در گزارش زیر گفتگو با «منصور ضابطیان» و «علی مشهدی» درباره تراشیدن موی سر که این روز‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است را می‌خوانید.
کد خبر: ۸۶۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ 10 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: از قدیم تراشیدن سر یکی از سنت‌های ایرانیان بوده است. در ستایش کچل بودن همین بس که گفته می‌شود «همه ما کچل به دنیا آمده‌ایم»! متخصصان می‌گویند اگر افراد بهداشت قابل قبولی داشته باشند و مرتب استحمام کنند، کوتاه کردن مو از ته ضرورتی ندارد، به ویژه امروزه که سطح بهداشت جامعه نسبت به گذشته بالاتر رفته، مثلا در محیط مدارس و پادگان‌ها موضوع تراشیدن مو از ته تقریبا منتفی شده است.

ولی گاهی نمی‌شود از وسوسه تراشیدن سر خلاص شد! این روز‌ها که به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت بعضی مشاغل مانند آرایشگری با اخلال روبه‌رو شده است، مردم و به ویژه آقایان، خودشان دست به کار شده و زحمت اصلاح موهایشان را می‌کشند.

گروهی هم که خودشان حوصله یا اطرافیان‌شان مهارت اصلاح سر را ندارند، کار را یکسره کردند و از ته می‌تراشند و خلاص! هرچند فعالیت آرایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شده‌است، ولی باز هم بهانه‌ای است تا در این پرونده بررسی کنیم اصلا تراشیدن موی سر چه فواید یا مضراتی دارد. با دو نفر از چهره‌های سرتراشیده معروف کشورمان در این باره صحبت کردیم که نکات جالبی مطرح کرده‌اند.

فواید و مضرات تراشیدن مو
خیلی‌ها بر این باورند که تراشیدن مو باعث پرپشت و ضخیم شدن مو‌ها می‌شود، اما از نظر علمی این موضوع تایید نشده است.

قسمتی از مو که بالاتر از سطح پوست قرار دارد، بافتی مرده است و هر کاری که روی آن انجام شود بر رشد مو تاثیر نخواهد گذاشت.

بیشتر متخصصان هم می‌گویند تراشیدن مو ممکن است ریشه آن را قوی کند، اما تاثیری روی ضخامت آن ندارد. واقعیت این است که این فقط یک خطای دید است. نوک مو‌های تازه رشد کرده به دلیل تراشیده شدن، برشی خشن دارد که به ضخیم‌تر و تیره‌تر دیده‌شدن آن کمک می‌کند. مو را می‌توان با تیغ و ماشین اصلاح تراشید از نظر بهداشتی سالم‌ترین روش تراشیدن مو تیغ‌های یک‌بار مصرف استاندارد است که البته نباید تاریخ مصرفش گذشته باشد یا باز و زنگ‌زده باشد، بعد دستگاه‌های برقی با رعایت نظافت توری و تیغه‌ها و بعد تیغ‌های قدیمی. حال ببینیم تراشیدن مو چه فایده‌ها و ضرر‌هایی دارد.

به این دلایل اصلا نتراشید!
نمایش ایرادها: اگر سرتان ایراد ظاهری دارد یا شکل جمجمه‌تان متفاوت است، تراشیدن مو می‌تواند آن مشکل‌ها را که سال‌ها زیر موهای‌تان مخفی بوده، برای خودتان و اطرافیان آشکار کند که شاید برایتان سخت باشد.

حساس بودن پوست سر: پوست سر بسیار حساس است و می‌تواند به راحتی دچار آسیب شود. این آسیب‌ها ممکن است بر اثر تابش خورشید و اشعه ماورای‌بنفش باشد که برای همین با مو می‌توان پوست سر را حفظ کرد.

خشکی پوست سر: ممکن است نوع پوست شما خشک باشد و بعد از اصلاح سر دچار خشکی یا پوسته شود که برای خودتان و دیگران ناخوشایند است. هرچند برای جلوگیری از این مشکل می‌توان از کرم‌های مخصوص استفاده کرد.

جوش و آکنه: معمولا پوست‌های حساس پس از تراشیدن دچار جوش می‌شود که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود ممکن است کار به جا‌های خطرناک بکشد و زیبا هم نیست. همچنین تراشیدن سر باعث می‌شود مو‌ها از داخل پوست رشد کنند و این کار برای افرادی که پوست آن‌ها جوش زیادی دارد، توصیه نمی‌شود.

بالا رفتن احتمال سرماخوردگی: اگر موی خود را بتراشید، ولی مراقب نباشید، در روز‌های سرد سال به راحتی در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرید، چرا که بدن گرمای زیادی را از طریق سر به دلیل جریان خون بالایی که در آن است، از دست می‌دهد.

به این دلایل حتما بتراشید!
مخفی‌کاری: بیشتر کسانی که سرشان را می‌تراشند برای پنهان کردن طاسی بخش وسط سر است، هرچند خودشان می‌گویند می‌خواهند خوش‌تیپ شوند یا شبیه فلانی باشند! پس تراشیدن سر، یک راه مخفی کردن کم پشت بودن مو است.

بالا بردن اعتماد به نفس: همچنین اگر دچار ریزش مو هستید و خالی شدن سطح سرتان ناراحت‌تان می‌کند و از نگاه دیگران احساس بدی می‌کنید، با تراشیدن همه سرتان می‌توانید اعتماد به نفس‌تان را دوباره بازیابید.

راحت و به‌صرفه: اگر موی سرتان را بتراشید هم در زمان استحمام، آرایش، پیرایش و مراقبت از آن صرفه‌جویی می‌شود، هم در مصرف آب، شامپو، ژل، تقویت‌کننده، سشوار و شانه! مخصوصا اگر برای زیبایی، رفع لختی یا فربودن، شوره سر، چربی، ریزش و... هم هزینه‌های زیادی می‌کنید.

احساس جوانی: بسیاری از افراد مسن اگر مو‌های خود را بتراشند، ناگهان چند سالی از سن‌شان کم می‌شود. همین تغییر در ظاهر قطعا در روحیه آن‌ها هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

خنک شدن: اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید یا فردی گرمایی هستید و فعالیت‌های روزانه باعث می‌شود عرق کنید، یا حتی طاقت تابستان را ندارید، پس زود موی سرتان را بتراشید!

معروف‌ترین کچل‌های دنیا

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

بروس ویلیس: بازیگری آمریکایی که با فیلم «جان سخت» به شهرت رسید و همه او را با چهره خشنش می‌شناسند. بروس ویلیس در ابتدا کاری به موهایش نداشت، ولی به مرور که حجم مویش کمتر و پوست سرش پیدا شد، تصمیم گرفت موهایش را بتراشد که خوشبختانه خوش‌تیپ‌تر شد و این کار تا کنون ادامه داشته است.

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

زین‌الدین زیدان: تقریبا اولین نام فوتبالیست کچلی که به ذهن می‌رسد، این اسطوره فوتبال فرانسه است. زیدان در ابتدای دوران فوتبال حرفه‌ای‌اش، مو داشت، اما کم‌کم دچار ریزش شد و تصمیم گرفت سرش را کاملا بتراشد. این روز‌ها زیدان حتی در دوران مربیگری نیز همان شکل و شمایل همیشگی‌اش را دارد.

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

روبرتو کارلوس: بازیکن سابق تیم ملی برزیل و رئال مادرید را همیشه با سری بدون مو به یاد می‌آوریم، اما وی در ابتدای دوران فوتبالش، مو‌هایی فرفری داشت که از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون، دیگر یک تار مو نیز روی سر روبرتو کارلوس دیده نشده است که البته خودش سرش را می‌تراشد، نه این که آن مو‌های فرفری به یک باره غیب شده باشند!

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

جیسون استاتهام: بازیگر مشهور انگلیسی که بیشتر در نقش‌های رزمی و اکشن او را دیده‌ایم، قبل از بازیگر شدن ورزشکار بوده و ۱۲ سال در تیم ملی شیرجه انگلستان عضویت داشته است. به همین دلیل است که بنا به عادت و برای موفقیت در این ورزش، مو‌های سرش را تراشیده و هنوز این عادتش که تبدیل به استایلش شده است، با اوست.

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

پیرلوئیجی کولینا: شاید بتوان گفت کولینای ایتالیایی، مشهورترین داور فوتبال تاریخ است که یکی از دلایل شهرت او علاوه بر داوری خوبش، طاس بودن سرش است. کولینا به دلیل اختلالاتی مو‌های سرش را از دست داد. بی‌مو بودن کولینا، یکی از دلایل پرستیژ بالای او بود که بازیکنان از وی حساب می‌بردند.

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

علیرضا منصوریان: از معروف‌ترین بازیکنان بدون موی فوتبال ایران که از حدود سال ۲۰۰۰ تاکنون همواره با سری کاملا تراشیده دیده شده‌است. ماجرای کچل کردن منصوریان از این قرار بوده که وقتی او در سن‌پائولی توپ می‌زده، بازیکنان این تیم تصمیم گرفتند اگر به بوندس‌لیگا صعود کنند، سر خود را از ته بتراشند و منصوریان نیز این کار را انجام داد و تاکنون هم از این استایلش دلزده نشده است!

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

دوئین جانسون: معروف به «راک» یکی از پردرآمدترین بازیگران سینماست که سابقه سال‌ها حضور در مسابقات کشتی کچ و قهرمانی در این رشته را دارد. راک در خانواده‌ای کشتی‌گیر رشد کرده است که پدر، پدربزرگ، عمو‌ها و دایی‌هایش هم کشتی‌گیر بوده‌اند. اگر کسی با این سابقه، برای ترساندن حریف مو‌های سرش را نتراشد، پس چه کسی باید بتراشد؟!

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

به کچل‌ها هم تیپ رسمی می‌آید هم اسپرت!

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیاعلی مشهدی از دلایل جالبش برای تراشیدن مو‌های سرش می‌گوید
یکی از سرتراشیده‌های معروف وطنی، علیرضا مسعودی یا همان علی مشهدی خودمان است. نویسنده و کمدینی که چند سالی است او را در قاب تلویزیون و سینما می‌بینیم. هرچند او نوشتن حرفه‌ای را از سال ۷۴ و برای آیتم‌های «ساعت خوش» آغاز کرده‌است.

آقای مسعودی جنگ شبانه «خونه‌مونی» را در شبکه نسیم داشت که تمام شده و این روز‌ها مشغول نوشتن فیلم نامه سریال جدیدش است که قرار است در مشهد فیلم برداری شود. او درباره سر تراشیدنش می‌گوید: «نسل ما نسلی بود که در مدرسه همیشه موهای‌مان را باید با نمره ۴ می‌زدیم. از آن زمان هم عادت کرده بودیم و خجالت نمی‌کشیدیم، چون همه‌مان یک مدل بودیم. بعد هم در خدمت سربازی این کچل کردن ادامه یافت.»

۲۰ سال است که سرم را می‌تراشم!
این کمدین دوست‌داشتنی حرف‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «الان هم تقریبا بیست سالی است که هر دو، سه روز یک بار سرم را با تیغ ژیلت می‌تراشم. مدت‌هاست نگذاشته‌ام موی سرم بلند شود، البته اصلا چیزی نمانده و وسط سرم را می‌شود قشنگ طی کشید! ضمن این‌که دوست هم ندارم مو بگذارم و همین طوری را می‌پسندم.»

جمشید هاشم‌پور بهترین است
از علی مشهدی درباره معروف‌ترین آدم‌های سرتراشیده دنیا می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «در بین آدم معروف‌های بدون موی ایرانی آقای جمشید هاشم‌پور بهترین هستند و در خارجی‌ها یول براینر نسل قدیم و وین دیزل امروزی‌ها را می‌پسندم. وقتی سرت را می‌تراشی، اگر سرتراشیده بهت بیاید، همه تیپ هم بهت خواهد آمد! هم با کت و شلوار و تیپ رسمی خوش‌تیپ می‌شوی و هم اسپرت. فواید و مضرات تراشیدن موی سر خودم را نمی‌دانم، ولی قدیمی‌ها موی سر بچه‌ها را مخصوصا در بهار می‌زدند و می‌گفتند سر بچه هوا می‌خورد که برای رشد مو خوب است. البته اگر این‌طوری بود در تمام دوران بچگی که موی سرم را زدند، باید تاثیری روی موهایم می‌گذاشت و الان یک عالمه مو می‌داشتم!»

سرتراشیده‌ها جذاب‌ترند!

ستاره‌های سرتراشیده / معروف‌ترین کچل‌های دنیا

گپ و گفتی با منصور ضابطیان، یکی از معروف‌ترین افرادی که هفته‌ای یک بارمو‌های سرش را از ته می‌زند
وقتی صحبت از افراد معروفی می‌شود که موی سرشان را می‌تراشند، اگر اهل تماشای تلویزیون باشید یا خوره کتاب، قطعا منصور ضابطیان یکی از کسانی است که به‌یاد می‌آوردیش. منصور ضابطیان روزنامه‌نگار، نویسنده، مجری و برنامه‌سازی است که این روز‌ها مشغول ساخت پادکست «جعبه» است. این نویسنده پرطرفدار که به دلیل وضعیت کرونا برنامه سفر جدیدی ندارد، به علاقه‌مندان کتاب‌هایش خبر خوش داد که سرگرم نگارش سفرنامه جدیدش با نام «سه رنگ» است که مجموعه غذانوشت‌هایی از سفر به ایتالیاست.

خودم موهایم را می‌زنم
منصور ضابطیان درباره این که اصلا چرا اولین بار موی سرش را تراشید می‌گوید: «شما وقتی بخشی از موی سرتان را از دست می‌دهید و قسمتی می‌ماند، ترجیح می‌دهید که همه یکدست باشد و تمام سرتان شبیه هم باشد. به هرحال علاقه‌مندی هم هست و من احساس کردم این علاقه‌ام بیشتر به من می‌آید.» جالب است بدانید اولین بار آرایشگر موی سر ضابطیان را تراشیده است و الان دیگر خودش این کار را با ماشین و تقریبا هفته‌ای یک بار انجام می‌د‌هد.

نگران حرف مردم در این باره نبودم
او درباره این که آیا خجالت نکشیده از این که مویش را تراشیده و نگران حرف مردم بوده یا نه، می‌گوید: «من اساسا در قید و بند این نبوده‌ام که دیگران چه می‌گویند و بیشتر خودم دوست داشته‌ام هر کاری دلم می‌خواهد بکنم. هرچند دیگران هم نگفتند خوب نشده و بد است.»

ضابطیان در برابر این نظر که الان موی تراشیده جزئی از شخصیتش است و بهش می‌آید، اظهار می‌کند مدل دیگری هم نمی‌تواند موهایش را اصلاح کند و اضافه می‌کند: «دنبال فواید تراشیدن مو نبودم و به این فکر می‌کردم که چه مدلی بیشتر به صورتم می‌آید و این که آدم را دلپذیرتر می‌کند بیشتر برایم مهم بوده است. ولی طبیعتا از لحاظ بهداشتی نگهداری بهداشت سر از بهداشت مو راحت‌تر است و نظافت، شستن و خشک کردن آن آسان‌تر است، به ویژه در تابستان.»

این استایل در جهان هم مد شده است
او که معمولا کلاه به سر دارد، می‌گوید که سرمای زمستان هم تاثیری بر این کارش ندارد و الان طبق عادت بدون هیچ بهانه‌ای حتی در سفر هم مرتب موی سرش را می‌تراشد. وی معتقد است: «این هم یک مدل است و خیلی‌ها هم این مدل را دوست دارند و جذب این استایل می‌شوند. این طوری نیست که کسانی که مو‌های افشان و بلندی دارند، مورد توجه دیگران قرار بگیرند. خیلی‌ها هستند که علاقه‌مند به مرد‌هایی با این استایل موی تراشیده هستند و برای همین می‌بینیم در جهان هم این استایل مد شده است.»

سرتراشیده به بکهام هم خیلی می‌آید!
ضابطیان درباره این که شخص باید شانس داشته باشد تا فرم جمجمه‌اش هم طوری باشد که با موی تراشیده زیبا شود، می‌گوید: «اگر کسی احساس می‌کند این استایل به او می‌آید طبیعتا باید انجامش دهد. حالا که این مدل به من می‌آید، پس به بقیه هم می‌آید! البته بخشی هم عادت است که چشم عادت می‌کند به چهره آدم با آن استایلی که دارد. از بین ایرانی‌ها به نظرم سر تراشیده خیلی به نیما رئیسی می‌آید و ترکیب چهره و سرش با همدیگر خوب است. در خارجی‌ها هم دیوید بکهام وقتی موهایش را می‌زند خیلی شیک می‌شود. البته او هر کاری بکند بهش می‌آید!»

چگونه کچل خوش‌تیپ باشیم؟!
قبل از هر چیزی باید بدانید که رنگ پوست افراد بدون مو بیش از دیگران به چشم می‌آید، از این رو باید رنگ لباس‌تان را با کنتراست یا تضاد انتخاب کنید. اگر رنگ پوست‌تان تیره است، لباس‌های رنگ روشن بپوشید و برعکس. در این صورت توجه از سمت سرتان، به سمت چشم‌ها و لباس‌تان کشیده می‌شود.

استفاده از اکسسوری / ساعت، انگشتر، گردنبند و به ویژه عینک از اکسسوری‌هایی (لوازم تزیینی) هستند که می‌توانند چشم‌ها را به سمت خود جذب کنند و بی‌مویی سر را تعدیل کنند. هرچه رنگ این‌ها تیره‌تر باشد، بهتر است.

توجه به یقه لباس / بهترین مدل یقه برای شما یقه برگردان است. البته گزینه‌های دیگری، چون یقه هفت یا یقه گرد هم وجود دارند. این مدل یقه‌ها با زاویه و فرم خاصی که دارند، تمرکز را از گردی سرتان دور می‌کنند.

کلاه گذاشتن/ می‌توانید از کلاه استفاده کنید تا به نوعی تزیین سر بی‌موی‌تان باشد. کلاه کپ (پیش‌دار) و کلاه خبری (پیکی بلایندرز یا دیوید بکهامی) بهترین مدل کلاه‌هایی هستند که به افراد با سر تراشیده پیشنهاد می‌شود.

ریش گذاشتن/ سر کچل با ریش ترکیب جذابی می‌شود. ریش، چشم‌ها را به سمت خود جذب و با کشیده‌تر کردن صورت، از کچلی شما می‌کاهد. تنها چیزی که باید به آن دقت کنید مدل ریش‌تان است که با آزمون و خطا دست‌تان می‌آید.

اهمیت تناسب اندام / مردان بی‌مو به‌طور طبیعی ورزشکار‌تر و عضلانی‌تر به نظر می‌رسند. چون نبود مو، یک سر کوچک‌تر ایجاد می‌کند که تضاد واضحی با شانه‌ها، کول‌ها و عضلات گردن شما دارد. در نتیجه این نواحی بدن بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد، به همین دلیل است که بسیاری از بدن‌سازان سر خود را می‌تراشند.

منبع: خراسان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار