در گزارش زیر تصمیم گرفتیم تا دریابیم که چه موقع آب آشامیدنی معمولی می‌تواند به فرد آسیب برساند. ما به شما خواهیم گفت چه اتفاقی می‌افتد اگر بیش از حد مایعات در روز بنوشید.
کد خبر: ۸۵۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 08 June 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: بندرت فردی را می‌بینید که بدون بطری آب به ورزشگاه بیاید یا برای ناهار یا شام خود آب ننوشد. با این حال، جذب این مایعات می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی شود، که خلاص شدن از آن بسیار دشوارتر از آن است که از مصرف اضافی آب خودداری کنید.

در این مطلب تصمیم گرفتیم تا دریابیم که چه موقع آب آشامیدنی معمولی می‌تواند به فرد آسیب برساند. ما به شما خواهیم گفت چه اتفاقی می‌افتد اگر بیش از حد مایعات در روز بنوشید.

۱. بلافاصله قبل از خواب آب ننوشید

برای اینکه از نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب خودداری کنید، حداقل دو دلیل وجود دارد.
حالت اول یک اختلال خواب احتمالی است. این احتمال وجود دارد که شما نیاز مکرر به رفتن به توالت در شب داشته باشید؛ و هنوز مشخص نیست که چه مدت بعد از این طول می‌کشد تا دوباره بخوابید.
دلیل دوم این است که در شب کلیه‌های ما کندتر از روز عمل می‌کنند. به همین دلیل، صبح ممکن است از تورم قابل توجه صورت و اندام، "خوشحال نشوید".

۲. در حین تمرین شدید آب ننوشید

به گفته دانشمندان، استفاده از مایعات در طول فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به زوال در طول یا بعد از تمرین منجر شود. این در شرایطی است که به دلیل ورزش، ورزشکار احساس گرما می‌کند و غالباً با آب بسیار زیاد باعث عدم تعادل الکترولیتی‌ها می‌شود.
در نتیجه، می‌توانید احساس کنید:
سردرد
حالت تهوع
سرگیجه
علاوه بر این، وارد شدن مقدار زیاد آب در خون، وظیفه قلب که پمپاژ خون است را زیاد می‌کند، افزایش حجم خون فشار غیر ضروری بر روی رگ‌های خونی و قلب وارد کرده که مملو از خطر برای افرادی است که قلب آن‌ها ضعیف شده است.

۳. اگر ادرار روشن شده است

ادرار کاملاً روشن، نشانه‌ای از سلامتی نیست بلکه نشان می‌دهد که شما در طول روز آب زیادی می‌نوشید، حتی اگر تشنه نباشید. (ادرار باید زرد کمرنگ باشد) این می‌تواند به افت سطح سدیم در بدن منجر شود، که مملو از عواقب ناخوشایند تا سکته قلبی است؛ و همین طور باعث کار زیاد کلیه‌ها و خستگی مفرط شود.

۴- از خوردن غذا‌های تند با آب خودداری کنید

مخصوصاً وقتی صحبت از فلفل‌های چیلی می‌شود. واقعیت این است که سوزش در دهان هنگام خوردن چنین غذایی ماده‌ای به نام کپسایسین را تحریک می‌کند. کپسایسین یک مولکول غیر قطبی است و درد را می‌توان تنها با رقیق کردن آن با مولکول‌های مشابه که به عنوان مثال در شیر یافت می‌شود کاهش داد.

اگر فلفل را با آب بنوشید، متشکل از مولکول‌های قطبی باشد، به شما امکان می‌دهد کپسایسین در سراسر دهان و مری پخش شود، که این فقط وضعیت را بدتر می‌کند.

۵- در طول و همچنین بلافاصله بعد از غذا آب ننوشید

نوشیدن ناهار با آب می‌تواند باعث سوء هاضمه شود. دلیل این امر این است که هنگام غذا خوردن، ما فعالانه بزاق تولید می‌کنیم که حاوی آنزیم‌های لازم برای هضم مناسب است.

هنگام نوشیدن آب، میزان بزاق کاهش می‌یابد. به همین دلیل، ضایعات سمی غیر قابل هضم از خود مواد غذایی معمولی می‌توانند در بدن جمع شوند. با بیش از حد خنک کردن آب یا جایگزینی آن با یک نوشیدنی الکلی، می‌توان اوضاع را تشدید کرد.

۶. از شیلنگ باغ آب ننوشید

حتی اگر شیلنگ با سیستم تمیز کردن مناسب به لوله آب وصل شود. مواد موجود در لوله ممکن است برای سلامتی مضر باشد.
مواد ارگانوتین سیستم غدد درون ریز را مختل می‌کنند.
آنتیموان بر روی کبد و کلیه تأثیر منفی می‌گذارد.
فتالات باعث کاهش هوش و تأثیر منفی بر رفتار شخص می‌شود.

۷. نوشیدن آب با شیرین کننده‌ها نامطلوب است

این توصیه برای کسانی که سعی در خداحافظی با وزن اضافی و مصرف بیش از حد آب برای کاهش وزن هستند، مهم است. شیرین کننده‌های مصنوعی به افزایش اشتها و افزایش وزن کمک می‌کنند. به هر حال، شیرین کننده‌ها حتی می‌توانند در آب خریداری شده با طعم آب لیمو موجود باشند.

۸- همه می‌دانند که شما نمی‌توانید آب دریا بنوشید. چرا؟

همه ما می‌دانیم که شما نمی‌توانید آب دریا را بنوشید، اما کمتر کسی فکر می‌کند که چگونه می‌تواند به سلامتی آسیب برساند.
ابتدا، بیشتر آب دریای ساحلی حاوی ویروس‌های بیماری زا در انسان است؛ بنابراین، حتی اگر به طور تصادفی در هنگام شنا کمی آب در دهان خود جمع کنید، اگر نمی‌خواهید تعطیلات را با یک عفونت روتاویروس با تمام علائم ناخوشایند آن خراب کنید، آن را تف کنید.

ثانیا، حاوی مقادیر زیادی نمک است که بدن ما برای از بین بردن آن‌ها حتی به مایعات بیشتری نیاز دارد. این می‌تواند باعث کم آبی شدید شود.

۹- با نوشیدن زیاد آب، کلر اضافی وارد بدن می‌کنید

نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند شما را در خطر مصرف بیش از حد کلر قرار دهد؛ و زمانی که این اتفاق می‌افتد، شما در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار خواهید داشت.

۱۰- اگر بیش از حد آب بنوشید چه اتفاقی می‌افتد؟

ضربان قلب بالا، تهوع و استفراغ، تورم و تغییر رنگ کف دست ها، پا‌ها و لب ها، ضعف ماهیچه، خستگی، هیپوکالمی (کم شدن یون‌های پتاسیم که منجر به اسهال و تعریق شدید می‌شود) و با سوء مصرف مایعات، بیماری مانند هیپوناترمیا ایجاد می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند آب را درست مصرف کنید، زیرا نه تنها برای سلامتی بلکه برای زندگی می‌تواند خطرناک باشد.
در بیماران مبتلا به هیپوناترمی (کم شدن سدیم در خون) مشاهده شده است:

گرفتگی عضلات
سردرگمی و از دست دادن هوشیاری
سرگیجه
افسردگی
دلایلی که در بالا گفته شد به هیچ وجه دلیلی برای کاهش مقدار آب به حداقل ممکن نیست، زیرا بدون آن بدن ما قادر به عملکرد طبیعی نخواهد بود. با این حال، مصرف بیش از حد از حجم مایع نیز به وضوح فایده‌ای ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار