فارس نوشت؛کاربران شبکه‌های اجتماعی در مصر و لیبی با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از مرز دو کشور، از ارسال تجهیزات نظامی مصر به نزدیکی مرز خبر دادند.
کد خبر: ۸۵۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ 08 June 2020

به گزارش تابناک تبریز، منابع غیر رسمی مصری و لیبی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیوهایی از غرب این کشور مدعی شدند که ارتش مصر تجهیزات نظامی سنگینی به مرزهای غربی خود با لیبی گسیل کرده است.

این منابع ادعا کردند دولت مصر به ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی به ارتش این کشور دستور داده سلاح‌های سنگینی به مرز لیبی بفرستد و آماده دستور فرماندهان باشد.

این منابع در چرایی این تصمیم مقامات مصر گفتند که قاهره بعد از واکنش منفی دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایر السراج به ابتکارعمل آتش‌بس در لیبی، به این نتیجه رسیده است که اگر طرف مقابل با آتش‌بس موافقت نکند، راهی جز ورود نظامی به لیبی آن هم در حجم گسترده و نجات «ژنرال خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی، متحد مصر ندارد.

فیلم‌های منتشر شده از جاده‌های منتهی به مرز مصر با لیبی نشان از حجم گسترده تجهیزات ارسالی از قبیل تانک است. با این حال برخی منابع نیز در چرایی این اقدام ارتش مصر نیز نوشتند که این احتمال است که تحرکات نیروهای مصر در مرز غربی با هدف ترساندن دولت وفاق ملی لیبی است.

دانلود

حفتر به همراه عقیله صالح، رئیس پارلمان طُبرُق (واقع در شرق لیبی و مخالف دولت وفاق) دیروز شنبه در قاهره با رئیس جمهور مصر و مقامات نظامی و اطلاعاتی این کشور دیدار کرد و برآیند آن، طرح ابتکار عمل مصر بود.

مصر بر اساس این طرح، خواستار توقف درگیری‌ها بین دو طرف‌های متخاصم در لیبی شد. قرار است این طرح از فردا دوشنبه ساعت هفت صبح اجرا شود تا زمینه برای گفت‌وگوی سیاسی بین این طرفین مهیا شود.

به رغم استقبال کشورهای عربی به ویژه محور عربستان سعودی، امارات و بحرین از این طرح، دولت وفاق ملی آن را رد و بر آزادسازی همه مناطق لیبی از دست «کودتاچی‌ها» تأکید کرد.

حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق ملی که از سوی جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده، طی یک هفته اخیر باعث پیشروی‌های چشم‌گیر ارتش تحت امر این دولت به سمت جنوب و شرق پایتخت لیبی شده و همین امر حامیان عربی حفتر از جمله مصر را نگران کرده و به تکاپو انداخته است.

رئیس جمهور مصر ماه گذشته بعد از تحرکات ترکیه در لیبی و اعزام نیرو و سلاح به دولت وفاق ملی، دستور آماده باش کامل به نیروهای مسلح این کشور را صاد کرده بود و طی این مدت، شماری از نیروهای مصر در قالب مستشار و نیروی میدانی در کنار ارتش حفتر جنگیده‌اند.

هنوز مقامات رسمی در مصر یا ارتش حفتر به این ادعاها واکنشی نشان نداده‌اند، ولی راه اندازی هشتگ «اعزام ارتش‌مان به لیبی خیانت است» (#جیشنا_فی_لیبیا_خیانه)، امشب در مصر در حال تبدیل به یک ترند است و حساسیت و نگرانی مصری‌ها از احتمال ورود کشورشان به درگیری با ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار