کد خبر: ۸۵۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ 04 June 2020
 
موج دوم سایه شوم کرونا در کمین گیلان/ مسافران ویروس سوغات می برند

تابناک/تعطیلات روزهای اخیر سبب افزایش مسافرت به استان های شمالی به ویژه گیلان شده و با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در این استان مسئولان نگران شیوع موج دوم این ویروس هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سه ماهی است که از ورود ویروس تاج دار به ایران می‌گذرد سه ماهی که با همه سختی‌ها و محدودیت‌ها با تلاش مسئولان حوزه بهداشت و درمان به ویژه کادر درمان و پرستاران و مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه به خوبی مدیریت شد.

اما متأسفانه بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها شاهد هستیم که برخی از هموطنان به تصور مهار ویروس کرونا با هر تعطیلاتی بار سفر بسته و به شهرها و استان‌های دیگر می‌روند و با این سفر یا بیمار می‌شوند و یا در ظاهر سالم اما ناقل، آن را سوغات می‌برند. این موضوع سبب شده زنگ‌های خطر برای شیوع موج دوم کرونا و افزایش آمار مبتلایان و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی برخی از استان‌ها همانند گیلان که در ابتدا دوران شیوع کرونا بد و سختی را گذرانده و با تلاش کادر درمان و پرستاران و مشارکت شهروندان خود به یک مهار و کنترل نسبی دست یافته اند، به صدا درآید.

ورود ۷۵ هزار خودرو به گیلان در روز سه شنبه

مدیرکل راهداری گیلان نیز در گفتگویی با اشاره به آمار خودروهای ورودی به استان در تعطیلات اخیر، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها تنها در روز سه شنبه ۷۵ هزار و ۶۷۷ خودرو وارد استان گیلان شده است.

فریبرز مرادی با بیان اینکه در همین روز ۴۵ هزار و ۷۹۶ خودرو از استان گیلان خارج شده است، افزود: آزادراه قزوین - رشت با ۴۳ هزار و ۲۸۵ خودرو و آزادراه رامسر - چابکسر با ۱۷ هزار و ۹۷۷ محورهایی هستند که بیشترین ورود خودرو را به ثبت رسانده‌اند.

عدم مدیریت صحیح مسئولان در تعطیلات اخیر

گیلان این روزها با موج گسترده‌ای از مسافر و تراکم جمعیت و خودرو در اکثر مناطق گردشگری خود مواجه است، موضوعی که نگرانی مردم و مسئولان حوزه بهداشت و درمان را افزایش داده است.

علی احمدی یکی از شهروندان لاهیجانی است که این روزها شهرش شاهد حضور مسافران و گردشگران فراوانی است. علی در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از عدم توجه مردم به خطر کرونا، اظهار کرد: متأسفانه طی دو هفته اخیر و با تمام شدن ماه مبارک رمضان شاهد افزایش حضور مسافران در شهرستان لاهیجان هستیم.

وی با بیان اینکه گیلانیان همیشه مهمان نواز بوده اند، افزود: اما این روزها این مهمان نوازی زنگ‌های خطر را برای گیلانیان به صدا درآورده است. ما روزهای سختی را در ماه پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال گذرانده ایم.

علی با اشاره به اینکه چندین نفر از دوستان و آشنایان خود را به خاطر ابتلاء به ویروس کرونا از دست داده، گفت: نگرانم که بعد از هفته‌ها تلاش برای کنترل و مهار این ویروس در گیلان و با عادی شدن موقتی شرایط، امروز با این حجم گسترده مسافر و عدم رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی باز شاهد شیوع دوباره کرونا و بازگشت روزهای سخت به استانم گیلان و شهرم لاهیجان باشم.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچکدام از مسافرانی که من به عینه در این روزها دیده ام مسائل و نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بدون استفاده از ماسک و دستکش در معابر عمومی و مناطق گردشگری لاهیجان تردد می‌کنند.

علی با گلایه از عدم مدیریت درست مسئولان در تعطیلات اخیر، افزود: مسئولان گیلان باید شرایط سختی را برای ورود مسافر اعمال می‌کردند ما تازه به یک آرامش نسبی رسیده بودیم اما اخبار منتشر شده نشان از افزایش تعداد مبتلایان در گیلان طی روزهای اخیر دارد.

مراجعه روزانه ۵۰ بیمار کرونایی به مراکز درمانی گیلان

شامگاه چهارشنبه بود که سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگویی با هشدار از شیوع موج دوم کرونا در استان بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مسافران و شهروندان گیلانی برای جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا تأکید کرد.

آبتین حیدرزاده با اشاره به اینکه شمار بیماران مبتلا به کرونا در گیلان رو به افزایش است، گفت: روزانه ۵۰ نفر براثر ابتلاء به ویروس کرونا به بیمارستان‌های گیلان مراجعه می‌کنند و در صورت ادامه دار بودن این روند احتمال شروع موج دوم کرونا وجود دارد.

وی با بیان اینکه افزایش دوباره بیماران کرونایی ناشی از بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی است، افزود: مردم باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مسافرت‌های غیرضرور و حضور در اماکن عمومی پرخطر پرهیز کنند.

شیوع افسار گسیخته ابتلاء به کرونا در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در این استان هستیم، اظهار کرد: مهم‌ترین علت این افزایش عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هفته‌های اخیر در گیلان به واسطه حضور مسافران است.

ارسلان زارع با اشاره به مشارکت خوب مردم گیلان در سه ماه گذشته برای کنترل ویروس کرونا، افزود: شهروندان گیلانی همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک و دستکش استفاده و از تردد غیر ضرور و حضور در اماکن شلوغ جدا خودداری کنند.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان خطر شیوع موج دوم این بیماری را افزایش داده است، ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز دارو و واکسن مؤثر در درمان این ویروس کشف نشده همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به روند نزولی ابتلاء به این بیماری در ماه‌های گذشته در استان، گفت: متأسفانه عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افزایش مسافرت‌های غیر ضرور، حضور در مراکز خرید و تفرجگاه‌ها سبب شده تا ابتلاء به این ویروس روند افزایشی داشته باشد.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از شیوع افسار گسیخته کرونا در گیلان، اظهار کرد: میزان سرایت کرونا ویروس در بین افراد بسیار بالا است و تنها با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی می‌توان از انتقال این ویروس جلوگیری کرد.

متأسفانه با وجود همه هشدارها و تأکید مسئولان حوزه بهداشت و درمان مبنی بر عدم مسافرت غیرضرور به شهرها و استان‌های دیگر، در تعطیلات اخیر شاهد بودیم که مردم نسبت به این هشدارها بی توجه بوده و به نوعی تصور کرده اند که با برداشتن محدودیت‌های ترددی و آغاز فعالیت کسب و کارها، ویروس کرونا کنترل شده است در حالی که این بی توجهی به هشدارها عواقب ناگواری در روزهای آینده برای استان‌های گردشگر پذیر خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار