کد خبر: ۸۵۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷ 03 June 2020

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیاز به نظام مراقبت از راه دور سالمندان و خدمات مبتنی بر جامعه به ویژه برای سالمندان آسیب پذیر را، امر ضروری و قابل توجه دانست.

تابناک/ آبتین حیدرزاده در نشستی که به منظور بررسی چالش‌های برنامه سلامت سالمندان با محوریت توسعه فن‌آوری در خدمات رسانی به سالمندان در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، نیاز به نظام مراقبت از راه دور سالمندان و خدمات مبتنی بر جامعه به ویژه برای سالمندان آسیب‌پذیر را  امر ضروری و قابل توجه دانست.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به گسترش و همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای مربوط به سلامتی، اظهار داشت: همه‌گیری ویروس کرونا یکی از مهمترین وقایع این روزها است که ترس از مبتلا شدن به این بیماری، نگرانی‌های زیادی را برای همه گروه‌های سنی به همراه داشته است.

حیدرزاده سالمندان و گروه‌های دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون و نقص ایمنی بدن، را از گروه‌های پرخطر در ابتلا به این بیماری ذکر کرد و گفت: مدیریت مصرف دارو در سالمندان به علت حساسیت بالاتر آنها، باید با دقت بیشتری انجام گیرد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: در سالمندان به علت اختلال در متابولیسم دارو، مصرف داروهای مختلف و زیاد، به علت بیماری‌های مزمن مختلف همچنین اختلال عملکرد اعضای بدن، احتمال بروز مشکلات ناشی از مصرف دارو در این گروه بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عموما سالمندان، با مشکلات متعدد و با مراجعات مکرر برای دریافت خدمات، به خدمت دهندگان مختلف مراجعه می کنند، گفت: داشتن مشکلات متعدد و مراجعه به پزشکان مختلف موجب می‌شود تا سالمندان مجبور به مصرف داروهای زیادی شوند و مصرف بیش از چند دارو با هم نیز ممکن است موجب بروز عارضه تداخلات دارویی شود که این مهم، مســتلزم توجه جدى است.

حیدرزاده ادامه داد: گروه سالمندان نسبت به سایر گروه ها نیاز بیشتری به خدمات درمانی و سلامت دارند. گروه سالمندان در همه جای دنیا نیازشان اغلب به دارو، خدمات بستری و … بیشتر است از این رو، باید این گروه سنی را بیشتر مورد توجه قرار داد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که نیازهای جسمانی در سنین پیری از اهمیت فراوانی برخوردار است، اظهار داشت: مسایل روانی ناشی از سالمندی نیز، تحولات بسیاری در روش زندگی این گروه بوجود می‌آورد.

وی با بیان این که در دوره سالمندی شخص ممکن است بدلیل محدودیت‌های مربوط به تغییرات پیری برای بدست آوردن نیازهای اساسی به کمک دیگران نیاز داشته باشد، افزود: در این خصوص، آموزش بهداشت و شیوه زندگی سالم به سالمندان و افراد خانواده آنها امر مهمی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات پیری را کنترل و یا به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ نماید.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه در پایان با اشاره به بحران هایی که سالمندان تنها زیست و سالمندان پر خطر یا در معرض خطر دارند، یادآور شد: ما باید یک نظام مراقبتی برای سالمندان طراحی بکنیم. امروز ما حول محور مشکلات سالمندان در حیطه ی طرح یک مراقبت «نظام مراقبت از راه دور و مبتنی بر خدمات مبتنی بر جامعه»، برنامه‌ریزی و عمل می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار