقابله با کرونا در ورزش، در حالی برگزار شد که به لطف خدا، در بسیاری از استان‌ها شرایط بسیار خوبی داریم و حتی شهر‌های زرد هم وضعیت سفید پیدا کردند؛ اما هنوز هم مناطقی هستند که متاسفانه شرایط قرمز دارند. جامعه‌ی ورزش، جدا از دیگر بخش‌های اجتماع نیست. رشته‌هایی که در بخش‌های مختلف تیمی و انفرادی اجازه‌ی بازگشایی دریافت کردند، شرایط بهتری را تجربه می‌کنند.

بعضی پروتکل ها نیاز به بازبینی دارد

خلیلیان ادامه داد: نمایندگان وزارت بهداشت هم در جلسه حضور داشتند. بعضی پروتکل‌ها نیاز به بازبینی داشتند و روی آن‌ها بحث شد. همچنان، همکاران ما به همراه کارشناسان بهداشت و درمان، در پی بررسی مجدد پروتکل‌ها هستند.

او افزود: بعضی مشاغل به حق، اظهار نگرانی کردند، اما هنوز نتوانسته ایم فرصتی را برای آن‌ها فراهم کنیم؛ چرا که به عنوان مثال، وزارت بهداشت هنوز اجازه‌ی بازگشایی استخر‌های سرپوشیده را نداده است. همچنان پیگیر هستیم، همکاران ما مجددا به وزارت بهداشت رفتند. بنا است استدلال‌های کامل تری را ارائه کنند و شرایط را به شکل کامل تری بازبینی کنیم. اگر شرایط شیوع ویروس کرونا، ثابت بماند یا روند کاهشی را ادامه دهد، به نظر می‌رسد افق‌های بهتری پیش رو داریم. اما اگر این اتفاق نیفتد، واقعا نگران‌تر خواهیم شد.

خلیلیان ادامه داد: در این شرایط، باید دید ستاد مقابله با کرونا در کل کشور، که در وزارت بهداشت دائما در حال رصد است، چه تصمیمی خواهد گرفت. مسلما جامعه‌ی ورزش از کل اجتماع جدا نیست.

خلیلیان: همکاری تیم‌ها خوب بوده است / شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد، اما ورزش مقدس است

کرونا ، شاید تا یک سال آینده همراه ما باشد

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: می‌دانیم که نمی‌توان روز یا ساعتی را به عنوان پایان کرونا یا مرگ کرونا اختصاص داد. کرونا، حداقل تا یک سال، در کشور ما وجود خواهد داشت تا واکسن و البته دارو تهیه شود؛ لذا به جامعه‌ی ورزش و کل اجتماع توصیه می‌کنیم به رعایت، مقاومت، حفظ روحیه و البته مبارزه با کرونا در خود ورزش ادامه دهند. فعالیت‌هایی مانند فوتبال که بازگشایی شدند یا دیگر رشته‌هایی که به شکل انفرادی یا تیمی مشغول فعالیت هستند، از خطر مصون نیستند؛ اما نمی‌شود تا پایان فرضا ده سال آینده پنهان شویم یا نتوانیم فعالیت‌های عادی را انجام دهیم. باید هم قوی‌تر با کرونا برخورد کنیم و هم اصول بهداشتی و پارامتر‌های اساسی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت به خوبی طراحی کردند را رعایت کنیم. باید در بخش اجرای این پارامتر‌ها کمک کنیم تا مردم سالم‌تر بمانند.

او گفت: شاهد هستیم که مترو، اتوبوس و بسیاری از مراکز مختلف باز شده اند و این نشان می‌دهد، مردم می‌توانند به فعالیت‌های روزمره و عادی خود برگردند. تنها بعضی مکان‌ها مانند مدارس و یا حتی دانشگاه‌ها شرایط سختی دارند.

بیشتر فعالیت های ورزشی ، بازگشایی شدند

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: عمده‌ فعالیت‌های ورزشی، بازگشایی شدند و البته نگرانی‌هایی به اطلاع ما می‌رسد و دائم در حال بررسی هستیم. به عنوان مثال، درباره‌ فعالیت‌هایی که بازگشایی نشده و نگران هستند؛ مانند برخی باشگاه‌های بدن سازی در مناطق قرمز که خواهش می‌کنم طبق آخرین پروتکل و اطلاعیه‌ی شماره ۱۱ ما، به اصول بیشتر توجه کنند. دیگر نکات، مجوز گرفتن از مراکز بهداشت شهرستان‌ها، ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و همکاری با اداره کل وزارت ورزش و جوانان است. در تلاش هستیم تا نهایتا به سمت و سویی برویم که ورزش و سلامتی جامعه‌ی ورزش آسیب نبینند.

پروتکل ابلاغی به تیم های فوتبال ، به بهترین نحو طراحی شد

خلیلیان درباره‌ی انتقاداتی که به پروتکل ابلاغی تیم‌های لیگ برتری وارد می‌شود، گفت: هر چیزی در نوع خود قابل انتقاد است. پروتکلی که تهیه شده بود، پروتکل بسیار کاملی بود، که وقتی به وزارت بهداشت رفت، دستخوش تغییر و تحول شد. نمی‌دانم بگویم سختگیرانه‌تر شد یا دقیق‌تر تدوین شد. بعضی مسائل، بسیار عادی است. ما تا به حال با کرونا مواجه نشده بودیم؛ مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و یا حتی سارس نیست. یک موضوع جدید است و از طرفی، چون فوتبال خاص و پر التهاب است، یک سری شرایط ویژه‌ای را هم به دنبال دارد. به عنوان یک پزشک بی طرف، که دلسوز مردم و ورزش هستم، معتقدم پروتکل به بهترین نحو طراحی شد، اما به مرور، مانند همه‌ی کشور‌ها نیاز به بازبینی دارد. دوستان در وزارت بهداشت را قانع کردیم که نیاز به بازبینی دارد. یک مشکل که بهاروند اشاره کرد، موضوع تعداد مبتلایان به کرونا است. نباید یک تعداد محدود باشد؛ باید برحسب درصد تعیین کنیم. این موضوع را کاملا پذیرفتند و فکر می‌کنم طی چند روز آینده اصلاح و به ما ابلاغ کنند.

خلیلیان: همکاری تیم‌ها خوب بوده است / شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد، اما ورزش مقدس است

تست، به عنوان ضرورت باید در دسترس باشد

او افزود: دیگر موضوع، این است که اگر یک ضرورت را اعلام می‌کنیم، که باید تست PCR انجام شود، پس باید در دسترس باشد. منظور، رایگان بودن نیست، اما حداقل دو یا سه شهر اعلام کردند ما چنین تستی نداریم که بخواهیم انجام دهیم. از تهران برای آن‌ها امکانات را هماهنگ کردیم. در مجموع، وقتی باشگاه‌های حرفه‌ای در این سطح فعالیت می‌کنند، باید اولویت اولشان، سلامتی اعضاء باشد. طبیعی است که تصمیم گیری در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، به عهده‌ هیئت رئیسه باشد. ما تنها به خاطر شرایط قانونی و نیاز‌هایی که جامعه‌ی فوتبال دارد، تا جایی که بتوانیم تسهیل کننده و در کنارشان هستیم. الزاماتی که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند، الزامات بسیار جدی است و در راستای حفظ سلامت است. هیچ فردی به دنبال اشکال گیری و ایراد‌های بزرگ نیست. خلیلیان تاکید کرد: همکاری باشگاه‌ها با مسئولین بهداشت، چه در هیئت‌های پزشکی استان‌ها که طبق بخشنامه است و چه با خود هیئت‌های فوتبال، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، باعث می‌شود هم کمترین آسیب در مجموع وارد شود و هم بهترین نتیجه را بگیریم.

سازمان لیگ فکر می کند تیم ها ، آمادگی عمومی داشته اند

خلیلیان اظهار کرد: مسئله‌ محدودیت تمرین تیم‌های فوتبال، در حیطه‌ی وظایف ما نیست. تصمیم گیران در خود باشگاه‌ها و فوتبال هستند. استانداردی که در دنیا برای آماده سازی تیم‌ها مطرح می‌شود، ۶ هفته است. زمانی که لیگ‌ها می‌خواهند شروع شوند، اصطلاحا قبل از فصل، اردو‌های بسیار قوی برگزار می‌شود که کاملا درست است. تیم‌ها ۹ هفته بازی دارند. تیم‌ها، در طول سه ماه گذشته، طبق توصیه‌های خود ما باید برای موضوعاتی مانند اضافه وزن و انجام تمرینات انفرادی تحت نظر می‌بودند. شاید تفکر سازمان لیگ این بوده است که تیم‌ها آمادگی عمومی را دارند و برای آماده شدن، سه هفته را در نظر گرفتند. به عقیده‌ی من، کسی نمی‌تواند به آن‌ها ابلاغ صد در صدی برای سه هفته، داشته باشد. خود عزیزان فوتبالی باید تصمیم بگیرند. البته به من گفتند حداقل ۴ هفته را در نظر گرفته اند. نکته‌ی دیگر این است که، قبل از انجام تست‌ها، بعضی تمرینات شروع شده بود و این موضوع محل اشکال است.

اسناد محکمه پسند را در اختیار کمیته انضباطی می گذاریم

او افزود: گزارش‌هایی در این زمینه به ما رسیده است، اما ما نتوانستیم به این نتیجه برسیم که عدم التزام به این موضوع، باعث ایجاد آثار مخرب بیماری شده باشد. یک مورد است که هنوز گزارش کامل را از طرف بازرسی به ما تحویل نداده اند. اگر دریافت کنیم، قطعا گزارش را به فدراسیون فوتبال تحویل خواهیم داد و آن‌ها در کمیته‌ی انضباطی، تصمیم گیری خواهند کرد.

 خلیلیان ادامه داد: به هر حال، مصداق نقض دستورالعمل بوده است. دستورالعملی تهیه شده و کمی تغییر پیدا کرده است که ان شاءالله مجددا بررسی خواهد شد. اگر بنا باشد از دور، موضوع را بررسی کنیم و معدل بگیریم، طبق بررسی‌های میدانی، همکاری باشگاه‌ها بسیار خوب بوده است و توانستند تست‌ها را انجام دهند، حتی برخی تست دوم را هم انجام دادند.

خلیلیان: همکاری تیم‌ها خوب بوده است / شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد، اما ورزش مقدس است

تست سرولوژیک، کارآیی چندانی ندارد

خلیلیان درباره مورد موثق بودن نتیجه‌ تست‌ها، تصریح کرد: باید گفت، تست سرولوژیک، به هیچ عنوان برای این موضوع، کارآیی نخواهد داشت. هر آزمایشگاهی، نمی‌تواند تست PCR انجام دهد. از وزارت بهداشت استعلام گرفتیم، کمی زمان برد تا پاسخ دهند، اما در اغلب استان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، آزمایشگاه‌هایی که این تست را انجام می‌دهند، تائید کرد. بحث آزمایش، یک بحث حقوقی است و حقوق فرد و کسی که هزینه را پرداخت می‌کند، مطرح است. به پزشکانی که در تیم‌های باشگاهی، با جدیت و همت بلند تلاش می‌کنند، اعتماد داریم. عملکرد خوبی ارائه کردند و دلسوزانه عمل کردند؛ طبق گزارشی که در ستاد کرونا ارائه شد از سطح دستورالعمل ما هم جلوتر رفتند.

او ادامه داد: : ماهر، نماینده‌ وزارت بهداشت، اظهارات بسیار کامل و قاطعی داشت. ماهر گفت غیرممکن است در شهری، شخصی به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کند و مدعی شوند تست PCR انجام نمی‌دهند. من دو شهر را معرفی کردم، ایشان تعجب کرد و قول رسیدگی و پیگیری داد.

مهارت فرد گیرنده، در دقت تست موثر است

خلیلیان ادامه داد: درباره‌ بحث دقت تست‌ها، چند چالش داریم. یکی از این چالش‌ها، نحوه‌ اخذ تست است. این تست، از طریق مخاط بینی یا سواپ گلو انجام می‌شود. نحوه‌ گرفتن تست، نیازمند دقت است و باید شخص، حرفه‌ای باشد. مانند تست خون نیست که به سادگی بتوان رگ گرفت. آزمایشگاه‌هایی، که به شکل رندوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و افراد متخصصی حضور دارند که در برگه‌ آزمایش مهر می‌زنند، کمتر مورد سوال قرار می‌گیرند؛ مگر این که گزارش‌هایی کاملا مستند و محکمه پسند ارائه شود؛ که به شکل محرمانه به وزارت بهداشت ارسال می‌کنیم و حتما قابل رسیدگی است. این، یک موضوع حقوقی است و شوخی نیست. نمی‌شود تست مثبت را منفی اعلام کنند و یا بالعکس. به نظر، این اظهارات بیشتر، حواشی فوتبالی و رسانه‌ای است. باید اعتماد داشته باشیم؛ بازیکنان جزء سرمایه‌های کشور ما هستند و باشگاه‌ها امانتدار این سرمایه هستند. پزشکانی که در باشگاه‌ها حضور دارند، بزرگترین چشم ناظر وزارت بهداشت هستند. اساتیدی هستند که به آن‌ها وثوق داریم و امیدواریم کمترین خدشه در این روند وارد شود.

ورزش پاک و مقدس است

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: من بعید میدانم تیمی، عمدا تعداد تست‌های مثبت را بیشتر اعلام کند. ورزش پاک است و فوتبال، مقدس‌تر از این مسائل است. شیطنت‌ها و سادگی‌هایی ممکن است باشد. ممکن است اتفاقاتی هم افتاده باشد، که مورد تائید نباشند؛ اما باید با مدرک و به طور مستند گزارش ارائه شود. ورزش، مقدس است، چه در زورخانه و کشتی، چه در هر رشته‌ی دیگری، اصولا یک هنجار است؛ نباید آن را به ناهنجار تبدیل کرد. این جا، نقش رسانه‌ها پر رنگ می‌شود.

خلیلیان همچنین گفت: موضوع مجوز به تیم‌ها، برای انجام دیدار‌های تدارکاتی، در دستور کار است. درباره‌ تاریخ، بحث وجود دارد. بعضی تیم‌ها کمی زود شروع کردند و پس از این که ما خواهش کردیم، کاملا رعایت کردند. مسلما از تمرین واجب‌تر، بازی‌های تدارکاتی است. باید تیم‌ها فرصتی به ما بدهند تا مجوز بگیریم و به آن‌ها اعلام کنیم.

خلیلیان: همکاری تیم‌ها خوب بوده است / شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد، اما ورزش مقدس است

عدم انجام تست، سادگی است

خلیلیان تصریح کرد: هیچ موضوع صد در صدی وجود ندارد. در مکالمه‌ تصویری با سهیل مهدی، گزارشی ارائه شد. گفته شد در پروتکل فیفا، تست PCR نیست که به نظر، خیلی بعید می‌آید. در کشور‌های پیشرویی مانند آلمان، ایتالیا و کره این کار، انجام می‌شود. اگر نباشد هم، سادگی می‌کنیم اگر این تست را انجام ندهیم. انجام تست، باعث شد تعدادی از بیماران شناسایی و قرنطینه شوند. فرصت بسیار خوبی شد. ورزشکاران، از لحاظ ریوی و توان جسمی، توان خوبی دارند و مشکلی نبود. خیلی از بیماران، ممکن است عارضه‌ای نداشته، اما ناقل بیماری باشند.

او اضافه کرد: بحث دیگری وجود داشت، درباره‌ اتاق‌های انفرادی که اختلاف نظر بود. فیفا گفته است ۱.۶ متر و وزارت بهداشت گفته است ۲ متر باشد. همکاران قول دادند که این موضوع بررسی شود، تا اگر بتوانیم در این بخش هم تجدید نظر کنیم. در دیگر زمینه‌ها، فیفا شاید کمی سختگیرانه‌تر برخورد کرده است.

باید موضوع استخرها، بیشتر بررسی شود

خلیلیان در پایان گفت: در ضدعفونی کردن، از کلر، اوزون و گاز کلر استفاده می‌شود. آب استخر‌ها مشکلی ندارد. بیشترین ایرادی که همکاران وارد می‌کنند، درباره‌ی رختکن‌ها و محیط نمناک استخر‌ها است. در حال تلاش هستیم، با تهویه‌های بسیار سنگین این موضوع را حل کنیم. به باشگاه‌های بدنسازی هم توصیه می‌کنم تهویه‌های کاملا حرفه‌ای نصب کنند. خیلی موضوع مهمی است. استخر‌های روباز، کمترین مشکل را دارند، که اجازه‌ی بازگشایی هم گرفتند. در مناطق قرمز هم، با مجوز مراکز بهداشت، می‌توانند بازگشایی شوند. آب کلردار، نه تنها مشکلی ندارد، بلکه ضدعفونی کننده نیز هست. تنها موضوع مهم این است که، غلظت ۳ ppm را به ۵ ppm تغییر بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار